Kina-beställning nästa (PCB)

Teknikern
Bannad

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

"Men vilket jävla jobb och bolla sån information 24 gånger..."

Det är exakt sånt jag skurit bort i verksamheten genom att ha tillverkningen här när det inte gäller ren stapelvara, jag tillverkar tex. speciella och ovanliga hydraulkopplingar, tillverkar hydraulslang, tillverkar adaptrar av alla slag till bla. dykeriverksamheten (jodå, jag dyker också och servar och bygger åt yrkesdykeriet) och tusen andra saker. Det finns inte mycket jag inte gör och så har det alltid varit så därför ser jag aldrig svårigheter, bara lösningar. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta nu tre långa steg bakåt, ta av skygglapparna och våga hänga ut dig själv några minuter.

Ditt problem är inte att du lyssnat på oss, tvärtom, du har inte lyssnat eller du har lyssnat på dem som gett mindre goda råd.

Vidare missar du något som är elementärt när det gäller projekt, nämligen projektplanering. Man måste göra en plan på det man ska åstadkomma. Har man stora begränsningar i tid, ork, monetär eller intellektuell förmåga är planerandet oerhört viktigt. Redan när man lägger ut projektet ser man var problemen sitter, var kostnader ligger och om man behöver ta in hjälp utifrån. Ska man t ex bygga en elcykel är det oövertänkt att köpa 100 meter pianotråd för att fundera hur man gör ekrar av den.

Du väljer avsiktligt att inte göra research när du startar nya projekt. Jag har ofta mötts av aggressiva och nästan hätska kommentarer när jag visar dig på sidor där du kan läsa på innan du startar dina projekt.
"Kan själv!", är en kommentar jag förväntar mig av enb treåring som ska försöka knyta skorna, men du är ju vuxen. Istället för att göra bakgrundsstudier, kör du på och, när det skiter sig, ställer du frågan "Vad tycker ni?". Hade du läst på innan hade du inte behövt efterfråga svar, vilka många gånger är helt horribla, utan hade kunnat köra vidare med det du hade läst till dig på nätet eller i rekommenderad litteratur.
Jag skulle vilja säga att det som utmärker en dålig konstruktör är just oförmågan att läsa på, göra studier och se vad andra gjort. Genom att lära sig av andras misstag undviker man att göra tonvis av misstag själv. Vet man t ex inte hur en drivrem till en skivspelare ska vara får man kolla med dem som vet.

Tar man nu det rent konkreta fallet med dina kort som tydligen kostar en njure och en halv lever, undrar jag varför du letar upp en så dyr tillverkare när vi har tipsat dig om bra och prisvärda leverantörer. T o m Electrokits PCB-service slör din kinaman med hästlängder. Jag beställde tio kort för 160:- (med frakt :x ) från SEED Studio (dubbelsidiga). När du säger att du lyssnat på oss, har du uppenbarligen inte gjort det utan låst fast dig vid ett (dåligt) alternativ.
Och ska jag kommentera dina mönsterkortsaffärer har du ju tydligen fastnat så hårt i Eagleträsket att du bara har varit tvungen att CADa massor av kort. Sedan har du ju valt storlekar och utformning av korten så att det varit omöjligt att göra dem enkelsidiga, och är du ju du som gjort valet, eller tvingats av dig själv och din envishet att konstruera dem på ett sätt som med din kines ger dyraste möjliga kort.

Upp som en sol, ner som en pannkaka! Det är väldigt mycket du det. Du pillar och plockar och håller på med dina projekt. Med ett ND100-filter kör du på tills granitväggen träffar dig i pannan och du erfar eftertankens kranka blekhet. Du måste lära dig av dina misstag, inse att när ditt X:te projekt havererar har du troligen gjort (samma) fel igen.

Jag har redan skrivit hur jag anser att du ska förhålla dig till dina projekt. Vad gäller dina personliga problem, hör de inte hemma i projekttrådarna. Det är ärligare att i så fall starta en tråd på ÖVRIGT-forumet där du berättar, om du känner det som viktigt, om vad som trycker dig. Och när "övrigt" ändå nämns undrar jag om du någonsin är inne i andra trådar än dina egna? Lösningen på dina problem kanske finns betydligt närmre än du anar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:Att ha god man är inget att skämmas över, när sanningen ska fram är vi nog lite dysfunktionella alla på ett eller annat sätt eller som en kompis till mig brukar säga, lite lagom normalstörda. :mrgreen:
Tack för detta, det värmer!

Du verkar annars vara en flitig man med många järn i elden, imponerande!

Jag har funderat idag kring hur jag vill göra men jag har inte kommit fram till nåt vettigt förutom att jag börjat lura på att producera de enklaste korten själv och bara skicka autoroutade och annat mer komplicerat för tillverkning till kinesen.

Jag har funderat kring både toner-transfer och fotoresist, båda har fördelar och nackdelar:
FOTORESIST
Fördelar:
1) UV-lampan som jag måste bygga kan användas till att radera EPROM också
Nackdelar
2) Speciella laminat som inte kan användas till annat än fotoresist dvs Manhattan-style funkar inte, väl?
3) En extra kemikalie (framkallare)
4) Bunkarna med kemikalierna tar plats och jag har ingen plats kvar i min goa lilla lägenhet
TONER-TRANSFER
Fördelar
5) En kemikalie mindre
6) Vanliga laminat kan användas
Nackdelar
7) Strykjärn måste införskaffas

På bussen idag tänkte jag också att iom att dom flesta av mina konstruktioner är på halva EU så kan man i typ Paint sammanfoga två layouter av samma (eller olika, faktiskt) design och producera 2st kort samtidigt.

Jag känner att jag förstår fotoresist bäst så det ligger närmast det jag eventuellt kommer välja.

Nu är dock min plan att höra mig för med nån annan tillverkare än min kines, men då vill jag bestämt kunna skicka alla 24 konstruktioner på samma offert.

Jag har förresten fått ett nytt svar från min kines som tydligen jobbar även på lördagar den stackarn, han säger nu att priset faktiskt är samma som förra gången dvs $85/design och det kanske det är för då köpte jag 10st kort och jag vill minnas att jag betalade 70:-/kort vilket är nära dom knappa 85:-/kort han nu påstår.

Så det verkar som om priset är fast för en och samma konstruktion men att priset per kort sjunker ju fler man beställer.

Han påstår sedan att $45/design är ett pris där dom inte tjänar nånting dvs för tre kort är gränsen ungefär 150:/st.

Det jag tror mig förstå är alltså att om jag beställt 24*3=72st av en och samma design hade jag fått dom för $85 dvs c.a 12:-/st

Och jag kan lite förstå det här för det skall till en hel del förarbete innan kort kan spottas fram och dessa förarbeten måste göras om för varje konstruktion, naturligtvis.

Det känns dock inte lika dyrt längre, så länge man inte vill ha många olika konstruktioner gjorda, alltså.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Vill du snabbt och enkelt ha referenspriser för dina Eagle-konstruktioner, ladda då upp dem till OSHPark (https://www.oshpark.com/uploads/new).

Inget krångel med Gerber, ingen registrering, inga mail. Du laddar bara upp din .brd fil och får ett automatiskt svar med pris direkt.

Vill du ha absolut lägsta pris, jämför här: http://pcbshopper.com/

P.S. Hellre god man än skuldsanering eller lyxfällan, garanterat mycket skämmigare :)
cjonash

Inlägg av cjonash »

Det är inte säkert att du skulle fått drygt 70 kort (av samma design) för samma pris som 3 kort. Däremot är det inte så konstigt att prisskillnaden mellan 3 och 10 kort är liten eller till och med icke existerande. Det är, som du själv redan räknat ut, en del arbete med varje projekt.

Det är ju inte så att de tillverkar dina 80x100 kort separat, utan de sätter ihop olika kort till en stor panel som körs genom deras processer (och sedan delas upp på slutet). Så även om du bara beställer 3 kort, så kanske de hamnar på en panel där det finns kort som skall procdueras i 10 exemplar. Då blir det ju 10 kort av din design också - som de antingen måste slänga eller ge dig gratis (jag har ibland fått extrakort gratis, gissningsvis av just det skälet).

Av precis det skälet kan det (kanske, beroende på tillverkare) löna sig att själv sätta ihop de olika korten till en större panel. Men eftersom tillverkarna inte alltid berättar vilken den optimala storleken är, så krävs det att man provar sig fram lite. T.ex. med hjälp av den prisjämförelseguiden som länkats till ett par gånger. Viktigt att notera här är att tänka på att när korten skall delas, så försvinner en del (hur mycket beror på vilket verktyg som används). Två kort på 80x100 blir alltså inte 160x100 om man sätter ihop dem (och sedan skall kunna dela dem igen). Det är alltså viktigt att tänka på "marginalerna" mellan korten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:Vill du snabbt och enkelt ha referenspriser för dina Eagle-konstruktioner, ladda då upp dem till OSHPark (https://www.oshpark.com/uploads/new).

Inget krångel med Gerber, ingen registrering, inga mail. Du laddar bara upp din .brd fil och får ett automatiskt svar med pris direkt.

Vill du ha absolut lägsta pris, jämför här: http://pcbshopper.com/

P.S. Hellre god man än skuldsanering eller lyxfällan, garanterat mycket skämmigare :)
Det här tycker jag lät bra, tack för tipset!

Men det är nåt med mig och datorer, jag vågar inget, jag är liksom så förbannat förändringsobenägen.

Men nu säger du att jag kan ladda upp brd-filer och få referenspriser, är det olika tillverkare som anger deras pris då eller?

Typ budar på kortet?

Fast tvärt om :D

Det kanske är bättre jag provar än ställer en massa dumma frågor :)

MVH/Roger
PS
Hellre god man än skuldsanering eller lyxfällan, garanterat mycket skämmigare :)
Tack särskilt för detta.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Eftersom filerna ligger uppe tog jag mig friheten att köra KLD_F med Xilinx genom OSHParks tjänst:
OSHPark KLD_F.PNG
$62 för 3 är för guldpläterade Made in USA kort med brevfrakt (USPS). Du bör alltså kunna hitta lägre priser via PCBShopper eller din kontakt.

Kör korten genom aktuell leverantörs designregler också före slutlig beställning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash

Inlägg av cjonash »

Jag roade mig med att göra en sökning på den föreslagna länken (http://pcbshopper.com/), och med din storlek (80x100) och två lager så fick jag priser från 134:- kronor inklusive frakt (och det var för 5 kort, trots att jag angav 3).

Nu kollade jag inte minsta håldiameter och minsta ledarbredd, så möjligen är just det priset inte applicerbart på alla dina kort, men t.ex Seed Studio kostade 148:- inklusive frakt (5 kort) och de bör klara dina kort.

Eller med andra ord, följ tipset att kolla alternativa leverantörer! Och två tips till (som andra också kommit med tidigare), även om det kanske inte är det du vill höra:

1) Kör en DRC (design rule check) med leverantörens filer INNAN du beställer några kort.
2) Beställ korten till EN av dina designer först, för att se att du är nöjd med resultatet.

Varför dessa tips? Jo, för att du kommer inte att bli glad om du köper på dig 24x3 kort, för att upptäcka att de inte går att använda. Även om priset är betydligt lägre än de $85 per design som du fått innan, så blir det fortfarande en rejäl slant om det inte fungerar!

Om du nu har svårt att beställa via dessa företag på grund av att du inte har kort eller paypal, så kan jag hjälpa dig med din testorder (till att börja med, i alla fall). Med den lilla brasklappen att jag alltså inte kan ta ansvar för hur bra eller dåligt de kan tillverka din design...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för Eder hjälp!

Men jag kan ingenting om datorer för vad menas egentligen med 1)?

Hur gör man i praktiken?

Jag vet inte, jag vet bara en aning om vad DRC är för nåt.

Det finns olika talanger här i världen, min är inte att förstå data och internet.

Jag har bestämt mig för att göra såhär:

Jag tar mig nu friheten att ladda upp alla mina brd-filer och anledningen till det är att jag vill få en överblick i vilka jag eventuellt kan tänka mig producera själv respektive vilka jag måste lägga ut.

Så håll i er, det kommer bli runt 3MB (sorry geekjoan) med bilder:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

20 bilder var tydligen max per meddelande (och dom var visst inte så stora)

Eftersom det är dubbla bilder på en konstruktion har jag alltså laddat upp 19 konstruktioner dvs det ska vara 5 kvar:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Då kikar vi lite då:
Konstruktioner som kan produceras själv tycks vara:
1) KFG-inte så många byglingar och dom är antingen vertikala eller horisontella
2) KJA
3) KMA-bort med jordplanet, "bara"
4) KMA_D-bort med jordplanet, "bara"
5) KOP
6) KSB
7) KSU
8. KTD
9) KTD_S
10) KTI
11) KTS
12) KTT
13) KVD
14) KVF
15) KVR
16) RGA

Konstruktioner som måste läggas ut:
1) KLD_F
2) KLD_M
3) KSP_M
4) KSS_D_A
5) KSS_D_D
6) KSS_M
7) KSS_R
8. RGS-jag måste ha dubbelsidigt för att potten skall kunna lödas ovanifrån samtidigt som den håller uppe hela kortet.

Sju konstruktioner kommer jag alltså fram till att jag måste lägga ut.

Vet inte vad dollarn står i men $85 per design är nog mer är 700, men säg att det är 700 då bestämmer jag nu att jag köper 10 kort av varje konstruktion ty det kostar tydligen inget extra men jag köper bara 7 konstruktioner vilket gör att summan hamnar på det jag önskade dvs max 5000.

Dom andra konstruktionerna kan man ju avvakta lite med och liksom känna sig för om man kanske ändå inte vill producera dom själv, för säga vad man vill, det är roligt med hantverk :)

Jag tror jag lägger upp svart-vita utprintningar på dom andra konstruktionerna vid tillfälle, kanske jag tom går in och routar om typ KTI så att jag bara har vertikala respektive horisontella byglingar.

MVH/Roger
PS
Edit: flyttade RGS
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 februari 2017, 18:16:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev: Upp som en sol, ner som en pannkaka! Det är väldigt mycket du det.
Senast redigerad av Spisblinkaren 19 februari 2017, 20:16:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

För DRC i Eagle se: http://docs.oshpark.com/design-tools/ea ... les-files/

I korthet, spara .dru filen och kom ihåg vart. Starta Eagle och öppna projektet och gå till board-fönstret. Tools- DRC öppnar en dialog, där trycker du Load och väljer .dru-filen du nyss sparat. Sedan trycker du check. Fler detaljer i länken ovan!
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag ser en massa bilder men inga .brd-filer?!

En enkel lösning är att du gör allt som är 100% hålmonterat själv och beställer de kort som har ytmonterade TQFP och liknande med små avstånd på sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, här kommer alla mina Eagle-konstruktioner som jag listat ovan och som jag tycker är värt nåt.

Både sch-filen och brd-filen för alla konstruktioner finns med.

Med det hoppas jag att nån ska få nytta av allt mitt slit för nu har Ni alla möjligheter dvs kan både bättra på scheman och layouter efter eget tycke.

Vad jag sedan skulle tycka var roligt är om Ni återkom med lite feedback om hur dåliga eller bra mina konstruktioner var samt vad Ni gjorde för förändringar och hur bygget blev att se ut.

Zip-filen blev bara på knappa 2MB så jag bifogar den nu.

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Kommer nu på att komponentvärden sällan är med, finns i Paint-filer enbart. Zippade nu ihop dom också, klarar sig precis under 3MB.

Det kanske skall tilläggas att jag använder i princip bara 8 typer av transistorer, dessa är BC546B, BC556B, BC517, BC516, BD139, BD140, BDX33 och BDX34 samtidigt som det kan stå andra typbeteckningar i schemat men att de då bara har samma footprint, BD911 och BD912 samt 2SK175 används också i nån enstaka konstruktion.
Skriv svar