Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Nu börjar det likna något! Tror att du grejar tillbaka stödbenen med rätt kolvar.
Jag har funderat på tid och pengar du lägger ner på detta projekt!
Men jag förstår att du gör det för att roa oss här på forumet!
Och kanske att intresserad fjonkorna för att bli Grävmaskinister, eller bara för att den behövs hos dig!
Jag har funderat på tid och pengar du lägger ner på detta projekt!
Men jag förstår att du gör det för att roa oss här på forumet!
Och kanske att intresserad fjonkorna för att bli Grävmaskinister, eller bara för att den behövs hos dig!
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Hur såg det ut invändigt i ytterrören?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko
Jo, det är vi nog överens om.GFEF skrev:...
Är mer än infästning som är problem.
...
Har försökt att skölja systemet så gott jag kunnat innan ihopkoppling. Ska köpa en uppsättning filter och byta ett par gånger allt eftersom.Henry skrev:Angående läckan så ser den där oljan allt annat än frisk ut, byte och ev tom sköljning av systemet för att få bort all (vad det verkar) rost och grejs hade nog inte skadat.
Tack för alla tips! Ska absolut packa om cylindern själv. Tyvärr har inte Olsson i Ellös några färdiga set som passar så jag gör nog precis som ni gjort.Anahka1975 skrev:Du/ni har säkert rätt ang. krafterna i stödbenen.
Fast kolvstången är jäkligt grov (70-ish mm) så med nått fäste i nerkant borde det funka lika bra som original kan man tycka.
Kolvar som läcker är ju en baggis bara man får loss dem. Har precis packat om alla på liften jag köpte och mesta jobbet var att få loss kolvarna.
Beställde alka tätningar/oringar/avstrykare på kullagret.com kostade drygt 1000kr till alla kolvar (2 stora, 2 små).
Mina tätningar var likt grus, bara smulade sig (tydligen kan ålder göra så) så jag bytte oljan och spolade ur systemet så gott jag kunde.
Tänker nog byta oljan igen rätt snart igen, när det bara är dryga 20l funkar ju det. Är väl betydligt mer olja i din maskin men det mesta bör ju fastna i returfiltret (om det finns sådant).
Har packningarna bara blivit stela funkar Omega 917 riktigt bra.
Vi hälde det i farsans gamla BM600 med lastare som sölade liksom lite överallt. Bara en kolv som inte tätnade 100% men det fuktar bara lite mot tidigare droppande. Kan va värt att testa om det är svårt/jobbigt att få isär.
Ja det tror jag. Den planen ligger kvar tills kostnad eller annat väger över.säter skrev:Tanken är väl att du ska ha de dubbla fyrkantsrören kvar?
Bara byta ut cylindrarna?
Rostigt men inte alls så farligt. Så det är bara att göra rent och köra vidare.säter skrev:Hur såg det ut invändigt i ytterrören?
Blev jätteglad när benen lossade för snittet jag gjort på båda sidor stängde sig helt jämnt överallt. Bara en kapskivas bredd på samtliga ställen.

@tecno, hcb & Lasp: Tack för hejjandet. Jovisst tar det tid och kostar en del men som för så mycket annat så är det resan dit som är rolig.
Nu behöver jag bara lite svarvhjälp sen är det sista ihop också

- anders_bzn
- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Hur gick det med bromsarna?
Sen vill jag också hejja på!
Sen vill jag också hejja på!
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Bromsar saknas. Därav lite extra spännande när jag skulle köra nära diket
Det kommer några inlägg framöver. Hydraulcylinderrenovering, bromsreparstion och omdragning och slutmontering av motordetaljer.
Tack Anders

Det kommer några inlägg framöver. Hydraulcylinderrenovering, bromsreparstion och omdragning och slutmontering av motordetaljer.
Tack Anders

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko
Går det att montera några smörjnipplar i hörnen på ytterrören?Magnus_K skrev:Rostigt men inte alls så farligt. Så det är bara att göra rent och köra vidare.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Tror nog det är enklare att köra ut benen fullt och pensla på fett på plattjärnen och insidan.
Känns dock som ett lättlöst problem jämfört med allt det andra
Känns dock som ett lättlöst problem jämfört med allt det andra

Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm och sko
Min hjullastare svettas inte ens i cylindrarna, trots att den är från 1964.Anahka1975 skrev:Mina tätningar var likt grus, bara smulade sig (tydligen kan ålder göra så)
Det beror på att tätningarna är gjorda av ett speciellt material.
Ni kan ju försöka gissa vilket material.

- anders_bzn
- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
- anders_bzn
- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Janson, du fick rätt.
Det är inte alltid moderna material är det bästa.

Det är inte alltid moderna material är det bästa.
- Anahka1975
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
- Ort: Säffle
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Ang, färdiga packningsset så är väl det iof smidigt men någon vill väl ha betalt för att sätta ihop kittet också.
Är du osäker på vilken packning du ska ha så ta med dig prylarna till typ Momentum (som vi har i Karlstad) eller liknande firma så tar de fram rätt tätningar till allt.
Förr kunde de tillverka om de inte hade på hyllan, tror den tjänsten försvunnit nu mer.
Också en
för det arbete du lägger ner!
Är du osäker på vilken packning du ska ha så ta med dig prylarna till typ Momentum (som vi har i Karlstad) eller liknande firma så tar de fram rätt tätningar till allt.
Förr kunde de tillverka om de inte hade på hyllan, tror den tjänsten försvunnit nu mer.
Också en

- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Tack Anahka1975!
Ja, så får det bli. Hade en sån firma nere i Jönköping när jag bodde där under några år. Spelar ingen roll vad jag än rev isär och samlade i en plastpåse så löste dom det. Packboxar, o-ringar, lager och bussningar. Skitkul när det är personal bakom disken som verkligen vill hjälpa kunden och samtidigt kan tänka lite bredare. Dom kunde tom bläddra i papperskataloger, vilket verkar vara sällsynt nu för tiden.
Ska städa garaget och preppa för lite hydrualkolvsöversyn. Riktigt drygt att inte ha haknycklar och vettig svarv, men det får ta ta den tiden det tar.
Ja, så får det bli. Hade en sån firma nere i Jönköping när jag bodde där under några år. Spelar ingen roll vad jag än rev isär och samlade i en plastpåse så löste dom det. Packboxar, o-ringar, lager och bussningar. Skitkul när det är personal bakom disken som verkligen vill hjälpa kunden och samtidigt kan tänka lite bredare. Dom kunde tom bläddra i papperskataloger, vilket verkar vara sällsynt nu för tiden.
Ska städa garaget och preppa för lite hydrualkolvsöversyn. Riktigt drygt att inte ha haknycklar och vettig svarv, men det får ta ta den tiden det tar.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - stödbenskampen äntligen över
Har en fråga om hydrualsystemet som någon av er kanske kan svara på:
Efter att ha kört en del, både med och utan grävarm monterad så har jag märkt att sviveln till grävarmen vill "vandra" åt ena hållet hela tiden.
I och med att det sviveln inte trycksätts förrän man påverkar reglaget så har jag (rätt eller fel) dragit slutsatsen att jag har en liten liten pyspunka i hydraulreglaget.
Låter det som att teorin stämmer, och är det en väldigt projekt att plocka ner ett sånt här paket och byta packningar?
Efter att ha kört en del, både med och utan grävarm monterad så har jag märkt att sviveln till grävarmen vill "vandra" åt ena hållet hela tiden.
I och med att det sviveln inte trycksätts förrän man påverkar reglaget så har jag (rätt eller fel) dragit slutsatsen att jag har en liten liten pyspunka i hydraulreglaget.
Låter det som att teorin stämmer, och är det en väldigt projekt att plocka ner ett sånt här paket och byta packningar?