Bild-/byggtråd KOSSEL mini 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
G4jm0r

Re: Bild-/byggtråd KOSSEL mini 3D-printer

Inlägg av G4jm0r »

Själv köpte jag min extrudermotor på stepperonline

http://www.omc-stepperonline.com/nema-1 ... p-143.html

dom var snabba med leverans (fedex), men blev en dyr historia(~500kr) eftersom jag åkte på moms och tullavgifter.
littos

Inlägg av littos »

Jag köpte ett helt extruderkit, med "gear", plastbit och kullager (som de skickar senare, det fick jag inte med i påsen igår) och motor + skruvar för ca 40£ från ebay "japanbox". Snabb leverans var det i alla fall. Troligen OK pris med tanke på att man annars får frakta motor och delar var för sig. Frakten börjar bli en ansenlig del av min totalkostnad, känns det som. Dessutom inom europa, så moms och annat elände bör man slippa!

Jag började beställa för en vecka sedan idag och det jag inte har fått hem ännnu är:

-Plastbitar
-Kolfiberrör + traxx-leder
-Hotend (skjutsas runt av FedEx just nu)
-PTFE slang och "push connectors" (har jag fått veta är på väg också)
-Lagren i pylon topparna är på väg från Kina.
-Mikrobrytarna för end-stopp.

Jag är mest bekymrad över plastbitarna, de är beställda, men kan tydligen dröja ett tag. Finns det någon som är villig att printa ut ett set åt mig mot skälig ersättning och ganska snart är jag intresserad av att göra en deal!

Det är för övrigt en god ide att kika på var man beställer skruv. Jag köpte "lössskruv" över disk och det blev skapligt dyrt... Ett kit från e-bay eller liknande blir lätt några hundralappar mindre dyrt (billigt blir det i alla fall inte... :humm: )
Shunt

Inlägg av Shunt »

Funderar på om jag ska vara lat...

Får det mesta från http://www.tridprinting.com/ för rätt bra pris, och ok frakt.
Då saknas visserligen OpenBeam, Spur gear Teeth=22 OD=12mm ID=8mm, elektroniken (Arduino, RAMPS etc) och extrudermotorn och säkert nåt annat.

Får väl chansa på http://www.omc-stepperonline.com/nema-1 ... p-143.html, och hoppas tullen är snälla.

Lite osäker på alla skruvar/muttrar. Tridprinting har visserligen lite olika påsar med skruvar etc till Kossel, men... har inte klurat ut var/om M3-0.5x16, M3-0.5x25, och M5-0.8x20 (& mutter) behövs (de verkar inte finnas i deras påsar).
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Har hittat en leverantör av Nema17 med planetväxel som levererar från Frankrike.
http://www.robotshop.com/eu/en/geared-b ... oz-in.html

Man borde väl slippa tull och moms vid köp inom EU.
Vad var tullkostnaden vid köp från www.omc-stepperonline.com?
Fast kostnad, procent eller båda?

Funderar på att köpa flera på en gång för olika projekt och slipper gärna överraskningar.
(fördyringar i alla fall, kan leva med motsatsen)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Motor + frakt 338.32kr
Moms + tullavgift 176kr

största delen av tullavgiften är en fast avgift på 100kr
om du har tur och beställer som privatperson kan du be dom skicka den som gåva med nedsatt värde (under 30$) för att undvika tull
Shunt

Inlägg av Shunt »

drh skrev: RAMPS 1.4 med Allegro's A4982 DMOS Microstepping Driver
Det blir nog att jag beställer min hotend och RAMPS (färdigmonterad) från reprap.me också. Hur byglar man stegningen av motorerna på den? Vad jag kan se är det inte lött dit några pinnar. Får man löda dit dem själv, eller bara löda igen bryggan?
boris

Inlägg av boris »

Jag skulle inte köpa RAMPS 1.4 kortet från reprap.me. Kortet har inte möjlighet att ansluta byglar så att man får önskad mikrosteg; 1/16, 1/8 och så vidare.
Man måste knipsa eller "skala av" kopparledningar för att få önskad mikrostegupplösning (resolution).
A4982 = bara 1/16 mikrosteg.
DRV8825 = bara 1/32 mikrosteg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Det var det jag tyckte mig se.

Fast, för en Kossel Mini så ska väl de 3 byglas för alla 4 motorer hur som helst?

Annars finns ju RAMPS 1.4 överallt... har tänkt köpa min hotend från reprap så tänkte mest slippa en extra fraktkostnad.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Skulle avråda från att handla från reprap.me, köpte 3 st a4982 men fick a4984, fick riktigt dåligt bemötande och hans omdömme om mig på ebay var "Warning Fraud" några nya drivers fick jag inte, orkar inte bråka om 35$ annars bor jag i Malmö och Peter Bøgely i Köge...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad skiljer egentligen (har inte orkat kolla databladet), köpte min RAMPS från Saintsmart och fick då med drivare som har 4988 chip(?)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tror det mesta ha anlänt förutom 3paket.
Blev azteega X3 som controllerkort.
Skriv svar