Gamla RT-datorn - renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Testade CÅ-8004-kortet idag med den programkod som Åke Holm skapat. Funkade inte, det blev ett långt pip sen tystnad, sen att par ”toner” innan något i koden gick in i en loop.
Och mina två gamla diskettstationer funkar sisådär, drive 1 (B för dom som pillar med DOS) pajar disketten när man drar strömmen.
Så jag gav upp och beställde en GoTek :D

Nu ska jag gå igenom koden för att se vad som inte stämmer.

Ja just det, två stycken ADC0817 dök upp idag till CÅ-8008-kortet. Ska testa det när GoTeken anländer.
uaxnet

Inlägg av uaxnet »

Det är ganska skönt med Gotek när man labbar sen vill man ju kunna köra riktig drive på riktigt med
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 26 november 2024, 15:19:39Så jag gav upp och beställde en GoTek :D
Sidospår:
Kanske vore vettigt att göra som XTIDE Universal BIOS kan göra, d.v.s. emulera diskdrive över seriekabel? vet inte hur mycket data FLEX laddar vid boot, men om du har UART med vettig fart (egenbygge med 16550 t.ex.?) så går det säkert snabbt nog?

Gotek framstår för mig som en grej som är bra för folk som "använder" sina datorer, men inte för folk som "pysslar" med sina datorer, eftersom man lär väl bli tokig av att flytta USB-stickor mellan Gotek och modern dator fram och tillbaka ideligen.

Sidospår: Finns det USB-minnen som man via wifi eller kanske blåtand kan manipulera samtidigt som det är anslutet till något annat? Skulle såklart fungera uselt i de flesta fall, men verkar ju (för CF-kort, tror jag?) varit en grej ett kort tag för digitalkameror.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag köpte en för att testa med, funkar väl helt ok för vad det är, men inget jag brukar använda som permanent lösning, men det är smidigt för att få igång projekt man håller på med medan man letar udda delar. :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Finns ett program till FLEX och DOS som heter NETPC.
Dock, kräver en gammal PC, bör funka i Virtualbox.
By Bjarne Bäckström and Ron Anderson with additions by Joel Setton and Ron
Anderson, with help from Mickey Ferguson. See introduction below.

Manual rev 1.00 -- 30 nov 2002

Introduction
------------

This software was the brainstorm of Bjarne Bäckström. His idea was to allow a
.dsk file on a PC to look like a disk drive to FLEX. The PC can open .dsk
files and make them available to the FLEX system as another disk drive. The
communications are by means of a serial link. Bjarne worked on the 6809 end,
and Ron Anderson wrote the PC end of the system. Joel Setton requested some
additions to the PC end and wrote the Flex end for additional utilities. Joel
and Ron worked to test and bullet-proof the software to make it feasible to
run on a minimal PC with no monitor or keyboard. Mickey Ferguson acted as the
Beta-tester, identifying a few bugs and providing suggestions for additional
improvements.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant. Finns källkoden eller åtminstone nån dokumentation över protokollet? I så fall vore det lätt att översätta till nyare OS.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Du har länken till kod och manual i inlägget, länken ligger i ordet NETPC :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

FTDI har en krets som fungerar filsystem på inpluggad USB-minne.

Kommunikation via seriell port.

Det kunde kanske vara något?
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Jag råkar ju ha (egen) kod till FLEX/6809 som rådumpar/återladdar en disk via seriekanalen. Proprietärt format spår-för-spår-sektor-för-sektor, checksumma per sektor. Kräver förstås att man redan har en disk på FLEX-datorn, i mitt fall RAM-disk.

Inte alls lika bra som NETPC där PC'n är disken i realtid, men möjligen som en temporär lösning om det är enklare att skriva kod för PC-änden. Det är ju en kort programsnutt i andra änden som bara kör ner/upp det som kommer/skickas från/mot seriekanalen mot en fil.

Inte så kul om man glömmer dumpa RAM-disken innan man stänger av strömmen dock :(

Pen
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mickecarlsson skrev: 28 november 2024, 09:13:55 Du har länken till kod och manual i inlägget, länken ligger i ordet NETPC :)
Jag tittade, det verkar som att det endast är FLEX-delen det finns källkod till. Går förstås att använda som en grund, men det hade varit smidigare om även PC-delen haft källkod.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Såg det också när jag kollade närmare på det i går. Skulle meckat med det idag, men spenderade dagen med barnbarnet i stället :D
Har dock ett annat idiotiskt problem som jag inte får rätt på.
Jag kompilerade programkoden för CÅ-8004 som ska spela en Moazart-vals. Vilket inte sker. Körde i går emulatorn för FLEX och kompilerade koden där med lite debug-kod för att se var det går snett, och varje gång jag startar programmet verkar det som att koden ballar ur och läser helt tokiga värden ur VALS. Men koden är riktigt enkel.
Döm om min förvåning när jag testade och tryckte reset, kom då ut i monitor-programmet, satte omstart till $CD03 och hoppade till FLEX varmstart. Startade programmet och det funkade :shock:
Gjorde fler tester, startar jag programmet direkt efter jag laddat FLEX ballar det ur, trycker jag reset och gör en FLEX varmstart funkar programmet varje gång. Nu är allt detta testat i emulatorn, i morgon ska jag testa på datorn, som jag först får skruva ner för att löda in reset och NMI-tryckknapparna 8)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Märkligheter i design/koppling för baudrate i kort CÅ-8001.
Där sitter en baudrate-generator, den har en inställning för rate select via pin 22 och 23 Är det 0V på dessa två pinnar är rate select X1, och då är det baud på 9600 ner till 75.
Men, kollar jag på schemat och på kretskortet är det rate select X16 som gäller, men det stämmer inte heller då CÅ-719 (terminalen) rapporterar att det är 9600 baud som är inställt.
Här är bild på schemat
IMG_5513.jpeg
Här syns tydligt att pin 22 är kopplat till + och pin 23 är jordad.
Här är bild från databladet
IMG_5517.jpeg
Och tabellen för rate select
IMG_5518.jpeg
Här är bild på kretskortet
IMG_5515.jpeg
Frågan är nu, är design/koppling korrekt och databladen fel?
Jag ska mäta med oscilloscope i morgon och verkligen verifiera inställningarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor

Inlägg av Castor »

Sitter bygeln rätt, det går ju att få 9600 på flera sätt?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Alla byglar sitter rätt, och det fungerar. Tror det är jag som läser eller tolkar databladet fel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Utan att ha läst 100% exakt alla detaljer, så gissar jag att du gjorde en tankevurpa snarlik den jag gjorde när jag kompletterade min MEK6802D5 med en 6850 UART (eller det var nog en Hitachi 6350). UART:ens mottagare behöver avsevärt högre klocka för att kunna synka in på startbiten från sändaren, och 16x verkar vara standard.

Så antingen får man köra 9600*16 som klockfrekvens och ställa 6850 på delat med 16, eller så får man köra synkront och överföra baudrateklockan på en separat pinne (eller på annat sätt lösa detta).

Det där med att ha startat FLEX osv - prova att slå av interrupter som steg ett i koden, och hoppas att processorn inte valsar runt till fel plats? :)
Skriv svar