Ljusstyrd theremin *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu fick jag svåra frågor. :D

"Vad kör du med för modulering? FM, AM?"

Bra fråga. Först byggde jag två oscillatorer där frekvenserna styrs parallellt. Sedan satt jag bara och kopplade hit och dit på labbplattan tills det lät bra i min lilla ovala test-högtalare. Men det påminner mest om FM-modulering. När jag har byggt med AM-modulering så har jag mest fått tv-spel/techno-aktiga ljud. När jag programmerar ljud i synthar så är det tvärt om: Där får jag oftast bäst ljud när jag använder AM eller PWM-modulering.

Egentligen kan jag inte så jätte mycket om fasförskjutning och modulering. Jag förstår grunderna och vet hur man bygger, men jag brukar bara testa mig fram. Ibland blir det en radio och ibland blir det användbara synthljud. Det är riktigt kul att exprimentera med sånt här. :)

När det gäller ljuskänsligheten så lyckades jag (med hjälp av MacGyver på forumet) att få ett riktigt bra resultat. Det fungerar lika bra att spela i svag belysning som om man har skrivbordslampan rakt mot LjusThereminen.

Idén med att lägga en theremin ner var riktigt bra! Använder man laser eller något lins-system så skulle man kanske kunna göra flera "strängar". Hm, nu blev jag väldigt nyfiken på att bygga ett sånt instrument! :) Tyvärr ligger det några andra projekt före i listan...

Om man inte håller för min theremin med händerna så blir det en ljus ton (som inte skenar iväg). Det kommer alltså alltid en ton från thereminen. Pga utrymmesbrist (chassit är proppfullt!) så byggde jag inte in någon ljus-styrd volymkontroll. Man får istället använda en fotpedal eller styra med volympoten längst till höger.

Jag planerar att bygga en Version 2 där man kan påverka ljudet ännu mer. Då kommer man även kunna spara olika ljud. Den kommer även kunna anslutas till datorn.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe ja :). Intressant det där med ljusstyrd volymkontroll, för då kan man ju faktiskt åstakomma att tonen försvinner när man "släpper" en ton så att säga.

Förreten vad använder du för ljussensor? Är det nån specialare?

Provade också att mixa ihop en sinussignal på 220Hz med en motsvarande förskjuten signal på 10 grader. Summan av dessa blev en vågform som var ganska lik en "lätt distad" sinusvåg, nästan som en rördistad sinusvåg. LIte otippat från min sida faktiskt...

En Theremin blir förmodligen mitt nästa elektronikprojekt :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter riktigt kul! Ska bli intressant att följa! :)

Ljussensorerna är vanliga LDR-motstånd (90304) från Kjell. Det står 18-50k på påsen, men jag minns inte hur nära sanningen det var...

"Summan av dessa blev en vågform som var ganska lik en "lätt distad" sinusvåg, nästan som en rördistad sinusvåg. LIte otippat från min sida faktiskt..."

Jo man kan få riktigt oväntade ljud. :)

Off-topic:
Det känns konstigt att skriva på tangentbordet. Har spelat mycket bas idag och fingertopparna blir lite ..annorlunda, om man inte spelat på ett tag. :) Kanske borde skaffa slipade strängar... :D
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jo, det brukar vara så. Fast inte vet jag nu om det hjälper så mycket med slipade strängar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det var minsann ingen dyr komponent, ljussensorn :)

Mmm har man inte spelat på ett tag kan det säkert bli så att fingrarna blir lite skörare så att säga.. :) Och när vi ändå är offtopic,
Lödde ihop en midisladd precis nyss hehe. Har aldrig provat midi tidigare på nya ljudkortet, men oj oj oj vad kul det är! Provade en demo på Saxlab från www.linplug.com (Saxofon-VST) och det lät riktigt skapligt faktiskt.
Funderar på att köpa lite vettiga VST:er nu när man har resurser till att göra vettiga saker :). Får ta och skaffa ett lite mer behändigt midiklaviatur också istället för att gå iväg till pianot hela tiden :).
Du kanske har nått tips på nått bra och prisvärt trum-vst? Gärna för många olika stilar. Tycker det är oerhört svårt att göra tex bra jazztrummor med enbart samples. Har ju använt lm-7 kittet som följde med ljudkortet med det känns lite sådär..

edit: Åhå, upptäckte att Linplus trumVST faktiskt var riktigt bra :o. Hade riktigt bra "anslagskänslighet", bl.a på cymbalerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för plug-tipsen. :) Ska prova dem sedan.

Det är lite knepigt med trummor. Jag har inte hittat någon vst-plugin som fungerar till allt. Antingen brukar det vara för få trummor eller så är inte ljuden tillräckligt bra. GrooveAgent har bra trumljud. Jag har version2, men tycker inte att det finns tillräckligt många olika trumljud av varje. Skulle främst vilja ha fler virveltrummor och hihats. Nu har det visserligen kommit en version 3 som innehåller fler ljud, så den är kanske bättre.
Annars gillar jag min Alesis DM5 (hårdvaru-burk), men tyvärr är det något som är fel på den. Ibland tystnar vänster kanal och det är inget glapp i själva uttaget. Dessutom har den tappat minnet en gång, trots fräscht batteri.

När det gäller jazztrummor så brukar jag använda SoundBlaster Live-kortets jazz-set. Det finns ganska snygga "visp-ljud" där. (Särskillt om man har 8MB-soundfonten, som går att ladda ner från Live-sajten.)

Bläddrade lite i Musikbörsen-katalogen och hittade "Toontrack EZ Drummer" som jag har hört ska vara bra. Det kanske finns något demo på nätet.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Den här låter fruktansvärt bra och är mycket lättarbetad med färdiga komp, fills etc:

http://www.fxpansion.com/index.php?page=1&tab=1

Kan vara att det är lite kryddigt pris på dock..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tja,

tack för tipsen!! Kollade upp fxpansion settet, verkade ruggigt seriöst, kanske lite overkill för mig. Toontracks EZdrummer däremot som J-A nämnde var däremot riktigt imponerande. Skulle dock vilja prova en demo innan jag köper det, för det verkade väldigt bra :)
Blev så inspirerad av allt trummande så jag gjorde en liten inspelning med Saxlab som jag nämnde tidigare. Verkar som upl.silentwhisper.net är nere nu så jag kan tyvärr inte lägga upp den..

När man väl har vettiga miditrummor kan man bygga ett miditrumset också om man vill :). Som tex Futureman's Drum Guitar 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inte illa. :D

Jag har lyssnat lite på EZdrummer här (välj 'demo') och det låter väldigt bra. Är däremot inte helt säker på att det fungerar till mitt gamla Cubase eftersom EZdrummer kräver "SX2-engine", men jag har planer på att skaffa en nyare version och köra med parallellt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo det oroade mig lite grann. Kör ju på Cubase LE som följde med ljudkortet. Vet dock ej vilken kärna den bygger på men här fanns en lista med fler stödda/ej stödda hosts http://www.ezdrummer.com/support/index.asp

LE fanns ju med där men hur kollar man vilken version den är? Jag har ioförsej en version av Cubase SX2 (ej köpt eheh..) men jag föredrar faktiskt LE. Dessutom buggar SX2 en hel del.

En grej däremot som jag funderat på är om det går att lägga effekter på midikanaler? På audiospår finns ju många effekter att välja bland typ reverb etc men på midi kanaler finns knappt inget sånt. Borde man inte kunna applicera effekter på den aktuella använda VST:n till midikanalen?

Iallafall, jag har också lyssnat in demos på EZD sidan :). Som sagt riktigt bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det finns ingen info om versionen i t.ex någon readme-fil eller Help->About eller liknande? (Är i fel Windows nu så jag kan inte kolla.) Hm, eller om man kan hitta det på någon Cubase-sajt.

Det går (oftast på Soundblaster-kompatibla ljudkort) att lägga effekter på midi-kanaler, men tyvärr bara de som finns inbygda i ljudkortet. Oftast Reverb och Chorus. Men eftersom de är mjukvaru-effekter så vore det möjligt att kunna använda fler effekter. Vet inte riktigt varför ingen(?) har gjort några fler effekter. Har visserligen inte letat, men man borde nog ha hört talas om det isåfall.

Jag har blivit lite intresserad av att köpa EZD. Möjligheterna att byta trummor och ändra massa inställningar känns lockande. Dessutom är det billigare än om jag skulle skaffa nya GrooveAgent.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm okej. Får forska lite i det med midi effekter. Det enda jag kommer fram till är att LE inte är nån speciell version så att säga utan det är SE som mäts i SE2, SE3 osv. Samma med SX/SL. Och tittar man in listan för vad som krävs så nämns bara SE2 och inte nått om LE. Vad jag dock inte fattar är vad det är för skillnad mellan SX, SL, SE och LE :humm:. Får undersöka ytterligare i helgen och när jag vet att det funkar beställer jag :). I annat fall kan man ju byta till ett nyare Cubase också om det inte skulle fungera.

Här är saken jag gjorde i onsdags (tror jag det var) med VST:n Saxlab från www.linplug.com. Dock med Lm7 kittet
http://rapidshare.de/files/34873132/Sdemo.mp3.html

Vad tycker du/ni? Låter det som en trovärdig saxofon? Jag är ganska positiv iallafall...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Härligt sväng! Jag lyssnade på den 5-6 gånger. :D

Jodå, jag tycker det låter som en trovärdig saxofon. Ganska brett register. Från baryton till tenor, kanske nästan sopran. :) Det är bra ljud både när du "blåser" försiktigt och starkt. Annars brukar det vara en svaghet i synth-saxar.

Sedan måste jag dela ut lite bonuspoäng för basen. :tumupp: :tumupp: (Två "slap-tummar" av två möjliga.) :)

Hm, man kanske borde göra en ny tråd för fortsatt musik-prat? :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Hunnit/orkat spela in någon video där du spelar med therminen? Skulle vara kul att se hur den svarar på att handen är på olika ställen... :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tackar ödmjukast! Roligt att det uppskattades :). Kanske lika bra att inhandla Saxlab också då :D. Funkar helt klart som lead-intrument men ofta är det coolt att ha ett schysst blåsljud till backround grejer när man ska göra det också.

Ny musiktråd? gärna för mig :). Blev en del offtopic här hehe...
edit: Håller med Macce. Skulle vara intressant att se hur det ser ut att spela på Thereminen.
Skriv svar