The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Joe skrev:Läste lite vidare om motorn, det skulle tydligen bli rätt hög spänning för att få ut maxeffekten.
Teoretisk maxspänning på 370V!
Antagen maxström på 62A vilket ger att det behövs 113V för att få ut 7kW.
Var hittade du infon om 370V??? Det skulle innebära ett varvtal på 28000 rpm, det är galet mycket för en så stor motor. :shock:

Vid 113V så börjar det bli jobbigt att hitta en controller som passar, men upp till 72V finns det som standardprodukter.

Låt säga att man kör 72V, då plockar man ut 4500W kontinuerligt vid 62A. Max ampere vid peak är mycket högre, man kan säkert ta ut 50% högre ström under kortare perioder som vid acceleration. Det skulle motsvara 6700W och 93A.
Jag peakar nästan 200A på min motor under acc och har ännu inte haft några bekymmer med värme.
Joe skrev: Intressant med 96V system på cykeln.. :mrgreen:
Någon som har forskat vilket är bäst; hög spänning eller ström i cykelfall? (med tanke på batteripack osv)
Generellt sett så är det mest att vinna på att hålla strömmen låg och spänningen hög. Dels så håller man nere I2R-förluster i controller, kablar och kontaktdon. Men också så innebär det att man behöver välja en motor med lågt KV (rpm/Volt) för att få en lämplig hastighet på hjulen. Med lägre KV får man en högre induktans och resistans pga att fler lindningsvarv ligger i serie. Hög impedans över motorns faser är skonsamt mot controllern eftersom det motverkar höga strömtoppar.

Nackdelen som jag ser det med hög spänning (över 72V) är att det är svårare och dyrare att få tag på komponenter för elcykelbruk. Över 72V så erbjuder tillverkarna oftast komponenter avsedda för elbil/elmotorcykel med effekter på 10kW och uppåt och laddarna är dimensionerade för att kunna ladda flera kWh på några timmar.
Sen börjar det ju också bli farligt för ens egen hälsa när spänningen stiger... :?

/Göran
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

LHelge skrev:Såg att Hobbycity hade fått in en ny motor som värkar rätt häftig...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14427
Det är en riktig bamse! Kan bli lovande om det går att hitta en controller som klarar av den. :)
Den har väldigt låg resistans och induktans vilket gör den svår att använda på elfordon utan att knäcka controllern.

Det är några på Endless Sphere som har köpt den och det kommer nog benas ut vilka controllers som klarar av den. http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 30&t=20840

/Göran
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

<Blir det inte obekvämt att sitta med benen på peggarna?

Det går bra om man kör aktivt. Men efter ett tag får man satans ont i skre... :)

<Försökte hitta vad motorn har för vridmoment, har du någon uppmätt siffra?

Jag har för mig att momentkonstanten är 0,072 Nm/A.

<Kan man "serie-koppla" motorerna? Såg en el-gokart med tre liknande motorer (tror de var på 2 kW) där mittpinnen var genomgående just för att kunna "skarva" på en motor till. Två i serie och två parallellt (med drivrem), skulle ju kunna ersätta en bensinmotor i en bil 25 kW är kanske inte en racer, men det lär ju finnas vrid så det räcker.

Rent mekaniskt så går det absolut att koppla flera i serie. Motorn har utgående axel på båda sidor, då skulle man kunna sammansluta motorerna med ett koniskt klämförband.


/Göran
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

skyfly skrev:Imponerande bygge.

Jag är också intresserad av en motor om det blir gruppköp.
Vad är skillnaden mellan denna och den du har på cykeln mer än effekten?
Den är ganska lik i konstruktionen med 12 statortänder och 14 magneter. Den är något större vilket gör det lättare att plocka ut högre effekt och moment. Den är specad, testad och kvalitetsäkrad av EV-kunniga personer som ställer helt andra krav på motorn.
Den har ett KV på 75 rpm/Volt. Detta är ett riktigt lågt KV som gör livet mycket lättare för controllern samt att det inte krävs lika stor reduktion av varvtalet för att nå en lämplig hastighet på hjulet.


/Göran
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Klas-Kenny skrev:"Skogsräser" låter som en sjukt kul idé!
En fulldämpad cykel med låg utväxling och några kW, jäklar vad kul man kunde ha på små stigar och liknande i skogen! Plötsligt krävs ingen stor nerförbacke för en fet cykelbana 8)

Cross/enduro släng dig i väggen! :razz:
Nu börjar nästa bygge... 8)

Bild

...och ett till... 8) 8)
Bild

/Göran
Joe
Inlägg: 1805
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Joe »

CivilOlydnad skrev:Var hittade du infon om 370V??? Det skulle innebära ett varvtal på 28000 rpm, det är galet mycket för en så stor motor. :shock:
Detta inlägg
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Ahaa, det hade jag missat!
Men det är bara teoretiskt varvtal som är baserat på maxhastighet hos lagerna. I samma inlägg skrevs det om isolationsklassning för 150-200V på kablarna.

Låt säga att den klarar 150V, då kommer den att varva 11250 rpm. 150V= 9300W kont, 14000W peak. Pretty gooood... :D


/Göran
Joe
Inlägg: 1805
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Joe »

Snodde du min idé!? :shock:

Jag har köpt en beg fullfjädrad cykel (Crescent Vingner) för en tänkt konvertering.
Nu försöker jag bara fundera ut vilken motor och batterier som skulle passa för ett första bygge, tips på bra och billiga LiPo? Jo jag vet att e-bay finns!
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Sorry, men det har varit på gång länge. :oops:

Hojjen på bilden är en av 3 st Mongoose Pinn'r DH-hojjar som jag köpte i helgen. 2st ska elkonverteras åt min bror och hans pajk. Den 3:e behåller jag själv för DH-cykling.
Min Kona Coiler som nu blir utbytt av Mongoosen kommer att elkonverteras på liknande sett som dom andra två.

Alla 3 hojjarna kommer att få en navmotor i bakhjulet som är god för ca 4kW. Jag vågar inte bygga med RC-motor med tanke på att dessa hojjar kommer att misshandlas rejält av min bror och hans son och det finns inte utrymme för att saker ska gå sönder allt för lätt.


/Göran
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av bearing »

Hobbycity har visst fått nya Turnigy 80-100-B-motorer på lager. Det trodde jag aldrig skulle hända, de har inte funnits på lager på minst ett halvår, så vitt jag vet. Nåväl, nu är de inne:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=5142
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Tjöööp! :tumupp: :mrgreen:
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Joe skrev:Snodde du min idé!? :shock:

Jag har köpt en beg fullfjädrad cykel (Crescent Vingner) för en tänkt konvertering.
Nu försöker jag bara fundera ut vilken motor och batterier som skulle passa för ett första bygge, tips på bra och billiga LiPo? Jo jag vet att e-bay finns!
Vingner'n ser cool ut!

Några idéer på hur du ska bygga?

LiPo med "most bang for the $" http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... _Lipo_Pack.
Bra kvalitet om alla celler är friska från början. Jag fick tyvärr ett pack med en död cell i, och det var innan dom hade vettig reklamationspolicy. Packen jag kör med nu sköter sig finfint. Dom håller sig i balans väldigt bra!

Ett tips: På Hobbycity's webshop så får man rabatt ibland på produkten som man har klickat fram och tittar på. Logga in först, klicka fram produkten du är intresserad av och vänta, efter några minuter brukar det dyka upp ett meddelande som är antingen att man får x kr rabatt på produkten och då är det bara att slå till eller så undrar dom om man är osäker och behöver hjälp med att välja, då får man ladda om sidan så att meddelandet försvinner. När man väl har lagt till en rabatterad produkt i sin kundvagn så kan man köpa hur många som helst till samma pris.

/Göran
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av orvar-e »

mumma ....... ca 17.5kW ur 2.55kg inte illa, stax över 20 kusar, (ca 23 hk) ...... :)
Bara det fanns schysta batterier man faktiskt hade råd med. Tänk å intergrera den i en (min) elmopped.........
Joe
Inlägg: 1805
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Joe »

3st Mongoose Pinn'r :shock: ~20k styck!?

Länk till 4kW navmotorn för bakhjulet? Funkar den även med drevkassett?

8st 22,2V 5Ah = 88,8V 10Ah vilket ger en urladdningsström (C) på 200A och 300A peak. Skulle räcka till Colossus motorn. (Bara 3300SEK..) :mrgreen:

Jag hade först tänkt köpa en ny biltema cykel, sen en beg, men till slut efter en hel del surfande så beslöt jag mig för att skaffa en beg märkescykel.
Och då hittade jag en Vingner från 98 nära mig som jag gav 600kr för..

Jag hade tänkt bygga som din med motorn där tramporna skall sitta, men finns det billiga och kraftfulla navmotorer så kanske det blir den lösningen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av orvar-e »

Det är batterierna från e-bay, nån som provat dessa? De finns i lite olika utförande, 24, 36 och 48 volt. De verkar inte fixa nå högre strömmar max 3C ....
http://shop.ebay.com/i
Skriv svar