Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Hörni!
Jag bygger för närvarande en ny spindel till min maskin med ungefär samma tänk!
Jag hittade den här säljaren av ER16 chuck och tillbehör.
http://stores.ebay.com/BUY-CLICK
Det vart ungefär 260 kr, med chuck och ett kitt med spännhylsor inkl frakt. Jag har inte fått dem ännu, men kan meddela så snart det dimper ner i lådan.
Det är klart mycket billigare än motsv hos Smaskin osv.
Hittade en riktigt billig leverantör av kullager på ebay också.
Kolla in den här.
http://stores.ebay.com/BEARING-BARGAINS
Snabb leverans och det ser ut att vara bra grejjer
Jag bygger för närvarande en ny spindel till min maskin med ungefär samma tänk!
Jag hittade den här säljaren av ER16 chuck och tillbehör.
http://stores.ebay.com/BUY-CLICK
Det vart ungefär 260 kr, med chuck och ett kitt med spännhylsor inkl frakt. Jag har inte fått dem ännu, men kan meddela så snart det dimper ner i lådan.
Det är klart mycket billigare än motsv hos Smaskin osv.
Hittade en riktigt billig leverantör av kullager på ebay också.
Kolla in den här.
http://stores.ebay.com/BEARING-BARGAINS
Snabb leverans och det ser ut att vara bra grejjer
Mjo, jag tänkte också den tanken. Två möjliga nackdelar är att det kanske blir svårare att förspänna jämnt och att det kanske blir svårare att tillverka locket när man inte kan svarva det (?). För att få två halva lock som sitter ihop utan glipa måste man ju antingen fräsa eller göra två lock som man sågar av - annars får man ju en glipa där materialet har sågats bort. Så jag vet inte...E85 skrev:arvidb, vad sägs om ett tvådelat lock? Tre skruvar på varje del.
På vilket sätt blev din lagerpassning dålig? Hur är lagerpassningen mot chuck-axeln?
charcoal: hur är det med metriskt resp. tum-baserat vad gäller spännhylsor? Spännhylsorna i den affären är ju märkta "2-1MM (1/16")" etc. Funkar det verkligen (bra) att sätta mm-fräsar i tumanpassade spännhylsor?
Edit: Humm, undrar om det är värt att korta ner huset till 60 mm för att få in ett 100 mm skaft... det blir ju rätt mycket billigare, helt klart! Då blir det 24 mm kvar av 43-mm-dia-biten av huset. Blir det någon större förlust i styvhet, tro? Vad tror/tycker ni?
Edit: Humm, undrar om det är värt att korta ner huset till 60 mm för att få in ett 100 mm skaft... det blir ju rätt mycket billigare, helt klart! Då blir det 24 mm kvar av 43-mm-dia-biten av huset. Blir det någon större förlust i styvhet, tro? Vad tror/tycker ni?
Senast redigerad av arvidb 28 maj 2008, 15:22:16, redigerad totalt 1 gång.
Det brukar inte vara någon skillnad på hylsorna, de brukar vara dubbelmärkta metrisk/tum.arvidb skrev:charcoal: hur är det med metriskt resp. tum-baserat vad gäller spännhylsor? Spännhylsorna i den affären är ju märkta "2-1MM (1/16")" etc. Funkar det verkligen (bra) att sätta mm-fräsar i tumanpassade spännhylsor?
En 2-1mm hylsa passar bäst till 2mm skaft men när man drar åt passar den skaft från 1 till 2mm.
EDIT: Snyggade till!
Cylindrisk fastsättningE85 skrev:Mot axeln ser det bra ut (presspassning) men den är ju köpt så det hade jag väntat mig. Däremot faller lagren i huset utan att protestera så där får jag hitta på nån lösning. Lim?
Mjae! de spindlar jag renoverat har faktiskt glidpassning i huset, å då snackar vi SKF spindlar i 60-70000:- klassen. brukar sitta med lös presspassning på axeln.
Ska faktiskt byta 2 sådana spindlar på måndag, pga att de sitter i samma hus å den ena spindeln fräser 2 tiondelar mindre än den andra, de ska vara matchade åxå!.
Ska faktiskt byta 2 sådana spindlar på måndag, pga att de sitter i samma hus å den ena spindeln fräser 2 tiondelar mindre än den andra, de ska vara matchade åxå!.
Hittade en broshyr när jag var inne hos Jacking och köpte shims.
Finns ett lim som heter Permabond A1046. "ersätter presspassning, tål kraftiga vibrationer, -55 till +150 grader"
arvidb: "precisionsdistansbrickor" kallas även shims och kan bla. se ut som brickor i slipat stål. Köpte själv för M5 - 0,1 0,2 0,3 0,5 1,0mm Finns även tjockare. Kostar typ en krona styck. Kolla www.jacking.se
Finns ett lim som heter Permabond A1046. "ersätter presspassning, tål kraftiga vibrationer, -55 till +150 grader"
arvidb: "precisionsdistansbrickor" kallas även shims och kan bla. se ut som brickor i slipat stål. Köpte själv för M5 - 0,1 0,2 0,3 0,5 1,0mm Finns även tjockare. Kostar typ en krona styck. Kolla www.jacking.se
Jag har nu fått alla delarna till min spindel. Den blir inte lika genomtänkt som er, men grundtanken är den samma (den skall snurra Sketfort!!
).
Totalt inköpspris 390:- ink frakt.
*1 st ER16 chuck 100mm, 20mm diameter
* 9 st spännhylsor
* 10 st kullager 20X32mm (måste ha lite i reserv!)
Återkommer när jag kommit lite längre med monteringen

arvidb: Såg att Cano hade svarat på din fråga. Vet inte hur resultatet blir, får se!

Totalt inköpspris 390:- ink frakt.
*1 st ER16 chuck 100mm, 20mm diameter
* 9 st spännhylsor
* 10 st kullager 20X32mm (måste ha lite i reserv!)
Återkommer när jag kommit lite längre med monteringen

arvidb: Såg att Cano hade svarat på din fråga. Vet inte hur resultatet blir, får se!
Senast redigerad av charcoal 28 maj 2008, 20:16:28, redigerad totalt 1 gång.
Himla trevlig spindel där! 180 mm lång och med invändig M12! Jag mailade Mikko och frågade var han hade fått tag i spindeln. Han hade köpt den av en kompis som i sin tur antagligen hade köpt den från http://www.tkp-toolservice.fi/ . Den sidan är på finska så jag har inte haft någon större lycka med att hitta rätt. Någon som kan finska kanske kan ta sig an det?
Super, då borde det bli perfekt med H6-passning på lagersätena ju!gotis skrev:de spindlar jag renoverat har faktiskt glidpassning i huset
Min har det iallafall! M10 ca 20mm ned i skaftet. Kolla in bilderna i min byggtråd. (nästan längst ned på sidan) Jag kan fixa mer bilder om någon behöver.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... c&start=30
http://elektronikforumet.com/forum/view ... c&start=30
Det damp ner ett till mail från Mikko idag, med bilder och priser från tkp-toolservice! Hur schyst som helst, jag hade inte ens bett om det! Thanks Mikko!
Den ER20 som Mikko har använt är ca 180 lång totalt, med 150 mm skaft och 20 mm dia. Men den kostar 112... plus moms antar jag. 5-6 gånger så dyr som Ebay-alternativet alltså.
Decisions, decisions, decisions...
Frågor om gänga är iaf skickade till smaskin och den här Ebay-säljaren av ER20 med 120 mm skaft!
Den ER20 som Mikko har använt är ca 180 lång totalt, med 150 mm skaft och 20 mm dia. Men den kostar 112... plus moms antar jag. 5-6 gånger så dyr som Ebay-alternativet alltså.

Jag kan inte hitta nånting om det vare sig i Luna-katalogen, hos smaskin eller på Ebay-auktionerna. En invändig gänga skulle vara himla trevligt för att fästa kuggremshjul/remskiva. Jag har en känsla av att det blir dyrt att använda den tillsammans med specialtillverkade hylsor för att sköta inspänningen av lagren... ? Åtminstone om man vill ha det hela välbalanserat.gotis skrev:Har inte de flesta sådana här spännhylseskaft en invändig gänga?
Decisions, decisions, decisions...

Frågor om gänga är iaf skickade till smaskin och den här Ebay-säljaren av ER20 med 120 mm skaft!