Olle bygger ett försteg med OPA2134
Re: Olle bygger ett försteg med OPA2134
Det kanske inte är så kritiskt här men man bör ha avkopplingskondingen även närmast regulatorn.
Den här kretsen skulle oxå må bra av lite större kondingar - säg 10-100uF - nära opamparna (pga de relativt långa tilledningarna från glättningskondingen).
Skulle även lägga en heltäckande jordplan över hela förstärkarkretsen men exkludera diodbryggan och de första glättningskondingarna.
Den här kretsen skulle oxå må bra av lite större kondingar - säg 10-100uF - nära opamparna (pga de relativt långa tilledningarna från glättningskondingen).
Skulle även lägga en heltäckande jordplan över hela förstärkarkretsen men exkludera diodbryggan och de första glättningskondingarna.
- mr.olle.norell
Norpan, menar du att det ska kopplas såhär?

Fast lite snyggare då

Fast lite snyggare då

Nåt åt det hållet ja, så laddströmmarna håller sig borta från stjärnan.
Och du behöver antagligen inte koppla ihop dem vid trafon eftersom det är separata lindningar så det ska inte kunna gå nån ström mellan dem, men blir en jordloop om du gör det.
Om det sedan spelar nån roll egentligen kan man ju undra, sånt här kan ju gärna hamna på ormoljenivå om alla ska tycka till.
Och du behöver antagligen inte koppla ihop dem vid trafon eftersom det är separata lindningar så det ska inte kunna gå nån ström mellan dem, men blir en jordloop om du gör det.
Om det sedan spelar nån roll egentligen kan man ju undra, sånt här kan ju gärna hamna på ormoljenivå om alla ska tycka till.

- mr.olle.norell
Tack för tipset! Att hålla laddströmmarna borta från stjärnan tror jag är bra!
Ormolja är inte kul! Det är därför jag gillar detta forum!
Det brukar finnas två förklaringar på ett problem:
Audio-pucko förklaringen, och den vetenskapliga förklaringen.
Jag föredrar alltid den senare, även om det är mycket svårare att förstå!
Det finns så mycket bluff i hifibranchen
Jag tänkte på en grej:
Är transformatorn rätt kopplad? Jag tror det själv, men frågar för säkerhets skull!
Vad skulle hända om jag skulle koppla fel och vända på ena sekundären?
I mitt huvud borde det bli 0V då, eller blir det kanske bara spänning över den ena matningsrailen?

ps. Norpan, du har ju Kenny Starfighter som bild! Att jag inte har sett det tidigare. Han är helt klart min favorit-galaxhjälte!

Ormolja är inte kul! Det är därför jag gillar detta forum!
Det brukar finnas två förklaringar på ett problem:
Audio-pucko förklaringen, och den vetenskapliga förklaringen.
Jag föredrar alltid den senare, även om det är mycket svårare att förstå!
Det finns så mycket bluff i hifibranchen

Jag tänkte på en grej:
Är transformatorn rätt kopplad? Jag tror det själv, men frågar för säkerhets skull!
Vad skulle hända om jag skulle koppla fel och vända på ena sekundären?
I mitt huvud borde det bli 0V då, eller blir det kanske bara spänning över den ena matningsrailen?

ps. Norpan, du har ju Kenny Starfighter som bild! Att jag inte har sett det tidigare. Han är helt klart min favorit-galaxhjälte!

Jo, Kenny är ju lite av en favorit får man väl säga.
Som din trafo ser ut på den sista ritningen är den rättkopplad, det är en prick vid lindningsbörjan och som du har det nu är den i serie i rätt fas, med den ena lindningens slut till början på nästa.
Så du får strömmen från varannan lindning till plus varannan gång, om du förstår hur jag menar.
Å andra sidan så borde det fungera om du vänder den ena lindningen åxå, med den skillnaden att båda lindningarna laddar på samma sida samtidigt så det blir halva frekvensen på strömpulserna, antagligen med större risk för brum som resultat.
Som din trafo ser ut på den sista ritningen är den rättkopplad, det är en prick vid lindningsbörjan och som du har det nu är den i serie i rätt fas, med den ena lindningens slut till början på nästa.
Så du får strömmen från varannan lindning till plus varannan gång, om du förstår hur jag menar.

Å andra sidan så borde det fungera om du vänder den ena lindningen åxå, med den skillnaden att båda lindningarna laddar på samma sida samtidigt så det blir halva frekvensen på strömpulserna, antagligen med större risk för brum som resultat.
- mr.olle.norell
Bra att du såg pricken! Jag missade den. Nu är det glasklart! 
Just det, det blir typ halvvågslikriktning om man kopplar fel. Inget brinner upp iallfall

Just det, det blir typ halvvågslikriktning om man kopplar fel. Inget brinner upp iallfall

- mr.olle.norell
Tack!citizendildo skrev:¨Mycket imponerad av alla kretskort och byggen. Snyggt jobbat.
Önskar hade ork att lära sig Eagle någon gång alltså. Jobbigt att pilla i paint.
Gillar även stjärnjorden, kanske inte gör någon skillad men det ser kul ut
Jag gick och tänkte rätt länge att det där med att cadda kretskort, det är för svårt för mig...
Men sen tänkte jag vafan, och så startade jag den här tråden

2 mars var det. Då hade jag precis börjat cadda kretskort och höll på med min första layout.
Sen har jag bara fortsatt i den här tråden och fått massor av bra hjälp!
Nu kan jag iallfall cadda fungerande kort, och med lite hjälp härifrån tycker jag att det blir rätt bra ibland

Varför har jag designat om så mycket och gjort så många layouter?
Jo för så fort en layout är klar så har jag lärt mig en massa och skulle kunna göra den bättre

Så då gör jag en ny förbättrad variant!
Mitt tips är:
Ladda ner ett pcb-cad program!
Finns tusen av dem, men av dem är eagle: http://www.cadsoftusa.com/download.htm
Paint är inte ett pcb-cad program

Finns en freeware med lite begränsningar.
Sen söker du i google på "eagle tutorial" eller liknande och så kör du igenom några guider!
Det som är bra med eagle är att det är poppis, och då brukar det finnas mycket hjälp på nätet!
Tag en krets och rita in schemat i eagle!
Rita en layout till schemat och döp den till 1.
Kopiera schema-filen och lägg den i en ny mapp som heter 2
Gör en ny layout till kretsen där!
När du har gjort några varianter jämför du dem och väljer den som du tycker blev bäst!

Det tipset har jag läst någonstans, och brukar köra efter det själv!
- mr.olle.norell
Nu har jag förbättrat lite efter era tips!
*Laddströmmarna hålls bort från stjärnan
*Avkopplingskondensatorn har flyttats närmast regulatorn
*Två elektrolyter har lagts till på matningsspänningen där det var lång väg

Stor bild
Jag kallar den caddning 1. Det finns saker jag inte är riktigt nöjd med.
Signaljord blandas med nätdelsjord på den tjocka jordledaren under opamparna.
Precis som psynoise skrev så borde det inte vara så.
Jag kunde inte komma vidare så jag testade att kasta om lite saker:

Stor bild
Layout 2. Den är kanske inte lika vacker att se på, men jag tror att jag har fått de elektriska egenskaperna bättre!
Under jordbussen sitter det nu färre signalkomponenter!
Det enda som inte är stjärnjordat än är + anlutningen på opampen:

Den sitter på jordbussen för nätdelen
Om man drar dessa separat till stjärnan med sladd
har man ju en fungerande stjärnjord. 
Och sen på dotentiometern fick två ledare dela bana för det fick inte plats annars.
Ser det skapligt ut?
*Laddströmmarna hålls bort från stjärnan
*Avkopplingskondensatorn har flyttats närmast regulatorn
*Två elektrolyter har lagts till på matningsspänningen där det var lång väg

Stor bild
Jag kallar den caddning 1. Det finns saker jag inte är riktigt nöjd med.
Signaljord blandas med nätdelsjord på den tjocka jordledaren under opamparna.
Precis som psynoise skrev så borde det inte vara så.
Jag kunde inte komma vidare så jag testade att kasta om lite saker:

Stor bild
Layout 2. Den är kanske inte lika vacker att se på, men jag tror att jag har fått de elektriska egenskaperna bättre!

Under jordbussen sitter det nu färre signalkomponenter!
Det enda som inte är stjärnjordat än är + anlutningen på opampen:

Den sitter på jordbussen för nätdelen

Om man drar dessa separat till stjärnan med sladd

Och sen på dotentiometern fick två ledare dela bana för det fick inte plats annars.
Ser det skapligt ut?
- ElectricMan
- Kontakt:
Varför kör du med så konstiga vinklar på alla ledare?
- mr.olle.norell
Inte för att det spelar nån större roll men, om du inte etsat korten så vrid C15 ett kvarts varv.
Du kör väl ett jordplan över hela rasket sen hoppas jag, då blir jordledarna väldigt snygga 

- mr.olle.norell
Om man gör ett jordplan så förstör man ju stjärnjorden... Men V-G var väl ironisk 

Precis min åsikt oxå.Du kör väl ett jordplan över hela rasket sen hoppas jag, då blir jordledarna väldigt snygga
Reglerkretsarna och tillhörande komponenterna kan med fördel tryckas ihop. Man kan lägga ett jordplan över reglerkretsarna eller behålla jordskenorna. Sen kopplar man ihop jordplanen (för förstärkardelen och matningsdelen) i en punkt nära förstärkarutgångarna.