Nån här som är haj på hydraulik?
Jag har (typ) monterat ihop styrmaskinen nu så det börjar bli dags att titta vidare på styrningen.

På däck står nåt som jag misstänker är en hydraulpump till styrningen. En tung klump som heter ENFJORD NORWAY.

Jag har fått för mig att det är en pump och att de två prylarna på sidan med elsladdar in är nån slags ventiler som styr riktningen på flödet. Nån som vet om jag har rätt eller om jag är ute och cyklar? Om jag har rätt, ska man rusta upp klumpen eller är det bättre att skaffa nåt modernare? Planen är såklart att den ska drivas av huvudmaskin.
Sen funderar jag lite på hur jag ska dra slangar/rör. Det blir väl en anhalt in till maskinrummet och pumpen och sen en till vidare upp till bryggan där rattpumpen ska sitta. Sen måste man väl in med lite ventiler så man kan välja om man ska använda ratten eller motorpumpen. Det bästa vore ju om man kunde koppla det på något sätt så att man kan använda motorpump eller ratt simultant, men jag har inte riktigt funderat på hur rördragningen i så fall ska se ut. Ideer? Dimensioner på slangar? Eller ska man köra med rör?
Planen är att först koppla in ratten så att jag i alla fall kan styra innan jag har fått fart på huvudmaskin. Men jag vill ju inte bygga in mig i nåt hörn så att det blir till att bygga om när jag ska koppla in motorpumpen.
Jag har inte kommit i kontakt med hydraulik rent praktiskt speciellt mycket så erfarenheten är dålig...