Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Äntligen hemma från stockholmia igen!! :D

Trevligt att det är fler som har börjat att modifiera sina maskiner.

Har du funderat på vad du ska ha för utväxling än.
Det drevet som jag tog var ett jag hade över och som passade bra på den grova axeln.
Det fungerar säkert bra med en 1:4 utväxling.
Borken

Inlägg av Borken »

Nope jag funderade inte så mycket utan tog ett kugghjul som såg ut att passa. 10-46 bidde det.
Hoppas det funkar, jag har inte så bra stegisar och väldans klena drivkort.

Jag fick dock inte spindeln riktigt glappfri, spänner man för hårt så hackar det ordentligt, kineserna har nog bearbetat delarna med yxa.

/Janne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Borken 16 december 2012, 19:37:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Det ser ju riktigt bra ut det där. :tumupp:

Jag använde 10 - 52 på mina kugghjul det blev en lite starkare utväxling.
Mina motorer är från jojje, 57STH76 och hans drivkort gör att man får skapligt med kraft. Vill man sen ha mera kraft får man nog köra med gecko.

Om allting är klenare kan du naturligtvis inte ställa in spelet för hårt för då kuggar motorn över (hackar).
Vad använder du exakt för något, hemmagjorda drivare och små stegmotorer.
Strömförsörjningen då, vad använder du.

Om du ska driva x och y sen krävs det ännu mera kraft eller har du tänkt montera kulskruvar vilket gör att allting går lättare.
Borken

Inlägg av Borken »

Mina kort och de motorer jag använder kom från belganet.
http://www.bde.se/bsart/bb002n.htm

Till strömmen så har jag en 2*24 v toroid från ett gammalt hifibygge.

Jag har även lite kralligare motorer men dom är unipolära, ska man köra med dom då blir det väl att investera i nya drivkort, jojjes kanske. Dom är märkta 1,2A 6V vad tror du, är det också för klent?

Kulskruvar låter lite som overkill på en sån här maskin, men man får väl åka ut å se om det ligger något intressant på den lokala skroten.

/Janne
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det kommer att bli bättre med jojjes kort och 1,2A motorerna. Men hur mycket det är väl frågan. Det skiljer ganska mycket från motor till motor att den drar 1,2A talar inte om hur kraftig den är.
Har du ökat strömbegränsningsmotstånden till vad den nuuvarande motorn klarar.?
Du kan väl prova med de kraftigare motorerna till ditt nuvarande kort (om det tar unipolära) och kolla. Det klarade av upp till 1A i varje fall om jag inte såg fel.
Borken

Inlägg av Borken »

Belganetkortet tar bara bipolära, jag har 1 lite starkare motor och 2 klenare dessa tre är dynasynmotorer från belganet dom små är bara upp till 0.84 A Detent torque 500 g cm Jo motstånden är nog på max ska ta och kolla upp det.

/Janne
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har själv några stegisar som belganet sålde (0,84A) och tror definitivt att de är för klena för detta...
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Innan jag köpte kort och motorer från jojje så exprimenterade jag lite med andra motorer som jag hade plockat från skrivare och dyl.
Jag provade motorer upp till 1.2A och jag kunde få x-axeln att snurra men det var inte så mycket ork trots att bordet var justerat så att det skulle gå lätt alltså mycket glapp.
Och några speciellt höga farter kom jag ej upp i.
Det är bara prova sig fram lite om du har fler motorer.
Men jag skulle tippa på att jojjes kort och 76-motorn är rätt så optimalt för jula fräsen om man tittar på pris och kraft.

Så här skriver jojje på ett annat ställe i forumet om sina motorer.
Minsta motorn (41) var lämpligast för dom som skulle köra på mindre än 24V, kanske 20V. Annars är den näst minsta (51) motorn bättre.

Jag tror den största motorn (76) blir lagom. Jag använder den på min stora fräs. Där har jag både M10 gängstång och trapets med 3mm stigning.

56-motorn är varken liten eller stor, och enligt kurvorna är 51-motorn bättre i nästan allt. En liten motor snurrar fortast, men är inte lika stark på låga varv. En stor motor är stark på lågvarv, men tappar kraft ganska fort om man vill ha bra fart, men vid tomkörning brukar det gå ganska lätt iaf.

Så, om man kör med max spänning och resten är "normalt":
Till en liten fräs, upp till typ Lillasyster, välj 51-motorn.
Till en större, välj 76-motorn.
En länk till den sidan
Borken

Inlägg av Borken »

Låter dyrt detta :)
Mina kort vart strömbegränsade, ska ta å smälla upp ett av dom i 1,2 A å se vad som brinner upp.
Ska sätta upp stegmotorer på jaktlistan.

/Janne
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Belganetkortet tar bara bipolära, ...

Unipolära Kontrollerkort kan BARA köra Unipolära motorer.
Bipolära Kontrollerkort (tex Belganet's) kan köra BÅDE Bipolära OCH Unipolära motorer.

(Undantag är 5-trådars motorer, som bara går att använda med Unipolära kontrollerkort.)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så var det kanske 8) Hur är det, skiljer det något i effektivitet på Belganetkortet och jojjes kort? Menar inte rent akademiskt utan om det kan vara någon större skillnad så att det rent av märks. :D
Edit: Menar egentligen, om det skiljer något i effektivitet mellan PBL3717 och modernare drivkretsar, typ som sitter i jojjes kort.
Edit2. Ursäkta för trådlånet, kanske vore bättre med en egen tråd.
Borken

Inlägg av Borken »

Tappar man inte väldans mycket kraft om man kör unipolära motorer bipolärt? Om inte så är det ju suveränt. Då har jag motorer att välja på. Hur är lämpligt att koppla dom uipolära motorerna?

/Janne
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Vad har du för motorer och hur många trådar är det.
Borken

Inlägg av Borken »

6 trådiga, har ingen aning om vilka spec det är på dom. Men en del av dom är ganska stora ialla fall.

/Janne
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Du har inte sökt på nätet efter spec på motorerna, vad står det på dom typ
Märke Ampere volt mm.

Här har du en länk om motorer och inkopplingar lindningar mm
Motor KTH
Skriv svar