Intelligent chassie bygge. [Många bilder!] UPPDATERAD!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

sky_eye: Där sitter ju redan skyddsplast, men det kanske är lika bra att sätta på tejp också?

mvh
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. har lite problem med att få kontakt med server datorn.. Innan jag formaterade min arbets dator så flyttade jag över säkerhetskopian till intern-servern. Då gick det att få kontackt med den genom att skriva in "\\169.254.45.148" i "kör". Men nu när jag har datorn formaterad och vill ha tillbaks den säkerhetskopian så får jag ingen som hellst kontakt med datorn förutom om jag pingar den, då fungerar det bra. Jag har testat att skriva in IP'n i "kör", skriva in den i adress fältet till en mapp, gå via mina nätverksplattser m.m... Men ingenting fungerar :S

jag har kopplat ihop datorerna direct, dvs. utan hub imellan. På min dator står det "nätverksanslutning 100mb/s, ofullständig eller ingen anslutning" (eller något liknande).

vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp!

Mvh
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag tror inte att det går att koppla ihop dom bara sådär eller? Funkade inte när jag testade iaf :?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det fungerade när jag flyttade över sakerna. Då hade jag exakt samma koppling med exakt samma sladd.. :roll:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

hm, okej :roll:
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Har du tilldelat båda datorerna en statisk IP? Default så får ju datorn sin IP från en DHCP:server och någon sådan har du ju inte i denna konfiguration.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sökte lite på google, men kunde inte hitta något om hur man tilldelar en statisk IP :oops:

(Svaret är nej, jag har inte tilldelat en statisk IP. Gör det någon mer skillnad än att den inte ändras när jag startar om datorn? För att jag har använt den IP'n som datorn fick när jag startade den nu)

Mvh
net4all

Inlägg av net4all »

När du inte har någon router(DHCP server) så måste du lägga in en egen IP till varje dator.

Du kör XP? I Xp: Kontrollpanelen>Nätverksanslutningar> leta reda på din anslutning, egenskaper>välj TPC\IP och tryck på egenskaper
Nu kan du välja om datorn ska hämta en IP från en DHCP-server (Standard) eller om den ska använda en IP som du lägger in i textrutorna.

Sen hoppas jag att du använder en korsad kabel mellan datorerna.
(Det ska sitta en rak mellan tex Dator-Switch)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag kör XP på den ena och win98 på den andra.

Ska det stå något specielt på kabeln om den är korsad, för jag använder en som jag tror är korsad, men det är samma kabel som sisst, så annars borde det väll inte fungerat då? :?:

Mvh
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag testat allt möjligt, men jag lyckas ändå inte fåtag på sakerna.. Eftersom jag har bokföring m.m. där så börjar det bli lite panik drabbat att jag inte kan få tag på det :S.

Jag testade med en annan nätverkskabel som jag vet att den är korsad, och det fungerade inte bättre.. Så då kopplade jag in en mini-hub imellan, men det gick inte bättre, och datorerna fick fortfarande sina konstiga IP-adresser..

Då kopplade jag in en CD-brännare, och installerade NERO-burningROM. Och skulle bränna ut det på skiva, men då hittar inte NERO CD-läsaren, och när jag lägger i en tom skiva och försöker öppna den så står det att "Enheten är inte redo"..

Jag har inga USB kontakter på den datorn, så ett USB minne går inte..

Mvh
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

installera FTP på den?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Eller skaffa en nyare dator........ ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

elektric_man: Den kan inte vara särskilt mycket nyare eftersom det inte fungerar om man kör med operativsystemet på en SATA disk..

007swe: Får testa det i värsta fall, men eftersom jag inte kan något alls om det så lär det ta några dagars arbete i alla fall.. Jag testade med en tjänst som liknar fjärrskrivbord, kommer inte på vad den heter nu, men det fungerade inte heller..

Mvh
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Men du sa att den inte hade ngn USB port :D
Skriv svar