Delta 3D printer
Re: Rostock Delta 3D printer.
Här är skillnaden mellan gamla och nya 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild under kalibreringen 

530 i Z, kan gå lite till men begränsningen är Biltemas gängstänger men behövs inte mer, sen standard X-Y efter värmesängen. Kör lite kuber i den nu. Funkar riktigt bra för priset den kostat.
Ska ändra lite på modulbiten sen ska man kunna bygga 6 st olika varianter om man vill och uppgraderings till att få den kapslad om man vill i alla varianter.
Re: Delta 3D printer
Äntligen är den fullt fungerande och nästan helt klar!
Haft problem med att ABS plast vägrar fastna bra på värmebädden men löstes med trälim och vatten. Ska snygga till ritningen på Mukka Meck D3DP som den har fått som namn och någon gång i sommar ska jag börja skriva/fräsa ut en till som ska provbyggas för att se om allt stämmer 

Såg att du använde bladmått för att mäta avståndet mellan din hotend och skrivytan.
Det kan vara en dålig idé att använda något hårt som ett bladmått då man riskerar att deformera munstycket på hotend eftersom att det oftast är gjort i mässing.
Vet inte hur stort problem det är i verkligheten, men har man tillgång till mätklocka är det nog bättre att använda den för kalibrering.
Det kan vara en dålig idé att använda något hårt som ett bladmått då man riskerar att deformera munstycket på hotend eftersom att det oftast är gjort i mässing.
Vet inte hur stort problem det är i verkligheten, men har man tillgång till mätklocka är det nog bättre att använda den för kalibrering.
Okej. Har inte haft några problem med det under byggets gång när jag använt det. Beror nog på mer hur man använder bladmåttet 

Den ser grymt hög ut, hur är stabiliteten på den?
Snyggt bygge hur som hellst : )
Snyggt bygge hur som hellst : )
Den är ca 1080 hög, och den är rätt så stabil, har vänt upp och ner på den några gånger när jag pysslat med elektroniken och har sällan behövt kalibrera om den. Skulle det vara så att något har rört sig så tar kalibreringen bara någon minut då jag har en justerings utskrift jag gjort och ställer in bädden efter den.
Ska in på Biltema framöver och köpa deras plexiglas och kapsla in skrivaren så stabiliteten lär öka rätt så mycket. Skulle velat göra modulbitarna i skrivaren i något annat material än MDF men får bli senare när jag hittar så stora plast ark så man kan fräsa bitarna i plast eller varför inte laserutskurna plåtbitar.
Ritade ihop en vas lite snabbt igår och startade skrivaren på natten, på morgonen så tuffade den fortfarande. Ska bli kul och se resultatet när man kommer hem efter jobbet
Ska in på Biltema framöver och köpa deras plexiglas och kapsla in skrivaren så stabiliteten lär öka rätt så mycket. Skulle velat göra modulbitarna i skrivaren i något annat material än MDF men får bli senare när jag hittar så stora plast ark så man kan fräsa bitarna i plast eller varför inte laserutskurna plåtbitar.
Ritade ihop en vas lite snabbt igår och startade skrivaren på natten, på morgonen så tuffade den fortfarande. Ska bli kul och se resultatet när man kommer hem efter jobbet

Någon som har prövat att ha dubbla heat bed´s? Alltså på varandra för att få en stabilare temperatur? Kanske inte ger någon vinst att göra så?
Någon som prövat att isolera med korkmatta under om det går snabbare och värma upp heat beden?
Någon som prövat att isolera med korkmatta under om det går snabbare och värma upp heat beden?
Har du ostabil temp på plattan? Den är ju så trög att värma upp att den funkar att termostatreglera inom ett par tiondels grader.
Jag har isolerat min på undersidan med kartong.
Jag har isolerat min på undersidan med kartong.
Jag använder aluminiumtejp och wellpapp under min platta, det gör att temperaturen stiger fortare och är stabilare.
/// Marcus
/// Marcus
Nej inte ostabil utan den orkar aldrig upp till 120 grader. Har köpt korkmatta på biltema nu och ska pröva om det blir bättre.
Tack för förslagen!
Mvh Terho.
Tack för förslagen!
Mvh Terho.