u-Machine - eller vem krympte datorn? (mycket bilder!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Fagge har gjort det igen - kolla in dessa bilder!

Bild
Bild
Bild

Har jag bara mätt rätt som kommer detta bli hur coolt som helst! Nu måste jag vänta hela helgen på dessa delar (den tredje biten är under tillverkning när jag skriver detta) - det blir svårt att koncentrera sig på något annat... :lol:
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

GAAAH!

Min tunga hänger!

Lite svårt att se på bilderna, men jag antar att de är i naturfärgad alu. Hade de varit svarteloxerade hade jag nog svimmat :razz:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Wow det kallar jag snyggt!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Alu't ÄR svarteloxerat - det är ju trots allt ett Illuwatar-bygge! :wink:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

...
där kom det i brallan...
:wink:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Och jag springer snart ut & sätter på maskinjävlen för det är den värd :lol:
Bättre än så här blir det inte :)
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Galet snyggt, kan inte vänta på att få se bygget ihop-monterat.
Sen vad är "spikesen" på sidorna, har de någon uppgift eller är dom bara snygga?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Damn asså! Va snyggt!!

Svarteloxerad alu... Dyrt?

/Magnus
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

"Skräpet" på sidorna är rester av fästtappar som skall förhindra att plåten flyger iväg när sista biten material fräses bort. På så sätt slipper man att det händer en olycka som skadar den färdiga biten. Dessa får man fila bort för hand.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Jaha, och jag som trodde de var nå estetiskt special design.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag får denna dator då den e klar, eller hur ? :wink:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tekko - jag tror nog inte det ;), fast kan du slanta upp 10k kan jag bygga en åt dig också...

Har nu fixat det sista problemet i designen som var en rent estetisk sak. Nätaggregatet som används har nämligen en liten lustig egenskap som gjorde att lysdioderna som sitter på långsidorna flimrade i takt med belastningen på 5V-linan. Det verkar som 12V-delen (som dioderna sitter på) inte är självständigt reglerade, utan beror på regleringen hos 5V-delen. Resultatet blir att 12V-linan varierar med strömuttaget hos 5V-sidan och det visade sig hos lysdioderna - ytterst irriterande!

Lösningen? - antingen koppla om dioderna så att de kan köras på 5V-delen (mycket jobb som kräver att hela maskinen plockas ner i bitar) eller så fixar man en ny 12V-källa som körs från 5V-linan. Valet föll på det sista alternativet och resultatet blev detta:

Bild

Denna monterades in ovanpå listen som fördelar all likspänning i maskinen. På så sätt behövdes minimalt arbete för att flytta över LED-slingorna till en stabilare 12V. Så nu filmrar dioderna inte längre. Nu är det bara att vänta på täckplåtarna och utföra den slutliga monteringen. Därefter kan stativet i plexi caddas och tillverkas.
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 21:19:59, redigerad totalt 1 gång.
Sci

Inlägg av Sci »

Ser ganksa massiva ut, hur tjock är plåten?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Plåten är 2 mm tjock - tanken är att den färdiga datorn skall ha en lite industriell look.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Gissa vem som blev överlycklig idag? En avi för ett paket från Fagge låg i bevlådan när jag kom hem från jobbet...

Jag kan förstå upphetsningen grabbarna på OCC känner när de får tillbaka sina nylackade hojdelar - denna känsla kom över mig idag när paketet öppnades och plåtarna kom fram. Det var mycket noggrant packade av Fagge - bra gjort, så det var inga skador på dem. Så denna kväll har gått åt till att montera ihop hela härligheten och sedan testköra. Det tog några timmar eftersom detta trots allt inte är något standardbygge och man stöter på nya problem (precis som hos OCC). Men inget är omöjligt att lösa, så nu står burken brevid mig när jag skriver detta och spelar musik via Shoutcast.

Det som nu återstår i detta projekt är att få till ett stadigt plexi-stativ så att lådan kan stå upprätt i en lagom bakåtlutad vinkel. På så sätt fungerar displayerna bäst och maskinen kommer till sin fulla rätt. Därefter är resten mjukvarurelaterat - framförallt hitta ett bra och resurssnålt program för den lilla LCD'n. För test har jag använt LCDStudio 2.0 (en beta) som är lite buggigt och rätt så krävande (en VIA C3 är inte det snabbaste på denna planet).

Jag SKALL ta bilder men det blir i morgon när det är ljust ute - det är lite väl mörkt för att få bra resultat just nu (halv elva på kvällen).
Skriv svar