Elmotor till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Tror ni att det kommer att lyckas?

Ja
47
34%
Nej
90
66%

Antal röster: 137
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

n00bl0r14n skrev:AndLi >> Jo det är planen. Fick 3 motorer så jag tänkte det skadar inte med 2 extra
Ökar inte det komplexiteten i styrningen något enormt? Nu har jag iof bara sett två motordrift i dubbelkopplade lok. Det kanske bara är att tuta och köra om de sitter ihopkopplade på samma axel.
Div traktor pulling tractorer kör ju med flera motorer till samma axel, hur mycket problem har de?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Hmmm, alltså 1500W är ju 2hk, alltså ganska precis som en lite kraftigare trimmer. Du får nog vara glad om bilen ens rör på sig... :wink:
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Skroten! Där sade ni nåt! Jag arbetar för tillfället på en stor industri där de använder mycket el motorer. Säkert har de något bättre beganad de inte har någon användning för. Ska fråga.

Direkt översatt blir ju 1.5kw till 2hk. Går det nog att räkna så om man tar utväxling i beaktande?

Inte tror jag det ökar komplexiteten för det blir det samma som att sätta kontakten i väggen för 3 el motorer som har en frekvens växling mellan 10-50hz
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Direkt översatt blir ju 1.5kw till 2hk. Går det nog att räkna så om man tar utväxling i beaktande?

Tja, ingen utväxling i världen lär ju ge dig _mer_ effekt på utgående axel än ingående, så visst kan du räkna med att få maximalt 2 hk ut.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Utväxling. Hur menar du nu? Visst kan du får den att röra sig. Men frågan är ju vilken prestanda det blir.
Norpan

Inlägg av Norpan »

AndLi skrev:Div traktor pulling tractorer kör ju med flera motorer till samma axel, hur mycket problem har de?
Med marginellt högre effekt. :mrgreen:

Nooblorlan:
Känns som det finns bättre kretsar än en 555:a att bygga omvandlare med.
En gammal hederlig är, sg2525, som är mycket mer lämpad.

Jag skulle bygga en 24dc->230ac omvandlare en gång, men det blev bara 24dc->310dc som jag puttade i en gammal motorstyrning med internmatningen hämtad från dcbussen,
så jag slapp att göra den åxå, internmatningen alltså.
Motorstyrningen kom till av ren lathet, när jag kom på hur jobbigt det var med sinusstyrd pwm när man vägrar microprocessorer, vilket har gått över nu. :roll:
(Och delvis för att jag lindat transformatorn fel.)

Hemmalindad ferrittrafo, EC49 kärna av 3c85, om jag inte minns fel, pushpull, runt30kHz switchfrekvens.
Primären bestående av 2 varv kopparplåt med mittuttag.

20 st IRF540 parallellkopplade 10 och 10.

Det omständigaste var att få till snubbers som inte slösade bort allt jag stoppade i som värme och ändå höll ned spänningsspikarna på hyfsad nivå,... och primärlindningen.
Förstår fortfarande inte varför jag gjorde den av plåtremsor, men det fanns nog nån jättebra anledning.

I vilketfallsomhest så drevs, eller drivs, denna omvandlare av en 2525 och orkar fortfarande klämma ur sig 2kW.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

hcb skrev:>Direkt översatt blir ju 1.5kw till 2hk. Går det nog att räkna så om man tar utväxling i beaktande?

Tja, ingen utväxling i världen lär ju ge dig _mer_ effekt på utgående axel än ingående, så visst kan du räkna med att få maximalt 2 hk ut.
Point taken. Det stämmer.

Ska kolla up sg2525.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Kollade up SG2525. Varför föredrar ni den istället för tidskretsen 555?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det beror väl på applikationen men för en switchomvandlare är den rätt lämplig. En 555 kan t.ex. inte driva en push-pull/halvbrygga/helbryggeomvandlare utan en massa extra klister och vippor och grejer.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Precis som kimmen säger.
En omvandlare vid effekterna och spänningarna du pratar om blir nog en pushpull eller helbrygga.
Halvbrygga funkar åxå men förutsätter jobbiga kondensatorer eller dubbel matningsspänning.
För detta behöver du 2 styrsignaler som är i princip inverterade, så när den ena är på är den andra av.
Men du måste kunna ändra tilltiden på båda signalerna, så det går alltså inte att bara invertera en signal, som det mest troligt skulle bli med en 555.
Sen när du har hög belastning på omvandlaren får inte tilltiderna "gå ihop", båda signalerna måste vara avstängda en liten stund, så att transistorerna som blivit stängda hinner stänga innan de som ska öppna öppnar.
Utan detta är det risk för stora strömtoppar vid omslagen med transistorhaveri eller dålig verkningsgrad som följd.
I vilket fall som helst så är 2525:an "färdig", med dödtid mellan utgångarna och nästan färdig reglering inbyggd.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Och softstart m.m. m.m. :)

2kW ur en EC49 var ju en del för den storleken vid den frekvensen... Den behövde fläktkylas då va?
Norpan

Inlägg av Norpan »

>Den behövde fläktkylas då va?

Det hade den, och antagligen vatten med, så det var tur att det inte var en EC49. :oops:
Men jag hade ju med en liten förklaring om mitt minne.

Efter en lite noggrannare kontroll i verkligheten, istället för i minnet, så är det numera en lite större kärna.

Det är en (marginellt) större E65, skiljer inte mer än 360mm² Ae mellan den och en EC52. :roll:
Men 3C85 är det till den iallafall. :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Sen när du har hög belastning på omvandlaren får inte tilltiderna "gå ihop", båda signalerna måste vara avstängda en liten stund, så att transistorerna som blivit stängda hinner stänga innan de som ska öppna öppnar.
Ungefär hur lång tid brukar denna dötid ligga på? Den ska väl inte vara för lång heller? Varierar det mycket beroende på transistorerna, eller finns det någon "rekommenderad" fördröjning, åtminstonde att ha att utgå ifrån för att sedan eventuellt justera?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det beror lite på.

Använder man bipolära transistorer måste man se till att vänta så transistorn hinner stängas av ordentligt. Man måste ha minst lika lång dödtid som transistorerna har storage time vid sämsta möjliga förhållanden (vanligtvis vid hög temperatur). Det blir väl ett par mikrosekunder. Fast nu är ju inte bipolära transistorer så aktuellt för så låg inspänning.

För mosfets går det med betydligt kortare tid. Några 100 nanosekunder typ. Under optimala förhållanden verkar det gå att komma ner i kanske 10nS till och med. Det beror lite på hur snabbt man kan ladda upp och ladda ur gaten. Om arbetsfrekvensen är låg så skadar det inte att använda lite längre dödtid. Ibland kan det vara bra för dioderna på sekundären med längre dödtid.

Nackdelen med kort dödtid är att man måste öka farten på allt och då genereras mer störningar från switchningen. Är frekvensen låg så gör det t.ex. inte så stor skillnad om dödtiden är 20nS eller 0.5uS.

Särskilt för omvandlare med oreglerad utgång kan det vara fördelaktigt med längre dödtid. Magnetiseringsströmen ger ZVS och transformatorn ges tid att balansera flödet om man har lite extra kapacitans.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag funderade att använda en PIC 16F84 som skulle öppna och stänga 4 tranistorer och med 555 skulle man ändra om Hz.
Skriv svar