Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]
Re: Vår verkstad
Nöpp 
Visar sig i framtiden om det blir ett problem. Får vara lite försiktig med fukt bara..

Visar sig i framtiden om det blir ett problem. Får vara lite försiktig med fukt bara..
Finns vax av något slag man kan lägga på för med tålighet mot slitage och fukt i skarvarna.
Tycker annars att det ser väldigt fin ut, skulle vilja ha ytan som garage.
Tycker annars att det ser väldigt fin ut, skulle vilja ha ytan som garage.

Då var hallen och kafferummet "laminerade" också.
Detdär vaxet lät intressant, får söka lite sånt om golvet börjar ge tecken på fuktskador.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag gläds med Er?
Ser riktigt bra ut.
Hoppas att ni kommer igång med en skön, utvecklande business säger Lasp.
Och inte ha så brått, att man inte hinner städa undan, eller i hastighet begå andra brott! Lider med dig.
Ser riktigt bra ut.
Hoppas att ni kommer igång med en skön, utvecklande business säger Lasp.
Och inte ha så brått, att man inte hinner städa undan, eller i hastighet begå andra brott! Lider med dig.
- Mizzarrogh
Ja, finrumsgolvet här och golvet vi lade in i stugan förut har inte haft några särskilda problem, dock är det en annan klass på laminatet, som är klassat för arbetsplatser och tål mer fukt och har hårdare ytskikt (kostade inte så mycket mer heller). Det var någon typ av vax man skulle arbeta in i fogarna efteråt men de kom färdiginpregnerade så det var i princip bara att hasa runt med oömma sockor över skarvarna
, kommer ej ihåg om man lade på någonting mer efteråt, men det var i så fall inte värre än att en man kunde göra det.
Dock är det noga att man följer fabrikantens anvisningar för riktning och skarvning mm om man vill ha ett bra resultat i längden, gör man fel här får man dessa problem med resning och släpp.
Enda jag sett det varit problem var en stor fläck där en elementanslutning gått sönder, men det rör sig om flera års läckage, samt att träet i sig börjar bli litet slitet på vissa fläckar nu 30 år senare (farsan lipade ner det och lade på ny ytbehandling, verkar funka hyfsat). (lamninatet vet jag ej, men det är ännu frecht trots relativt flitig traffik med ytterskor och barn mm på sommrarna där, det är någon form av vacumlaminat vi köpte i ett parti.).
Dock är ju laminat hårt så det tål inte grus så bra jämfört med mattor men det kan man ju lägga löst ovanpå just där man går ofta med arbetsskor så är det ju sedan bara att ta av och tvätta mattorna då de börjar bli äckliga.
-
Jo, en halvt off topic, men jag är mycket nyfiken på laserdioden och hur den fungerar skarpt?
Var köpte ni den och vad fick ni ge för den inklusive frakt?
Är det svårt att hålla den på korrekt temperatur utan att riskera att den går sönder vid intensiv drift?
Räcker luftkylning? Om vätskekylning, finns det uppslag om folk som kyler dessa med vätska eller är det overkill?
Hur driver ni den?
-

Dock är det noga att man följer fabrikantens anvisningar för riktning och skarvning mm om man vill ha ett bra resultat i längden, gör man fel här får man dessa problem med resning och släpp.
Enda jag sett det varit problem var en stor fläck där en elementanslutning gått sönder, men det rör sig om flera års läckage, samt att träet i sig börjar bli litet slitet på vissa fläckar nu 30 år senare (farsan lipade ner det och lade på ny ytbehandling, verkar funka hyfsat). (lamninatet vet jag ej, men det är ännu frecht trots relativt flitig traffik med ytterskor och barn mm på sommrarna där, det är någon form av vacumlaminat vi köpte i ett parti.).
Dock är ju laminat hårt så det tål inte grus så bra jämfört med mattor men det kan man ju lägga löst ovanpå just där man går ofta med arbetsskor så är det ju sedan bara att ta av och tvätta mattorna då de börjar bli äckliga.
-
Jo, en halvt off topic, men jag är mycket nyfiken på laserdioden och hur den fungerar skarpt?
Var köpte ni den och vad fick ni ge för den inklusive frakt?
Är det svårt att hålla den på korrekt temperatur utan att riskera att den går sönder vid intensiv drift?
Räcker luftkylning? Om vätskekylning, finns det uppslag om folk som kyler dessa med vätska eller är det overkill?
Hur driver ni den?

-
@Mizz
Vi lyckades faktiskt göra en stor pöl på golvet idag
Fast det verkar nog ha klarat sig OK.
Laserdioden har det inte hänt någonting med sen senast den skrevs om. Blev inte av liksom. :/ Så jag kan bara svara på att vi köpte laserdioden och hållaren från eBay, har för mig att det blev 50 dollar för några dioder.
Den blev driven av ett slags closed-loop system med en R2R DAC som driver en trissa och ett shuntmotstånd rakt till ADCn. Atmega328 med arduinokod. Tänkte ta av/på signalen från DIR signalen till Z axeln. Sorry att jag inte kan svara på fler frågor
-
Dagens gärning, listade färdigt och ett kafferum föll på plats.
Ganska bra med tanke på att hela inredningen var gratis! Kylskåp ska vi ha till vänster om diskbänken. Mikrovågsugn ska också införskaffas...
Vi lyckades faktiskt göra en stor pöl på golvet idag

Laserdioden har det inte hänt någonting med sen senast den skrevs om. Blev inte av liksom. :/ Så jag kan bara svara på att vi köpte laserdioden och hållaren från eBay, har för mig att det blev 50 dollar för några dioder.
Den blev driven av ett slags closed-loop system med en R2R DAC som driver en trissa och ett shuntmotstånd rakt till ADCn. Atmega328 med arduinokod. Tänkte ta av/på signalen från DIR signalen till Z axeln. Sorry att jag inte kan svara på fler frågor

-
Dagens gärning, listade färdigt och ett kafferum föll på plats.

Snyggt!
Tips: Jag "har hört" att det kan vara en bra idé att göra något så att överskåpet i "köket" når ända upp till taket, så att det inte kan samlas damm ovanpå skåpet.
Tips: Jag "har hört" att det kan vara en bra idé att göra något så att överskåpet i "köket" når ända upp till taket, så att det inte kan samlas damm ovanpå skåpet.

Var ska man annars samla damm?
Men att sätta något där är smart. Om ni fick någon skiva golv över går det ju att ta det.
Men att sätta något där är smart. Om ni fick någon skiva golv över går det ju att ta det.
Mm, det var faktiskt smart. Men det går ju alltid att torka damm med en stege 

Ett över-överskåp som också är högtalarlåda till musikanläggning?
Förresten, hur mycket/lite skräp/damm blir det när ni kör maskinen? Jag som har absolut noll koll skulle nog ha installerat en "ytterdörr" mellan kökutrymmet och verkstadsutrymmet, som hindrar damm från att fylla kaffekopparna...

Förresten, hur mycket/lite skräp/damm blir det när ni kör maskinen? Jag som har absolut noll koll skulle nog ha installerat en "ytterdörr" mellan kökutrymmet och verkstadsutrymmet, som hindrar damm från att fylla kaffekopparna...
Kanske inte så dumt
Ska definitivt fixa något bra spelverk i alla fall!
Jo, får se hur det blir med frässkräpet. Blir väl någon slags skydd i fall det tar sig hela vägen till köket
Men det blir ju ändå oftast spånor, inte damm så kanske det inte flyr så långt. Ska också försöka använda utsuget så ofta som möjligt.

Jo, får se hur det blir med frässkräpet. Blir väl någon slags skydd i fall det tar sig hela vägen till köket

Idag var vi och hämtade element att bygga kompressorrummet av. Ingen bild av dem tyvärr.
Trafon kom också idag, så alla servon & drivare testades. Alla funkade
Testade med en gammal 'lab-top' och de verkar svara finfint till step/dir från Mach3, tysta och fina!
Min elektronikbänk är mycket prydlig och städad.
Kul att få flytta ut allt till lokalen sen.
Trafon kom också idag, så alla servon & drivare testades. Alla funkade

Min elektronikbänk är mycket prydlig och städad.