Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Mät vad den lämnar obelastad, utan likritare och kondensator, mha växelspännings mätområdet på din multimeter.
Sedan kan du koppla bort transformatorn från nätet, och mäta lindingsresistansen på både primär och sekundär-sida.
Isåfall har du en fullständig modell för den transformatorn..
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Här är kopplingsschemat på strömförsörjningen jag har tänkt att använda mig av:

Kom gärna med synpunkter.
Jag kan inte testa i praktiken förrän jag fått kort och motorer.

Edit:
Borttagen då förutsättningarna ändrats.
Senast redigerad av Knotas 22 juli 2007, 14:10:14, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Knotas såg riktigt trevligt ut. Fast får se vad MM har att säga ikväll då han kanske hinner testa lite till då han har alla saker.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Knotas: Funderar lite på spänningsdelaren för mjukstartreläet, har du tagit i beaktande att reläets resistans blir parallellkopplad med 470 ohms motståndet? Fast kanske reläet har förhållandevis hög resistans i förhållande till 470 ohm? Den bipolära kondensatorn innan likriktarbryggan, vad har den för uppgift? Någon typ av lågpassfilter?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En diod parallellt med reläspolen får inte glömmas bort, Knotas.

Himla skumt det här...
Det verkar som MS1 och MS2 har bytt plats. 1/2-steg och 1/4-steg har bytt plats i sanningstabellen.
Sen funkar inte delsteg så bra heller. Halvstegen är lite lite åt ena helsteget, och 1/4-stegen är lite dragna åt ena helsteget, för det haltar fram lite lätt. 1/16 ska vi inte tala om. Först tas ett stort steg, sen knappt synliga steg och de blir lite större och större tills nästa helsteg då tas det ett stort kliv. Samma på alla drivkort, och det spelar ingen som helst roll hur jag kopplar in motorns sladdar.

Helstegen funkar iaf perfekt. :)
Det går dock att få upp högre hastighet på halvstegsläget märkte jag.
De andra lägena vibrerar så himla mycket.

Med helsteg och obelastad motor gick det i 4300Hz = 1290rpm.
Med halvsteg gick det upp till 14500Hz = 2175rpm.
Mindre steg gav sämre resultat.

--------

Min trafo på 24VAC 120VA:

Primärlindning: 12,1Ω
Sekundärlindningar: 0,3Ω och 0,3Ω
Sekundärspänningar obelastat: 27,7V och 27,7V

[edit]
Här är ett ljud jag spelade in nyss. Lade mikrofonen på ena stegmotorn.

Först slår jag på strömmen, och motorerna hoppar till.
Sen låter det brusiga ljudet en stund. Motorerna står helt stilla.
Sen stegar jag motorn utan mikrofon en liten stund på låg hastighet.
Märk då att ljudet i motorn MED mikrofon ändrar karaktär!
Drivkorten påverkar alltså varandra på något sätt.
Sen stegar jag motorn med mikrofon lite, och det mesta av bruset försvinner, och det är mest ett litet pip kvar. Så låter det sedan hela tiden så fort motorerna står stilla.

http://madmodders.se/temp/Ljud/stegmotorljud.mp3

(det låter högre än det är. har förstärkt 400%. mikrofonen ligger alltså PÅ motorn.)
Senast redigerad av MadModder 17 juli 2007, 22:05:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Tackar för er feedback. Den är välkommen eller snarare nödvändig, hehe.
Jag har testat kopplingen idag med mjukstartsrelät som enda last.
Schema finns här:

Edit:

Testet har utförts utan backspänningsdiod D1.
Den fyller en viktig funktion men klarar (nog) inte den olastade kretsen.
Med D1 på plats sjunker spänningen ca 0.7V.
Med motorer på plats sjunker det säkert lite till.
Mätt över D2 är olastade spänningen 34.3V, konstant även efter 90 minuter.
Ström mättes efter D2 : 40.5mA konstant.

Mjukstartsreläts spole har givetvis en resistans (267Ω) som jag förbisåg inatt. :oops:
Spänning över spolen är 10.8V vid start och 12.4V efter 30 min. och samma efter 90 min.

Efter 90 min. är spolen den enda komponent som har aningens högre temperatur, ca.30-35°C.

Bleedermotståndet R2 tömmer kretsen efter 15 sekunder, snabbare med motorer på plats.

Relät (Siemens V23037-B0002-A102) drar för övrigt redan vid 6,2V och släpper vid 2.1V
Inköpt här för 12:- som surplus.

Tack till alla forumister jag lärt mig av och lånat idéer av!
Senast redigerad av Knotas 22 juli 2007, 14:11:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Madmodder:
Usch, det lät inget vidare alls...
Hm, om man ska spåna möjliga orsaker...

Lysrör i rummet och inget nätfilter på kretsen?

Läskiga jordslingor av andra apparater?

Störande högfrekvent rippel efter likriktning och glättning?

Har du oscilloskop att felsöka med?

Använder du mjukstart? (det var väl din lösning jag lånade, hehe)

Oskärmade motorkablar som stör varandra eller av 230V-kabel?

Edit: Komplettering
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har provat med och utan lysrör. Ingen skillnad.
Jag har inte kört med min transformator än, utan med ett labbagg, PS613. Utgångarna galvaniskt skilda från jord, så jag har inga jordslingor.
Jag kan inte mäta något 50Hz-rippel alls. Drar jag däremot upp oscilloskopet till 0,1µs (10MHz) sveptid ser jag något som liknar en frekvens med amplituden +-5mV. Troligtvis den linjära reglering på något vis. Mycket tveksam till att det skulle påverka...

Utsignalen till motorerna är svår att mäta. Choppringen har ju ingen fast frekvens, utan beror på allt möjligt.

Sen så drar motorerna mer ström om man håller emot. Lite drygt dubbelt så mycket blir det om jag klämmer åt vad jag orkar runt axlarna med fingrarna.
Senast redigerad av MadModder 17 juli 2007, 21:41:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hej!
jag fick ett samtal från min leverantör av Kressar, tydligen har tyskarna tjuvstartat med sin oktoberfest och skickat med 18st. spännhylsor för mycket... (Jojje, bli inte förvånad när lådorna anländer alltså :wink: )

Det finns nu två alternativ för oss, antingen skickar vi tillbaka dom felaktigt levererade hylsorna (leverantören står för frakten naturligtvis), eller så kan den som är intresserad få köpa extra spännhylsor. Hylsstorleken som blev felaktigt levererad är 3,175mm.

/PeterH
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Hade de varit halva priset eller något så kunde jag tänka mig att köpa en extra men inte till fullpris. Tror nog det det kan bli svårt att bli av med 18st, eller?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo så kan man tycka, men det är alltså inget större problem utan bara en möjlighet om någon skulle vilja ha extra spännhylsor :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

PeterH:
Hehe, de är tokiga, tyskarna.
Det är väl tveksamt om det finns efterfrågan på såpass många hylsor av forumister som inte beställt en Kress.
Det rimligaste är nog att skicka tillbaks dem, om inte Jojje vill lägga dem på lager förståss.

Madmodder:
Att strömmen ökar vid ökad belastning tycker jag låter rimligt, men jag har ju aldrig pysslat med stegmotorer förut.
Jojje nämnde iof att de drar mest vid stillastående.

Ett rippel på ±5mv är rimligt från labbagget, har säkert ingen betydelse.
Med ostabbad strömförsörjning kommer vi säkerligen att ha mer än så.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta det på min krets.

Manualen till MACH3 säger att det är viktigt med skärmade motorkablar...
Jag tänkte nog försöka med oskärmat men...

Hur var det? Har Jojje hunnit med att testa de nya korten ordentligt?
Minns inte just nu...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MadModder:
Du kan läsa längst upp här, så får du lite förklaring till dina undringar om steg/mikrosteg.
Sen kan det låta lite om några motorer/drivsteg, men det brukar försvinna om man tex ändrar strömbegränsningen. Speciellt om man har dragit upp strömen "för" högt, eller vrider på motorn när den står stilla, då hör man ett litet brum i motorn.
Sen kan det bero på att man kör med ett stabbat nätaggregat. Kan kanske bli någon självsvängning/interferens eftersom både agget och kontrollern har sin egen frekvens. Jag ser det inte som något problem eftersom det inte inverkar på funktionen.
Man kan få en RR-motor att låta som en skördetröska, bara man vet vart man ska sätta mickarna. Allt kan låta illa, bara man förstärker upp ljudet tillräckligt mycket. Har du lyssnat på ditt eget hjärta med stetoskope? :D

Sen är det viktigt att man tvinnar motorkablarna och helst separerar analog och digital jord. Jag drog ihop dom på Breakeout-kortet för att göra det lite lättare för mig, men man bör dra dom separat till där man ansluter strömkällan. Kontrollerkorten har separata jordar. Men som jag skrev, så ser jag det som ett skönhetsfel, inte funktionsfel.

PeterH:
Jag har iaf varken lust eller nytta av att ha hylsorna i lager, så jag skickar tillbaka dom till dig, för vidare transport någonstans.

Knotas:
Jag nämnde kanske nåt sånt, men man mäter momentet vid stillastående motor, och då antog jag att den drog mest ström vid högst moment.
Nej, jag har inte hunnit/prioriterat hårdtesta nya korten pga att dom i princip är lika dom gammla. Jag hade valet att låta dom göra korten före semestern eller göra mera tester och få korten tidigast v34. Jag valde det första alternativet. Skulle det vara problem, så är det breakeout-kortet som bör göras nytt. Det kostar inte många kronor och man löder ju det själv.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Ändrat dragning av jordkablar, benämningar av korten och lite förtydliganden.
Lite grötig men mer komplett förhoppningsvis.

Nåt jag glömt?

Edit:
Senast redigerad av Knotas 22 juli 2007, 14:11:44, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar