Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?

Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?

Inlägg av Mickecarlsson »

MiaM, klicka på denna ikon och klistra in YT-länken:
youtube.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, tack!
Trodde man var tvungen att ha en URL direkt till en mediafil för att det skulle funka. :)

Förslag på ändring: Ändra hjälptexten "media embed" till "mediasite embed", kanske?

Andra redigering: Inser att "MP4"-knappen kanske borde varit ledtråd nog, men... Typ jag tolkade det som att MP4 ska användas just för MP4-filer och "tv-apparat"-knappen användas för andra videofiler :)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Funkar som sagt också bra att bara klistra in yt-länken som sådan nuförtiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 5 juli 2024, 21:22:04 Louis Rossmann har en hel del till synes välförtjänt kritik mot Hakko (eller hur de nu stavas) som numera inte erbjuder info om hur man reparerar deras lödgrejer själv.
..Låt mej gissa att detta beror på alla hakko-kloner från kina som troligen byggde på just dessa uppgifter ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Antagligen?
Men å andra sidan så är väl den delen nåt som redan har kopierats en gång för alla och det finns inget kvar att skydda?
Jämför alla CTEK-kopior - det spelar ingen roll om CTEK har nån svår asic i alla framtida produkter och gjuter in allt i epoxy - funktionen är redan reverse-engineerad.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Klonerna hade aldrig blivit så populära om de varit kloner.
Hakko själva har varit tröga med att förnya lödstationssortimentet med det som klonerna har, såsom betydligt bättre styrd uppvärmning, flera nivåer av standby-temperaturer avkänniong av lödspetstyp och display som visar temperatur, effekt vilken lödspets man har för tillfället mm.
Den mest kvalitetsmässiga klonen, Quecko, deras lödpennorna ser ut som Haakos men det är bara klonerna som har inbyggd vibrationssensor för avkänning när pennan automatiskt ska gå i standby.
Just för att klonerna värms fortare från standby är det extra trevligt med automatisk standby när man ställer ifrån sej lödpennan i vilket lödställ som helst. Standby-funktionen är förmodligen den viktigaste egenskapen som gör att lödspetsarna får evigt fräsch och välvätande funktion eftersom man inte heller tjänar något på övervärme som med äldre lödstationer. Full värme i standby och övervärme är det som får kopparkärnan att krypa genom järnplätteringen
Queckos elektronik och PCB-layout finns att ladda ned om man vill göra en kopia.
Queckos elektronik är ljusår mer avancerad än vad Hakko erbjuder som även i det avseendet missat tåget med vad man kan göra med en processor i lödstationen.

Haako själva är nöjda med de lödstationer man utvecklade för 15 år sedan.

Av någon anledning var det likande med JBC. De kom med lite mer datoriserat styrda lödstationer på likartat sätt som Quecko, moderniserat med nya hjälpfunktioner.
JBC har dock sent omsider vaknat och deras egna enklare lödstationer har blivit mer finessrika samtidigt som de sänkt priset med mer än 50% mot vad de kostade för 10 år sedan. Antagligen tvunget för att möta konkurrensen då klonerna blivit bättre oh effektfullare lödverktyg än vad JBC själva kunde erbjuda. Min JBC erbjider temperaturinställning och det är allt. Sätter jag inte tillbaka lödpennan i original lödställ så går inte pennan i standby till skillnad från min Quecko som jag kan glömma på arbetsbänken och den går då automatisk ner i standby och efter ytterligare en stund stängs den av helt.
JBC lödpenna har jag kortat sladden på just för att den inte ska trilla ur lödstället och då nå att elda upp något på golvet.

JBC är en spanskt företag men de har numera tillverkning av lödspetsar i Kina liksom de tillverkar deras större maskinlödstationer i Kina. Antagligen ett måste om man ska kunna pressa priser.

Hakko är Japanskt. De började sin verksamhet genom att piratkopiera Wellers första lödstationer.
Skriv svar