
Walles båtprojekt голубь (Golub)
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31304
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Tomgångsinställningen kanske ruckades en aning om det slog till hårt i maskineriet. Om något kanske inte var riktigt åtdraget från början? Tjyvluft nånstans? Länge sen jag lättade kåpan på en utombordare... 

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Jag hoppas det är mentalt!
jag noterade iaf att idling-inställningen (ratten man styr hastigheten med när man bara precis har lagt i en växel) stod helt nedställd, och det vet jag inte om den har gjort innan. Kanske kom en vajer eller nåt åt den när motorn smällde upp. Får hoppas på det! 
Jag meckade ihop motorn idag, men jag provstartade inte på grund av vädret. Kanske lyfter i den och provkör imorrn.


Jag meckade ihop motorn idag, men jag provstartade inte på grund av vädret. Kanske lyfter i den och provkör imorrn.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Det har inte blivit någon ny provtur med dingen ännu, det har regnat och varit sol om vartannat hela dagen.
Däremot har jag börjat kolla på rör- och tanksystemet i båten. Förvirrande var förnamnet!
Vänligen ignorera stavning i skisserna nedan, jag är dyslektiker i grunden, med tangentbord går det bra men med penna inte fullt lika bra. Speciellt inte när jag håller blocket i ena handen och skriver med den andra..
Först ut har vi invattensystemet:
Jag kan inte lista ut vad den där tanken på babordsidan är till för. Röret som går mellan den tanken och vattenintaget på styrbordsidan är riktigt tunnt. Vad kan det fylla för syfte? Röret som går uppåt kommer upp i en "krok" uppe på däck. Den runda grejen på kröken efter vatteintaget är vredet, kröken är en ventil. Den stora runda grejen är en kraftig pump som kopplas direkt till huvudmaskinen, den är inte inkopplad.
Sen har vi toatanken:
Inga konstigheter, den har en ejektorpump, samt inlopp för att spola ur tanken, och även ett extra inlopp för att spola rent siktglaset. Vattnet kommer från trycksystemet från föregående bild. Det verkar inte finnas något sätt för att manuellt tömma tanken ut genom bottenhålet (vilket man ju ändå inte får om man är inomskärs). Däremot går toaletten i maskinrummet att använda i nödfall, även om tanken är full. Frågan är, vad händer om man glömmer båda kranarna i öppet läge, både den ut under skrovet och den in till tanken? Vattenlinjen ligger någonstans två tredjedelar från tankens botten.
Utloppet från ejektorn kommer upp på däck och ser ut så här:
Man borde kunna suga med sugbil här, om man bara trycker emot en slang och kanske tätar med några våta trasor. För jag tycker inte det ser ut som att deras normala slangkopplingar kommer passa där, den är lik med ser inte ut att vara helt rätt.
Sen har vi det mest förvirrande, länspumpningen, manuella pumpningen och tankarna.
Vid användning av ejektorn är det väldigt straight forward, beroende på vilka kranar man öppnar så suger man olika delar i skrovet eller nån av de tre tankar kopplade till ejektorsystemet. Den lilla tanken på babordsidan har utloppet i botten, felritat av mig.
Handpumpen verkar vara tänkt att kunna pumpa både mellan tankarna och även för att länspumpa manuellt, dock måste man ju i så fall först pumpa från skrovet upp i styrbordstanken (kallad bilge tank i ritningen nedan), sen pumpa från den och ut genom ejektorpumpen. Den lilla babordstanken måste ju enbart fungera som oljeavskiljare, det går ju att pumpa från skrovet direkt upp i lilla tanken.
Av de två rör som går upp i lock på däck ser det förliga locket (röret till vänster i skissen) ut såhär:
Och den som går ner i stora styrbordstanken ser ut såhär:
Jag har förståss ingen aning om vad det står på locken, jag kan inte krusidulliska
Jag har inte tagit med de nyinstallerade rörsystemen, värmesystem eller ackumulatortank, den huvudvärken tar jag en annan dag
Någon slags ritning av båten:
Edit: Bytte ut första skissen, hade missat röret som går från efter tryckpumpen till den tunna ledningen som går mellan sjövattenintaget och den lilla tanken. Jag vet inte säkert att tanken inte är ett annorlunda sjövattenintag, men det vore konstigt.
Däremot har jag börjat kolla på rör- och tanksystemet i båten. Förvirrande var förnamnet!

Vänligen ignorera stavning i skisserna nedan, jag är dyslektiker i grunden, med tangentbord går det bra men med penna inte fullt lika bra. Speciellt inte när jag håller blocket i ena handen och skriver med den andra..

Först ut har vi invattensystemet:
Jag kan inte lista ut vad den där tanken på babordsidan är till för. Röret som går mellan den tanken och vattenintaget på styrbordsidan är riktigt tunnt. Vad kan det fylla för syfte? Röret som går uppåt kommer upp i en "krok" uppe på däck. Den runda grejen på kröken efter vatteintaget är vredet, kröken är en ventil. Den stora runda grejen är en kraftig pump som kopplas direkt till huvudmaskinen, den är inte inkopplad.
Sen har vi toatanken:
Inga konstigheter, den har en ejektorpump, samt inlopp för att spola ur tanken, och även ett extra inlopp för att spola rent siktglaset. Vattnet kommer från trycksystemet från föregående bild. Det verkar inte finnas något sätt för att manuellt tömma tanken ut genom bottenhålet (vilket man ju ändå inte får om man är inomskärs). Däremot går toaletten i maskinrummet att använda i nödfall, även om tanken är full. Frågan är, vad händer om man glömmer båda kranarna i öppet läge, både den ut under skrovet och den in till tanken? Vattenlinjen ligger någonstans två tredjedelar från tankens botten.
Utloppet från ejektorn kommer upp på däck och ser ut så här:
Man borde kunna suga med sugbil här, om man bara trycker emot en slang och kanske tätar med några våta trasor. För jag tycker inte det ser ut som att deras normala slangkopplingar kommer passa där, den är lik med ser inte ut att vara helt rätt.
Sen har vi det mest förvirrande, länspumpningen, manuella pumpningen och tankarna.
Vid användning av ejektorn är det väldigt straight forward, beroende på vilka kranar man öppnar så suger man olika delar i skrovet eller nån av de tre tankar kopplade till ejektorsystemet. Den lilla tanken på babordsidan har utloppet i botten, felritat av mig.
Handpumpen verkar vara tänkt att kunna pumpa både mellan tankarna och även för att länspumpa manuellt, dock måste man ju i så fall först pumpa från skrovet upp i styrbordstanken (kallad bilge tank i ritningen nedan), sen pumpa från den och ut genom ejektorpumpen. Den lilla babordstanken måste ju enbart fungera som oljeavskiljare, det går ju att pumpa från skrovet direkt upp i lilla tanken.
Av de två rör som går upp i lock på däck ser det förliga locket (röret till vänster i skissen) ut såhär:
Och den som går ner i stora styrbordstanken ser ut såhär:
Jag har förståss ingen aning om vad det står på locken, jag kan inte krusidulliska

Jag har inte tagit med de nyinstallerade rörsystemen, värmesystem eller ackumulatortank, den huvudvärken tar jag en annan dag

Någon slags ritning av båten:
Edit: Bytte ut första skissen, hade missat röret som går från efter tryckpumpen till den tunna ledningen som går mellan sjövattenintaget och den lilla tanken. Jag vet inte säkert att tanken inte är ett annorlunda sjövattenintag, men det vore konstigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31304
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Vad jag lyckas tyda mha ryska tecken och lite google translate ger:
Lock nr 1:
ОТКАЧКА = tvångsnedpumpning
ПОДСЛАН. = подсланевые = slagvatten
ВОД = vatten
Lock nr 2:
ЗАМ P = ställföreträdande P/R???
ПОДСЛ. = подсланевые = slagvatten
ВОД = vatten
Toautloppet såg ju inte direkt mysigt ut...
Lock nr 1:
ОТКАЧКА = tvångsnedpumpning
ПОДСЛАН. = подсланевые = slagvatten
ВОД = vatten
Lock nr 2:
ЗАМ P = ställföreträdande P/R???
ПОДСЛ. = подсланевые = slagvatten
ВОД = vatten
Toautloppet såg ju inte direkt mysigt ut...

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Tufft "litet" projekt!!
En liten fundering om byssan.
Ni tänkte fälla in gasspisen i en bänkskiva, är det så klokt egentligen?
En anledning till att det är rostfritt inunder är säkerhet samt att det blir lättare att rengöra.
Fast lagar ni ingen mat när det rullar så är det inget problem.
Men kanske att fälla in spisen i rostfritt som sedan fälls in i en bänkskiva....
En liten fundering om byssan.
Ni tänkte fälla in gasspisen i en bänkskiva, är det så klokt egentligen?
En anledning till att det är rostfritt inunder är säkerhet samt att det blir lättare att rengöra.
Fast lagar ni ingen mat när det rullar så är det inget problem.
Men kanske att fälla in spisen i rostfritt som sedan fälls in i en bänkskiva....
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Hmm, ja det har du rätt i. Det ska göras säkert och korrekt, det är tanken, så att fälla in en rostfri "balja" som spisen står i kanske är en bra idé. Det kanske rent av finns gasolspisar konstruerade för att fällas in i träskivor? Det ska kollas upp. 
MadModder: man tackar! Tvångsnedpumpning låter ju rätt, i.o.m. att man kan pumpa in vatten lite varstans beroende på hur man ställer kranarna. Den andra var lite mer kryptisk
Men "slagvatten", undrar om man menar vatten avsett att korrigera slagsida? För det skulle onekligen hjälpa mot slagsidan om man fyllde styrbordstanken med vatten.
Just nu är det ca 2 graders slagsida åt babord, antagligen för att mycket tungt ligger på den sidan (villapanna, elverk, badrum med badkar, handfat och toalett), färskvattentank (ej att förväxla med drickavattentank, men den ligger på styrbordssidan), gråvattentank, stor säng, osv).
Vi funderar även på att vikta ner henne med några ton barlast under golvet i förliga kajutan, hela båten lutar ett par grader bakåt. Det borde inte påverka bränsleekonomin så värst mycket, eftersom båten är byggd för att skrovet ska ligga horisontellt (när båten är lastad förvisso). Tänkte börja med att bara ställa ombord en pall med ett ton bly längst fram på fördäck och se hur det verkar.

MadModder: man tackar! Tvångsnedpumpning låter ju rätt, i.o.m. att man kan pumpa in vatten lite varstans beroende på hur man ställer kranarna. Den andra var lite mer kryptisk

Just nu är det ca 2 graders slagsida åt babord, antagligen för att mycket tungt ligger på den sidan (villapanna, elverk, badrum med badkar, handfat och toalett), färskvattentank (ej att förväxla med drickavattentank, men den ligger på styrbordssidan), gråvattentank, stor säng, osv).
Vi funderar även på att vikta ner henne med några ton barlast under golvet i förliga kajutan, hela båten lutar ett par grader bakåt. Det borde inte påverka bränsleekonomin så värst mycket, eftersom båten är byggd för att skrovet ska ligga horisontellt (när båten är lastad förvisso). Tänkte börja med att bara ställa ombord en pall med ett ton bly längst fram på fördäck och se hur det verkar.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Ikea har gashällar för infällnad i sina skivor(och tom ikeas stenskivor har trä i sig...), jag önskade en sådan i vårt nya kök, men sambon påpekade att jag skulle göra ren den med... Och så blev det en induktionshäll istället, inte ångrat en sekund
(men jag kan förstå att ni vill ha gasol och inte el)
edit: lite ikea reklam http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categ ... hen/20814/

edit: lite ikea reklam http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categ ... hen/20814/
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
> Men "slagvatten", undrar om man menar vatten avsett att korrigera slagsida?
Jag antar att du vet vad "slagvatten" är, men i alla fall...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slagvatten
Jag antar att du vet vad "slagvatten" är, men i alla fall...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slagvatten
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)


Funderar rätt starkt på att ta styrbordstanken i drift igen iaf, för färskvatten. Jag skiljer, kanske lite felaktigt, på färskvatten och dricksvatten. Färskvatten benämner jag det vatten som används till dusch, disk och handfat. Dock måste tanken målas invändigt innan den tas i bruk, den är målad med någon slags rostskyddsfärg, men ska väl ha någon färg bättre lämpad för tankar.
Igår dök en annan tanke upp: pumpen för trycksystemet kopplas normalt till huvudmaskinen (men är inte linjerad korrekt med Scanian som sitter i). En nackdel med det är ju att man måste ha maskinen igång för att kunna använda det systemet. Jag funderar på att istället klämma dit en trefasare och mata den från elverket. Elverket startar med en snabb knapptryckning, uppstartsproceduren för huvudmaskinen är lite mer involverad.
Men det måste fluras lite på effekter och varvtal och så först, jag har ju inte den blekaste vilken effekt orginalmotorn var på, ej heller hur mycket effekt pumpen kräver för att arbeta effektivt.
Sen är det ju "lite" jobb att få igång det systemet i övrigt, samtliga ventiler har, efter att varit oanvända i minst 15 år, kärvat ihop *rejält*! Jag ska skruva isär den som sitter lättast till, för att se ifall de går att renovera, eller om rubbet måste bytas. På sikt skulle jag vilja kunna elmanövrera ventilerna, men ha vred som backup, och då måste de ändå troligen bytas. (Om jag inte kan bygga någon slags "påhängsmotor" som använder de befintliga ventilerna).
Bilder på pump och ventiler kommer snart

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Här kommer lite bilder som utlovat:
Först ut en bild på pumpen till trycksystemet, och hur den är tänkt att kopplas in. Som synes används pumpen idag; som toalettpappershållare. I bakgrunden på vänstersidan syns även en identisk extra-pump.
Här har vi invattnet på styrbordssidan, det högra kraftiga röret som går nedåt i bild är till trycksystemet, det till vänster går till maskinen.
Och här är andra sidan, eller vad som syns av det under/bakom ackumulatortanken.
Här har vi bland annat handpumpen, en massa ventiler och rör, samt delar av toatanken. Ventilen för att tvätta tankens siktglas kan ses till höger i bild. Den grova svarta slangen kommer från diskhon i byssan, och går rakt ut.
Lite längre bakifrån. Här syns bland annat ett av de kar som sitter under dräneringen till dieseltankarna, den fantastiska toaletten
, toatanken och allra längst till höger i bild skymtar avgasröret från motorn.
Sist men inte minst den ejektor som står för länspumpning om/när man får igång det systemet.
Först ut en bild på pumpen till trycksystemet, och hur den är tänkt att kopplas in. Som synes används pumpen idag; som toalettpappershållare. I bakgrunden på vänstersidan syns även en identisk extra-pump.
Här har vi invattnet på styrbordssidan, det högra kraftiga röret som går nedåt i bild är till trycksystemet, det till vänster går till maskinen.
Och här är andra sidan, eller vad som syns av det under/bakom ackumulatortanken.
Här har vi bland annat handpumpen, en massa ventiler och rör, samt delar av toatanken. Ventilen för att tvätta tankens siktglas kan ses till höger i bild. Den grova svarta slangen kommer från diskhon i byssan, och går rakt ut.
Lite längre bakifrån. Här syns bland annat ett av de kar som sitter under dräneringen till dieseltankarna, den fantastiska toaletten

Sist men inte minst den ejektor som står för länspumpning om/när man får igång det systemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
En sådan toalettpappershållare ska jag köpa och sätta i badrummet. Utan att fråga
!



Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Nejdå, det finns en elektrisk toa i badrummet, men jag föredrar den manuella.
dels sitter man bättre, dels är det fan så mycket intressantare att stirra på en stor rak sexa än på en dörr, och dels så skiter man inte stopp i den toan hur mycket man än försöker! 


- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31304
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Hehe ok.
Jag vet inte om jag skulle känna mig bekväm på en toa som står i ett stort maskinrum mitt bland massa rör. Ingen dörr som går att låsa innifrån (eller?).
Jag vet inte om jag skulle känna mig bekväm på en toa som står i ett stort maskinrum mitt bland massa rör. Ingen dörr som går att låsa innifrån (eller?).

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Fråga ElectricMan, har för mig att han testade den 
Nej, inga låsbara dörrar, man får säga till att man går. Eller helt enkelt proklamera att "här sitter jag" om någon kommer in genom dörren eller ner genom luckan

Nej, inga låsbara dörrar, man får säga till att man går. Eller helt enkelt proklamera att "här sitter jag" om någon kommer in genom dörren eller ner genom luckan
