Var hittade du infon om 370V??? Det skulle innebära ett varvtal på 28000 rpm, det är galet mycket för en så stor motor.Joe skrev:Läste lite vidare om motorn, det skulle tydligen bli rätt hög spänning för att få ut maxeffekten.
Teoretisk maxspänning på 370V!
Antagen maxström på 62A vilket ger att det behövs 113V för att få ut 7kW.

Vid 113V så börjar det bli jobbigt att hitta en controller som passar, men upp till 72V finns det som standardprodukter.
Låt säga att man kör 72V, då plockar man ut 4500W kontinuerligt vid 62A. Max ampere vid peak är mycket högre, man kan säkert ta ut 50% högre ström under kortare perioder som vid acceleration. Det skulle motsvara 6700W och 93A.
Jag peakar nästan 200A på min motor under acc och har ännu inte haft några bekymmer med värme.
Generellt sett så är det mest att vinna på att hålla strömmen låg och spänningen hög. Dels så håller man nere I2R-förluster i controller, kablar och kontaktdon. Men också så innebär det att man behöver välja en motor med lågt KV (rpm/Volt) för att få en lämplig hastighet på hjulen. Med lägre KV får man en högre induktans och resistans pga att fler lindningsvarv ligger i serie. Hög impedans över motorns faser är skonsamt mot controllern eftersom det motverkar höga strömtoppar.Joe skrev: Intressant med 96V system på cykeln..![]()
Någon som har forskat vilket är bäst; hög spänning eller ström i cykelfall? (med tanke på batteripack osv)
Nackdelen som jag ser det med hög spänning (över 72V) är att det är svårare och dyrare att få tag på komponenter för elcykelbruk. Över 72V så erbjuder tillverkarna oftast komponenter avsedda för elbil/elmotorcykel med effekter på 10kW och uppåt och laddarna är dimensionerade för att kunna ladda flera kWh på några timmar.
Sen börjar det ju också bli farligt för ens egen hälsa när spänningen stiger...

/Göran