Nu har jag gjort en beställning som gjort mig betydligt fattigare. Beställde 65m staglina, kopparlina för jordningen, 7st jordspett (2.1m, kopparbelagt stål), klammer till dessa och även 3st stagankare för 60m masten.
Slipersen är 2.6m lång och hela stagkittet väger nästan 100kg/st. Detta gräver vi ner så långt det går i marken, slänger sten mm ovanpå slipern så jädrar i mig om det inte ligger kvar

Däremot gör jag inte exakt som på bilden utan jag låter lite av bygeln sticka upp så man kan fästa flera stagskruvar i den.
Betongklumpen i botten tänkte jag göra ungefär 1.2x1.2x1.5m (1.5m = djupet) så att man kommer ner på frostfritt djup och det blir även lite markisolering runt.
Så fort jag fått hem ankarna ska jag ringa efter grävare och få ner ankarna plus att få gropen till mittfästet grävd.
Jag hade tänkt köpa stagankare till lilla masten men de ville ha 750kr/st för en liten tallrik så jag tänkte gjuta dem själv. Ska göra en form där jag gjuter in grov galvad stagwire och givetvis armerar väl. Jag behöver ändå gjuta ett antal sådana i framtiden så när formen väl är gjord kan man billigt göra en massa sådana utan större mängd jobb.