Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Har den parallellport? De NX6125 jag såg vid googlesökning hade det inte.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kör nu med receptet jag skrev så får vi se vad den duger till.
Har dockningsstation så ja jag har parallellport ...X-IL skrev:Har den parallellport? De NX6125 jag såg vid googlesökning hade det inte.
Det viktiga lär inte vara just i detta ögonblick att se vad datorn duger till i hög prestanda fräsning, det jag enbart är intresserad av nu är att se så fräsen går som den ska.. inget annat..tecno skrev:Kör nu med receptet jag skrev så får vi se vad den duger till.
Håller den här datorn inte måttet för mer prestationsfräsning får jag väl köpa en annan.. men det efter att jag vet att grejerna funkar som dom ska..
Eller tänker jag fel ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja, kör nu testet så VET du vad som gäller.
Med så låga siffror som den här datorn verkade ge borde väl maskinen fungera tillräckligt tillfredställande för att kunna köra enkla grejer ?
Ja men du... inbilla mig inte att jag tänker köpa en dator för tusen tals kronor innan jag vet att Axlarna ens går att jogga korrekt åt alla håll och komma hem till exakt samma ställe den den åkte ifrån...
Fungerar fräsen som det är tänkt så ja visst fan ska jag ha en dator som fungerar felfritt om denna nu inte fungerar, det som är intressant här och har varit dom senaste veckorna är väl att försöka få axlarna att gå som det är tänkt ? Eller har jag missat nåt här.. först skaffa en dator som kan leverera hög prestanda filer till fräsen så den kan arbeta med extrem precision och sen se till att axlarna fungerar som dom ska ?

Fungerar fräsen som det är tänkt så ja visst fan ska jag ha en dator som fungerar felfritt om denna nu inte fungerar, det som är intressant här och har varit dom senaste veckorna är väl att försöka få axlarna att gå som det är tänkt ? Eller har jag missat nåt här.. först skaffa en dator som kan leverera hög prestanda filer till fräsen så den kan arbeta med extrem precision och sen se till att axlarna fungerar som dom ska ?

Det kanske inte har varit tillräckligt tydligt här.
För att axlarna ska fungera som dom ska måste datorn arbeta med extremt hög precision.
Det är just det som är ditt problem. För varje hundradels grad motorn snurrar måste datorn skicka en puls. Om datorn skickar pulsen en bråkdels millisekund för sent så går det åt helvete. Då kommer fräsen att tappa sin plats och inte komma tillbaka till rätt plats.
Du kan inte veta att fräsen fungerar utan att ha en bra dator.
Visst kan du testa laptopen om du har tid, i några få fall fungerar det men många har haft problem av olika orsaker pga hur en laptop är konstruerad.
För att axlarna ska fungera som dom ska måste datorn arbeta med extremt hög precision.
Det är just det som är ditt problem. För varje hundradels grad motorn snurrar måste datorn skicka en puls. Om datorn skickar pulsen en bråkdels millisekund för sent så går det åt helvete. Då kommer fräsen att tappa sin plats och inte komma tillbaka till rätt plats.
Visst kan du testa laptopen om du har tid, i några få fall fungerar det men många har haft problem av olika orsaker pga hur en laptop är konstruerad.
Nu kan jag tala om för er att det verkar som flera av problemen är löst beträffande mått och så.... G0 X100 = 100mm exakt, G0 X400=400mm exakt... kör jag hem så stannar den exakt där den började..
Detta är förstås bara första testet så mer än så har jag inte hunnit kolla.. men det ser ju bra ut än så länge i alla fall...
Detta är förstås bara första testet så mer än så har jag inte hunnit kolla.. men det ser ju bra ut än så länge i alla fall...

Och förutsättningen är väl att den visar rätt siffror på dom testen vi gjort hittills... eftersom det verkar stämma nu med den här datorn så är det väl bara att ta det därifrån o se hur man kommer framåt.. ?mrfrenzy skrev:Det kanske inte har varit tillräckligt tydligt här.
Den går väldigt mycket tystare och mjukare nu också.... Y och Z axel går exakt som dom ska också, har måttat flera gånger och kört fram och tillbaka genom att jogga.. och även kod med olika mått..
Vad är en dockningsstation för något?Perkla skrev:Har dockningsstation så ja jag har parallellport ...
Kanonbra, då har du kommit en bra bit på väg.
Observera dock att när det gäller laptops så finns det flera saker som kan krångla som inte syns på testen. Det är därför man avråder från det. Den kan gå in i olika former av energisparlägen eller bli överhettad och därför tappa steg.
Delvis kan du testa det genom att köra latency-test under flera timmar som tecno har rekommenderat.
Sen får du bara leva med risken att nåt händer första tiden tills du är säker på om denna laptop är stabil eller ej.
Observera dock att när det gäller laptops så finns det flera saker som kan krångla som inte syns på testen. Det är därför man avråder från det. Den kan gå in i olika former av energisparlägen eller bli överhettad och därför tappa steg.
Delvis kan du testa det genom att köra latency-test under flera timmar som tecno har rekommenderat.
Sen får du bara leva med risken att nåt händer första tiden tills du är säker på om denna laptop är stabil eller ej.
Märkligt att Z-axeln går rätt.Perkla skrev:Y och Z axel går exakt som dom ska också
Den är ju inte inställd.