Radiostyrd båt, 30 cc motor. Nya bilder, slutfinish!!!
- Turbosharp
Såja... nu är det hemkommer från semestrar osv.
Har varit tvunegn att byta hela drivlinan på båtj&¤%ln tre gånger pga ny propeller som var lite större och bättre.
Så jag får lite mer drag i den om man säger så.
Men kan inte riktigt varva ut ordentligt då propellern nästan är för stor. Til min stora fasa.
I vilket fall så är det bättre så iaf så den inte varvar ihjäl sig.
Fick även byta ett styrservo då det dog pga av en lite vattenskada så att säga. Så 400 kr på ett sketet servo. Nåväl.
Här är en film på dagens provtur, vilket som tur var inte resulterade i några simturer denna gången. Kunde dock ha inträffat men klyftig som man är togs det med ett fiskespö för att hämta tillbaka båten när den fick för sig att ta en kafferast mitt ute på dammen.
Efter många om och men och en del svärdommar och förgasarljusteringar så fick jag den att gå lite bättre.
Kortvarig glädje då den gick bra, sen katastrof(nästan iaf) Mottagarens batterier tog lixom lite slut. Så jag hade inte full räckvidd. Så båten dundrade in i kanten på dammen och knäckte nästan hela nosen på båten. Men detta klarar sig med lite glasfiber och en del svordomar.
Nåväl. Här kommer en film iaf.
Tänk på att denna damm inte är mer än kanske 30 meter lång så jag kan inte få upp nån särskilld fart. Men ändå.
http://rapidshare.de/files/25686237/P7130271.MOV.html
Har varit tvunegn att byta hela drivlinan på båtj&¤%ln tre gånger pga ny propeller som var lite större och bättre.
Så jag får lite mer drag i den om man säger så.
Men kan inte riktigt varva ut ordentligt då propellern nästan är för stor. Til min stora fasa.
I vilket fall så är det bättre så iaf så den inte varvar ihjäl sig.
Fick även byta ett styrservo då det dog pga av en lite vattenskada så att säga. Så 400 kr på ett sketet servo. Nåväl.
Här är en film på dagens provtur, vilket som tur var inte resulterade i några simturer denna gången. Kunde dock ha inträffat men klyftig som man är togs det med ett fiskespö för att hämta tillbaka båten när den fick för sig att ta en kafferast mitt ute på dammen.
Efter många om och men och en del svärdommar och förgasarljusteringar så fick jag den att gå lite bättre.
Kortvarig glädje då den gick bra, sen katastrof(nästan iaf) Mottagarens batterier tog lixom lite slut. Så jag hade inte full räckvidd. Så båten dundrade in i kanten på dammen och knäckte nästan hela nosen på båten. Men detta klarar sig med lite glasfiber och en del svordomar.
Nåväl. Här kommer en film iaf.
Tänk på att denna damm inte är mer än kanske 30 meter lång så jag kan inte få upp nån särskilld fart. Men ändå.
http://rapidshare.de/files/25686237/P7130271.MOV.html
> Mottagarens batterier tog lixom lite slut. Så jag hade inte full räckvidd.
Det finns kopplingar/schema på enkla kopplingar (oftast en avr/pic
processor) som hela tiden övervakar att man har snygga pulser
från mottagaren. Om de försvinner t.ex p.g.a dålig räckvid, så ställs
servona i ett inprogrammerat läge, t.ex "tomgång" eller liknande...
Det finns kopplingar/schema på enkla kopplingar (oftast en avr/pic
processor) som hela tiden övervakar att man har snygga pulser
från mottagaren. Om de försvinner t.ex p.g.a dålig räckvid, så ställs
servona i ett inprogrammerat läge, t.ex "tomgång" eller liknande...
- Turbosharp
Ja det hade varit perfekt med en "failsafe". Hade underlättat mycket om man säger så.
Får väl ta o kika på lite sådana kanske. Se om jag lyckas hitta på o programmera en sån då.
Eller om man är så tråkig o köper en som garanterat funkar haha.
Nästa steg är nu att sätta fast servon igen som jag plockade loss pga en mindre justering. Så den ska in igen.
Sen ska jag även laga nosen på båten som gick sönder pga en mindre krash. Men det går lätt o snabbt med glasfiberspackel så ser man inte det mer.
När det har torkat tills i morrn ska tankarna kollas, så att statusen är bra.
Om den är det ska däcket på. Sågas ut för motorn och sen limmas.
Sen är det spackling och målning som gäller!!!!
Får väl ta o kika på lite sådana kanske. Se om jag lyckas hitta på o programmera en sån då.
Eller om man är så tråkig o köper en som garanterat funkar haha.
Nästa steg är nu att sätta fast servon igen som jag plockade loss pga en mindre justering. Så den ska in igen.
Sen ska jag även laga nosen på båten som gick sönder pga en mindre krash. Men det går lätt o snabbt med glasfiberspackel så ser man inte det mer.
När det har torkat tills i morrn ska tankarna kollas, så att statusen är bra.
Om den är det ska däcket på. Sågas ut för motorn och sen limmas.
Sen är det spackling och målning som gäller!!!!
haha nu var du väl rolig
. Nä men du har rätt.
Det kommer inte bli kul men det måste ju göras så att båten blir ltie fin med. Inte lönt att lägga ner energi på den om den inte blir fin sen. Men det är det som är det roliga med. Får se när den verkligen tar form. Får lite färg på sig osv...
Hoppas bara det blir lika snyggt som det är tänkt.
Kolsvart med gula stripes...
Sen kommer det största problemet. Vad den ska heta
... problem problem
Nån som har tips??

Det kommer inte bli kul men det måste ju göras så att båten blir ltie fin med. Inte lönt att lägga ner energi på den om den inte blir fin sen. Men det är det som är det roliga med. Får se när den verkligen tar form. Får lite färg på sig osv...
Hoppas bara det blir lika snyggt som det är tänkt.
Kolsvart med gula stripes...
Sen kommer det största problemet. Vad den ska heta

Nån som har tips??