Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry

Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)

Inlägg av Henry »

Nej jag håller också i den hela tiden. Jag har dock som tur är ingen svarv som är kraftig nog att bokstavligen mala ned en halv människa men den har ett lock över chucken så det går inte att glömma en chucknyckel för då går inte svarven att sätta igång eftersom inte locket går att fälla ned. Skulle en nyckel lämnas kvar så hade den även fastnat efter bara ett knappt varv då avståndet undertill inte är tillräckligt för att gå runt och locket hade dessutom öppnats och svarven stannat innan dess. Om jag måste släppa den så är ändå chucknyckeln det sista momentet jag gör efter inriktning m.m. så är den borta av ren reflex, men en fjäder som ovan är en väldigt bra grej.

Kinasvarven jag har är inte så värst kraftig och varvar upp rätt långsamt så man hunnit reagera och har dessutom överströmskydd som slår till rätt tidigt så man hade haft en hel del tid på att sig reagera oavsett vilket känns rätt bra. Men utan dessa säkerhetsgrejer och högsta momentväxeln (som är än långsammare i uppstart) så hade den säkert kunnat slå till en hand ordentligt eller kanske tom tagit ett finger.

Större svarvar vågar jag knappt komma i närheten av.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

inget vettigt ställe
Kontaktor på inkommande till motorn!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle påstå att även en liten kinasvarv med lätthet tar fingrar och mer om det vill sig illa,
Henry skrev:Nej jag håller också i den hela tiden. Jag har dock som tur är ingen svarv som är kraftig nog att bokstavligen mala ned en halv människa men den har ett lock över chucken så det går inte att glömma en chucknyckel för då går inte svarven att sätta igång eftersom inte locket går att fälla ned. Skulle en nyckel lämnas kvar så hade den även fastnat efter bara ett knappt varv då avståndet undertill inte är tillräckligt för att gå runt och locket hade dessutom öppnats och svarven stannat innan dess. Om jag måste släppa den så är ändå chucknyckeln det sista momentet jag gör efter inriktning m.m. så är den borta av ren reflex, men en fjäder som ovan är en väldigt bra grej.

Kinasvarven jag har är inte så värst kraftig och varvar upp rätt långsamt så man hunnit reagera och har dessutom överströmskydd som slår till rätt tidigt så man hade haft en hel del tid på att sig reagera oavsett vilket känns rätt bra. Men utan dessa säkerhetsgrejer och högsta momentväxeln (som är än långsammare i uppstart) så hade den säkert kunnat slå till en hand ordentligt eller kanske tom tagit ett finger.

Större svarvar vågar jag knappt komma i närheten av.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är bra att ha klena maskiner. Undrar hur många gånger jag fastnat med handskar i pelarborren, men som tur är så är det bara en klen rackare som stannar då. :roll: Men visst, med lite otur så kan det säkert gå ack så illa även i den. :shock:
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Aldrig handskar vid rörliga maskindelar! :ajabaja:
För jag fuskar aldrig. :vissla:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag änvänder händerna, handskar är för stadsbor. och ja, någon/några stålspånor i händerna per dag är helt vanligt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

LaRdA: På lägsta momentväxeln så går det att hålla emot chucken tills överströmskyddet slår till men på högsta momentet så prövar jag inte, så jo det är absolut en möjlighet.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Vi var tvugna att sätta en brytare under hållaren för chucknyckeln på vår manuella svarv då en gubbe från arbetsmiljöverket var på besök. Tror inte att man kommer undan idag utan att ha det.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

tecno skrev:
inget vettigt ställe
Kontaktor på inkommande till motorn!
Sätter vi en kontaktor där så kan man lämna hastighetsbrytaren i "på"-läge, varpå svarven startar på tex 2200rpm så fort man stoppar i chucknyckeln... knappast ofarligt det heller...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

hastighetsbrytaren i "på"-läge
Du styr väl med Mach3? En spindel enable och M3/M4 är ju inte aktiva innan du aktiverar det hela, manuellt så får du ju se till ATT inget sådant kan ske innan nyckel sitter i sin hållare!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, som jag skrev är den svarven det handlar om i detta fall en _Manuell_ svarv jag har svarvat denna nyckel till, vi pratar om mångpoliga bakelitbrytare á la 70-tal för att ändra varvtal och riktning :)

Hade det varit en CNC så hade det inte varit några problem att dra in trådarna i rätt slinga i styrsystemet.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Förstår inte problemet, har du en kontaktor innan motorn med koppling till chucknyckelns placering i sin hållare kan ju inte spindeln snurra innan du slår på via bakelit brytaren eller hur?

Iofs har du ju 'problem' kvar och bör åtgärda detta med att byta ut brytaren så den faller så fort chucknyckeln tagits ur sin hållare.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

3st 'vad det nu ska bli' var dagens övning
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag gissar på maskinrattar till en röd maskin?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det kanske den har dvs röd färg ;)
Skriv svar