Ta nu tre långa steg bakåt, ta av skygglapparna och våga hänga ut dig själv några minuter.
Ditt problem är inte att du lyssnat på oss, tvärtom,
du har inte lyssnat eller du har lyssnat på dem som gett mindre goda råd.
Vidare missar du något som är elementärt när det gäller projekt, nämligen
projektplanering. Man måste göra en plan på det man ska åstadkomma. Har man stora begränsningar i tid, ork, monetär eller intellektuell förmåga är planerandet oerhört viktigt. Redan när man lägger ut projektet ser man var problemen sitter, var kostnader ligger och om man behöver ta in hjälp utifrån. Ska man t ex bygga en elcykel är det oövertänkt att köpa 100 meter pianotråd för att fundera hur man gör ekrar av den.
Du väljer avsiktligt att inte
göra research när du startar nya projekt. Jag har ofta mötts av aggressiva och nästan hätska kommentarer när jag visar dig på sidor där du kan läsa på innan du startar dina projekt.
"Kan själv!", är en kommentar jag förväntar mig av enb treåring som ska försöka knyta skorna, men du är ju vuxen. Istället för att göra bakgrundsstudier, kör du på och, när det skiter sig, ställer du frågan "Vad tycker ni?". Hade du läst på innan hade du inte behövt efterfråga svar, vilka många gånger är helt horribla, utan hade kunnat köra vidare med det du hade läst till dig på nätet eller i rekommenderad litteratur.
Jag skulle vilja säga att det som utmärker en dålig konstruktör är just oförmågan att läsa på, göra studier och se vad andra gjort. Genom att lära sig av andras misstag undviker man att göra tonvis av misstag själv. Vet man t ex inte hur en drivrem till en skivspelare ska vara får man kolla med dem som vet.
Tar man nu det rent konkreta fallet med dina kort som tydligen kostar en njure och en halv lever, undrar jag varför du letar upp en så dyr tillverkare när vi har tipsat dig om bra och
prisvärda leverantörer. T o m Electrokits PCB-service slör din kinaman med hästlängder. Jag beställde tio kort för 160:- (med frakt

) från SEED Studio (dubbelsidiga). När du säger att du lyssnat på oss, har du uppenbarligen inte gjort det utan låst fast dig vid ett (dåligt) alternativ.
Och ska jag kommentera dina mönsterkortsaffärer har du ju tydligen fastnat så hårt i Eagleträsket att du bara har varit tvungen att CADa massor av kort. Sedan har du ju valt storlekar och utformning av korten så att det varit omöjligt att göra dem enkelsidiga, och är du ju du som gjort valet, eller tvingats av dig själv och din envishet att konstruera dem på ett sätt som med din kines ger dyraste möjliga kort.
Upp som en sol, ner som en pannkaka! Det är väldigt mycket du det. Du pillar och plockar och håller på med dina projekt. Med ett ND100-filter kör du på tills granitväggen träffar dig i pannan och du erfar eftertankens kranka blekhet. Du måste lära dig av dina misstag, inse att när ditt X:te projekt havererar har du troligen gjort (samma) fel igen.
Jag har redan skrivit hur jag anser att du ska förhålla dig till dina projekt. Vad gäller dina personliga problem, hör de inte hemma i projekttrådarna. Det är ärligare att i så fall starta en tråd på ÖVRIGT-forumet där du berättar, om du känner det som viktigt, om vad som trycker dig. Och när "övrigt" ändå nämns undrar jag om du någonsin är inne i andra trådar än dina egna? Lösningen på dina problem kanske finns betydligt närmre än du anar.