Min fäbless för att plocka in så många projekt som möjligt i mina projekttrådar kan ju leda till bekymmer. Var ska det här delmomentet i ljuderiet hamna, här eller i Polivokstråden?
Nu är det här egentligen något som skulle kunna serva alla moduler, så det hamnar här. Jag kan dessutom ha nämnt något om mina klaviaturer förut.
Från en gammal orgel plockade jag två klaviaturer - 2+ resp 3+ oktaver. De har fina kontakter och är helt annorlunda än den plast alla dagens klaviaturer är gjorda av.
Det mindre fick en radda motstånd inlödda i en motståndskedja, vilken man matar med ström. Trycker man på en tangent får man ut en spänning på en 'bus-bar'. Spänningen behandlas efter alla konstens regler och används att styra oscillatorer, filter och ev annat. Dessutom genererar man efter ännu mer konstiga regler pulser kallade TRIG (kort spänningspuls) och GATE (puls som är aktiv så länge tangent trycks ner).
När jag för flera år sedan lött motstånden på plats insåg jag att något var galet och det hade med kontakterna att göra. Man kan tänka sig att varje kontakt block har två växlande kontakter och jag hade lött ihop NO och NC och fick signal hela tiden från ALLA tangenter.
Idag plockade jag bort motstånden. Och här ser man hur illa ställt det är.
IMG_8976.JPG
Med tennsug (plockad ur vandringslådan) sög jag bort maximalt med tenn och så värmde jag trådarna och delade med en skalpell. Så här ska det se ut.
IMG_8978.JPG
Motstånden ska tillbaka på detta vis och den andra kontaktgruppen används för att generera GATE och TRIG. Då slipper jag gräva fram små spänningsförändringar från tangentbordsspänningen med massa fipplig elektronik.
IMG_8978a.jpg
Det är 25 kontakter att rensa och jag är halvvägs. Det är pilligt och jag fixar resten imorgon. Ska kolla hur mitt 3-oktavers klaviatur ser ut sen.
IMG_8981.JPG
(Nu är det läggdags.)
PS. Min Behringersynth kommer imorgon ...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.