"Vad kör du med för modulering? FM, AM?"
Bra fråga. Först byggde jag två oscillatorer där frekvenserna styrs parallellt. Sedan satt jag bara och kopplade hit och dit på labbplattan tills det lät bra i min lilla ovala test-högtalare. Men det påminner mest om FM-modulering. När jag har byggt med AM-modulering så har jag mest fått tv-spel/techno-aktiga ljud. När jag programmerar ljud i synthar så är det tvärt om: Där får jag oftast bäst ljud när jag använder AM eller PWM-modulering.
Egentligen kan jag inte så jätte mycket om fasförskjutning och modulering. Jag förstår grunderna och vet hur man bygger, men jag brukar bara testa mig fram. Ibland blir det en radio och ibland blir det användbara synthljud. Det är riktigt kul att exprimentera med sånt här.

När det gäller ljuskänsligheten så lyckades jag (med hjälp av MacGyver på forumet) att få ett riktigt bra resultat. Det fungerar lika bra att spela i svag belysning som om man har skrivbordslampan rakt mot LjusThereminen.
Idén med att lägga en theremin ner var riktigt bra! Använder man laser eller något lins-system så skulle man kanske kunna göra flera "strängar". Hm, nu blev jag väldigt nyfiken på att bygga ett sånt instrument!

Om man inte håller för min theremin med händerna så blir det en ljus ton (som inte skenar iväg). Det kommer alltså alltid en ton från thereminen. Pga utrymmesbrist (chassit är proppfullt!) så byggde jag inte in någon ljus-styrd volymkontroll. Man får istället använda en fotpedal eller styra med volympoten längst till höger.
Jag planerar att bygga en Version 2 där man kan påverka ljudet ännu mer. Då kommer man även kunna spara olika ljud. Den kommer även kunna anslutas till datorn.