Förstärkartyper av klass AB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hej hopp alla glada =)

Har fått ordning på oscillationen ikväll. Plockade först bort två suspekta kondensatorer (220nF på matningen. gamla skruttar jag plockat från ett nätagg en gång i tiden). Sen öka jag Gatemostånden till 100Ω. Då gick det inte få igång Fetarna öht. Men på 47Ω Gick dom alldeles utmärkt. Inga problem alls med att det oscillera. Utgången ser riktigt fin ut alltså. <1mV brus, visserligen kör jag ju på DC-agg nu men ändå.. Kör för övrigt på +-15VDC matning pga klena agg..

Det funka så bra så jag provade helt enkelt att slänga på lite signal och högtalare. Funkade (och lät) finfint. Övergångsdisten försvinner vid ungefär 7mA Iq. Ställer Iq med en pot på 250Ω i serie med ett 390Ω mostånd om jag inte minns fel, som ligger parallellt med fetarna enligt schemat.

Vad som inte fungerar särskilt bra är dock att Iq är väldigt ostabil, även med source-resistorer på 0.33Ω. Det kan dra iväg en 20mA från det att jag inte spelade musik alls tills att jag spelade runt en 5W.

Ville bänka detta dilemma ordentligt och drog på 1A i Iq. Under tiden jag kände på kylplåtarna (ganska små för övrigt) hann strömmen rusa iväg och när jag tittade på likspänningsaggregaten igen visade det över 2.5A och innan jag hann se röken hade trissorna gett vika för värmen :). Detta testet visar helt klart att en Vbe multipler är ett måste, iallafall för dessa trissor. Tyvärr har jag inga mer MOSFETAR kvar att labba med så laborationerna får vänta tills nästa vecka så jag får väl beställa från Elfa :/

edit: Ett alternativ är att använda IRF9640 istället för IRF9540 för den finns på Svebry. 9640 verkar vara lite kraftfullare fast ha högre Rds(on). Men man bottar väl i princip aldrig fetarna i förstärkare, så frågan är om man behöver man tänka på att ha låg Rdson?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

4kHz? Säkert att du inte menar 4MHz?. Borde vara näst intill omöjligt att få ett sånt där steg att svänga i 4kHz...

Det är en av nackdelarna med fet sourceföljare, att de är lite svåra att få Iq stabilt. En Vbe multiplier är inte lika effektiv som i rent BJT utgångsteg. När bara BJT transistorer är inblandade reagerar de på samma sätt på värme. En BJT och en mosfet reagerar olika och cancellerar därför inte värmeeffekterna lika bra. Hmm, en sak jag aldrig sett eller testat men kanske skulle vara bra är om du gör en "Vgs" multiplier av en IRF transistor istället och fäster den på kylfänsen nära effekttrissorna. Det viktiga i termisk cancellering är ju att regleringen (Vgs multipliern) reagerar på samma sätt som utgånstrissorna..., pröva det vetja, jag är intresserad av resultatet :).

Det är sant som du säger, Rds on är ointressant i förstärkarsammanhang, om det inte är klass D förstårs.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nej det var 4kHz, jag dubbelkollade. Och när man ökade Iq ökade frekvensen. Jag hörde till och med tonen i radion (störning?) :lol:. Måste varit nått skumt med det där alltså. På oscilloskopet såg det ut som en fyrkansvåg ungefär som började på 0V och dök ner till minusmatningen.

Ja det har jag hört också att BJT biasering till Sourceföljare är nog inte helt lyckat. Mycket intressant idé med Vgs multipler :). Egentligen skall det ju vara då som sagt en som är väldigt lik utgångstrissorna. IRF530 kostade inte mer än 13kr på Svebry så en sådan skulle man med fördel kunna prova med, eftersom småsignalfets i To92 packe är krångligare att montera på kylflänsen. Ska simulera detta lite grann och labba så fort jag får tag i komponenter!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jahapp, då har jag fått lära mig nåt nytt. :) Antar att det kan bli lite speciella effekter om det är väldigt instabilt och olinjärt. Väntar med spänning på resultatet av termiska stabiliseringen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Dåså, då har jag kunnat fortsätta labbandet :).

Först schema såsom kopplingen ser ut just nu. Om det blir +-42V matning lär nog IRF540 bytas mot IRF640 med tanke på att 100V i Vds är kanske lite på gränsen. Visserligen går utgången troligen inte högre än runt 35V så max Vds i förstärkaren blir väl kanske ca 80V. Hm får se hur det blir med det.

http://img472.imageshack.us/img472/9634/schemajj0.gif

Började med att löda bort de gamla trasiga trissorna och köra biaseringen "off-board" helt självstående. Själva kopplingen fungerade som beräknat. Vgs låg på drygt ca 3.2V.

Gjorde som så att jag ställde upp biasen till max (12V) och blåste på transistorn med varmluftspistol samtidigt som jag mätte Vds. Skulle gissa att det var runt 60-70 grader. Mycket riktigt sjönk spänningen. Efter 20sekunders värmning hade Vds sjunkit med nästan 1.5-2V, och Vgs hade sjunkit med några hundra mV. Dags att testa hur det funkar ihop med utgångstrissorna. Monterade dem på en lite mindre kylplåt.

http://img477.imageshack.us/img477/1816/p1010001ny0.jpg

Drog upp Iq till 1A. Sakta ökade strömmen lite grann men efter ca 5-10s började den sjunka igen och lade sig lite under utgångsläget.

Väntade tills kylplåten hade sjunkit i temp och sänkte Iq till 15mA och värmde istället med varmluftspistol på kylplåten. Vad som hände var att Iq sjönk ner till 10mA och lade sig snällt där :).

Kontentan av laborationen är att kopplingen schemat visar fungerar. Och det är nog troligt att den även fungerar i tyngre sammanhand iomed att jag körde på en ganska liten kylplåt så trissorna blev ganska ordentligt varma. Men det återstår ju att se.

Lite musik:)
http://img236.imageshack.us/img236/7059/p1010003po7.jpg

Bruset. DC-offseten tror jag beror på omatchade trissor i strömspegeln
http://img484.imageshack.us/img484/3717/p1010005xh5.jpg
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

>Drog upp Iq till 1A. Sakta ökade strömmen lite grann men efter ca 5-10s började den sjunka igen och lade sig lite under utgångsläget.

Nice, får väl anses som ett lyckat resultat.

>DC-offseten tror jag beror på omatchade trissor i strömspegeln

100 Ohms motstånden gör strömspegeln motståndskraftig mot omatchning. Om du kopplat som på ritningen är ditt problem att du inte har en kopplingskondensator mellan R17 och potentiometern. Basströmmarna från U7 och U8 skapar en offset om man inte ser samma resistans då man tittar ut från basen. Det är därför R13 och R18 ska ha samma värde (R14 och R17 spelar ingen roll då de har en kopplingskondensator i serie).
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Japp fast förförstärkaren (Op:n) har jag inte byggt utan finns bara på schemat än så länge. Signalen matas in via en 4.7uF konding till R17.

Dags att börja cadda förförstärkaren nu vilken skall vara SMD :). Sen skall det även finnas lite skyddskretsar etc på samma kort. Hamnar väl under projekt lite senare.

Roligt att det fungerade, tack för visat intresse :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Hur mkt offsett är det förresten, en ratt säger 10mV/div och andra 20mV/div. Isåfall är det 15mV eller 30mV va? Trodde det var mkt mer då jag kollade först lite snabbt, det är ju helt ok nivåer.

Lycka till med bygget, berätta gärna hur d går :).

Edit: Om du kör ytmonterat kan jag tipsa om 71-315-43. Passar utmärkt till strömspegeln som aldrig har mer än 1V eller så över sig.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det är mätt på kanal 2 så offsetten är på 15mV. Är ju faktiskt helt okej men jag vart lite förvånad för den var ännu lägre på min BJT-projektförstärkare. Där var det bara 5mV :).

Tackar för tipset. Skulle kunna använda den endast till strömspegeln men tanken var som sagt att bara köra ytat till förförstärkaren (Op-ampen med tillbehör) och hålat till förstärkarsteget..
Skriv svar