Men när de ändå sitter sådär på huven och utgör ett rejält luftmotstånd så kunde de väl lika gärna sitta på taket?
Luftmotståndet är bara en bråkdel strax bakom huvkanten jämfört med att sätta lysena på taket, men annars är det korrekt, det är bättre ur ljus-synpunkt med placering på taket och dessutom gärna långt bak så inte stickljus kan lysa upp i närområdet.
Takmontering så långt bak som möjligt var förr vanligt placering av x-ljus på långtradare som ville ha lång räckvidd. Numera är det mer en utsmycknings-grej på lastbilar, flest ljuspunkter är häftigaste truckern.
Jämför med att lysa 10 meter bort med ficklampa som ligger på marken resp lysa från en meters höjd. Det är skillnaden mellan ingen sikt alls och riktigt bra ljus. Låga släpljus försvårar att snabbt identifiera vad som belyses om föremålet i huvudsak skiljer sej från omgivningen pga extremt långa släpskuggor. En katt kan lätt se ut som ett 10 meter långt bromsspår med lågt placerade lyktor och 200 meters avstånd.
Potthål i vägen är bara mörkare fläckar ända till man kör ner i dom.
Är det lite kuperad väg så är nackdelen med lågt placerade lyktor ännu större, om det är marken man vill ha belyst.
Hög ljusplacering på huven hittas främst bland lastbilar och rallybilar men även nattaktiva entreprenadmaskiner har det.
Idealt ska vägen inte lysas upp alls i det närfält som ändå är för nära för att man ska kunna påverka något pga av hastighet och reaktions-tid på dels föraren, samt den tid det tar för bilen att förändra sin fart och placering, från det att föraren reagerat. Starkt ljus i närfältet gör att älgen som står 300 meter längre bort, upptäcks 100 meter senare.
En närbesläktat problem vad gäller god sikt är stickljus. Vid klart väder är det ett mindre problem.
Vid dimma, regn och snöfall visar det sej hur billiga extraljus man satsat på och hur genomtänkt placering av ljusen som man lyckats åstadkomma. Stickljus från extraljus kan vara extrems sikt-försvårande, i synnerhet med låg placering av ljusen då det mesta ljuset hamnar allt för när bilen för att man ska ha någon glädje av det och den del av lyset som pekar uppåt bygger bara upp ett närfält med belysta snöflingor.
Ljusboxar för huvmontering finns till de flesta bilar som används för rally och långbaneracing. Takmonterade ljus är tillåtet i terräng och öken-rallyn typ Dakar-rallyt, men är oftast förbjudet av säkerhets-skäl i bil-racing som bedrivs nattetid såsom 24-timmars lopp.
xlight.png
Tysk testförare som provar norrländska is-vägar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.