Intelligent chassie bygge. [Många bilder!] UPPDATERAD!
hmm.. har lite problem med att få kontakt med server datorn.. Innan jag formaterade min arbets dator så flyttade jag över säkerhetskopian till intern-servern. Då gick det att få kontackt med den genom att skriva in "\\169.254.45.148" i "kör". Men nu när jag har datorn formaterad och vill ha tillbaks den säkerhetskopian så får jag ingen som hellst kontakt med datorn förutom om jag pingar den, då fungerar det bra. Jag har testat att skriva in IP'n i "kör", skriva in den i adress fältet till en mapp, gå via mina nätverksplattser m.m... Men ingenting fungerar 
jag har kopplat ihop datorerna direct, dvs. utan hub imellan. På min dator står det "nätverksanslutning 100mb/s, ofullständig eller ingen anslutning" (eller något liknande).
vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp!
Mvh

jag har kopplat ihop datorerna direct, dvs. utan hub imellan. På min dator står det "nätverksanslutning 100mb/s, ofullständig eller ingen anslutning" (eller något liknande).
vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp!
Mvh
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
När du inte har någon router(DHCP server) så måste du lägga in en egen IP till varje dator.
Du kör XP? I Xp: Kontrollpanelen>Nätverksanslutningar> leta reda på din anslutning, egenskaper>välj TPC\IP och tryck på egenskaper
Nu kan du välja om datorn ska hämta en IP från en DHCP-server (Standard) eller om den ska använda en IP som du lägger in i textrutorna.
Sen hoppas jag att du använder en korsad kabel mellan datorerna.
(Det ska sitta en rak mellan tex Dator-Switch)
Du kör XP? I Xp: Kontrollpanelen>Nätverksanslutningar> leta reda på din anslutning, egenskaper>välj TPC\IP och tryck på egenskaper
Nu kan du välja om datorn ska hämta en IP från en DHCP-server (Standard) eller om den ska använda en IP som du lägger in i textrutorna.
Sen hoppas jag att du använder en korsad kabel mellan datorerna.
(Det ska sitta en rak mellan tex Dator-Switch)
- ElectricMan
- Kontakt:
Nu har jag testat allt möjligt, men jag lyckas ändå inte fåtag på sakerna.. Eftersom jag har bokföring m.m. där så börjar det bli lite panik drabbat att jag inte kan få tag på det
.
Jag testade med en annan nätverkskabel som jag vet att den är korsad, och det fungerade inte bättre.. Så då kopplade jag in en mini-hub imellan, men det gick inte bättre, och datorerna fick fortfarande sina konstiga IP-adresser..
Då kopplade jag in en CD-brännare, och installerade NERO-burningROM. Och skulle bränna ut det på skiva, men då hittar inte NERO CD-läsaren, och när jag lägger i en tom skiva och försöker öppna den så står det att "Enheten är inte redo"..
Jag har inga USB kontakter på den datorn, så ett USB minne går inte..
Mvh

Jag testade med en annan nätverkskabel som jag vet att den är korsad, och det fungerade inte bättre.. Så då kopplade jag in en mini-hub imellan, men det gick inte bättre, och datorerna fick fortfarande sina konstiga IP-adresser..
Då kopplade jag in en CD-brännare, och installerade NERO-burningROM. Och skulle bränna ut det på skiva, men då hittar inte NERO CD-läsaren, och när jag lägger i en tom skiva och försöker öppna den så står det att "Enheten är inte redo"..
Jag har inga USB kontakter på den datorn, så ett USB minne går inte..
Mvh
- ElectricMan
- Kontakt:
elektric_man: Den kan inte vara särskilt mycket nyare eftersom det inte fungerar om man kör med operativsystemet på en SATA disk..
007swe: Får testa det i värsta fall, men eftersom jag inte kan något alls om det så lär det ta några dagars arbete i alla fall.. Jag testade med en tjänst som liknar fjärrskrivbord, kommer inte på vad den heter nu, men det fungerade inte heller..
Mvh
007swe: Får testa det i värsta fall, men eftersom jag inte kan något alls om det så lär det ta några dagars arbete i alla fall.. Jag testade med en tjänst som liknar fjärrskrivbord, kommer inte på vad den heter nu, men det fungerade inte heller..
Mvh
- ElectricMan
- Kontakt: