Innan jag köpte kort och motorer från jojje så exprimenterade jag lite med andra motorer som jag hade plockat från skrivare och dyl.
Jag provade motorer upp till 1.2A och jag kunde få x-axeln att snurra men det var inte så mycket ork trots att bordet var justerat så att det skulle gå lätt alltså mycket glapp.
Och några speciellt höga farter kom jag ej upp i.
Det är bara prova sig fram lite om du har fler motorer.
Men jag skulle tippa på att jojjes kort och 76-motorn är rätt så optimalt för jula fräsen om man tittar på pris och kraft.
Så här skriver jojje på ett annat ställe i forumet om sina motorer.
Minsta motorn (41) var lämpligast för dom som skulle köra på mindre än 24V, kanske 20V. Annars är den näst minsta (51) motorn bättre.
Jag tror den största motorn (76) blir lagom. Jag använder den på min stora fräs. Där har jag både M10 gängstång och trapets med 3mm stigning.
56-motorn är varken liten eller stor, och enligt kurvorna är 51-motorn bättre i nästan allt. En liten motor snurrar fortast, men är inte lika stark på låga varv. En stor motor är stark på lågvarv, men tappar kraft ganska fort om man vill ha bra fart, men vid tomkörning brukar det gå ganska lätt iaf.
Så, om man kör med max spänning och resten är "normalt":
Till en liten fräs, upp till typ Lillasyster, välj 51-motorn.
Till en större, välj 76-motorn.
En länk till den sidan