Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Håller inte med :)

Friktionen är konstant och helt oberoende av hastigheten (för det är friktionens natur, handlar bara om att överkomma den) men jag tror man får ett friktionsmoment (läs bromskraft) som är större i det yttersta spåret än i de det innersta spåret ty man har större "hävarm" i det yttersta spåret än man har i det innersta spåret.

Inte helt lätt det här :)

MVH/Roger
PS
Man skulle också kunna se det som jag tidigare beskrev det dvs med lägre periferihastighet så minskar effektförlusten dvs har bara motorn tillräckliga effektresurser så kommer inte skillnaden i effektförlust innersta/yttersta spår att märkas (fast nu gissar jag bara :) ).
Jag tycker det är hur lätt som helst men du spårar ur när du talat om friktion. Jag tror att jag påpekat 3 gånger tidigare att det är spårens zig-sag, inte friktionenen i spåret som är motståndaren. Ta en häcklöpare t.ex. placerar du häckarna på hälften så stort avstånd som normalt så kan inte löparen springa lika fort, eller försök att köra en bil på en jävligt krokig väg, det går inte lika fort som på en rak. Tänkt dig en bana där häckarna har olika avstånd eller en rallyväg med sina ömsom raka ömsom krokiga vägavsnitt. Det går helt enkelt olika fort.

Det beror inte på friktion utan på att den levande kraften alltid vill gå rakt fram både i höjd och sidled. Skall du ändra riktning så kostar det kraft och ju fortare du kör desto mer kraft kostar det. Problemet märks ju bevisligen vara störts längst ut på skivan där det går som fortast. Skulle spåret vara spikrakt så skulle skivan snurra i samma hastighet, men så snart spåren zig-zaggar så går hastigheten PÅ GRUND AV FELAKTIG KRAFTÖVERFÖRING NER. Jag kan nästan slå vad om att det går att se på skivans mönster när hastigheten sjunker.

Det finns bara 2 orsaker till problemet, antingen orkar inte synkronmotorn ligga låst mot sina poler eller också fjädrar drivremmen eller en kombination av båda orsakerna. Det finna alltså bara en lösning på problemet. Åtgärda Kraftöverföringen och sluta fundera över vad problemet är. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat en rem hos svalander som jag kommer att köpa (den är160X1,5X1,5mm) 195 spänn visserligen men jag skall testa den ändå för på nåt sätt SKA jag få ordning på den här skivspelaren!!

Vill citera mer av min mejl-korrespondans med Josef:

--------------------------------------------
2-3 varvs frihjul känns naturligtvis inte bra (när min Thorens klarar närmare 30).
Tror som sagt att det kan vara ett av dina problem…

Dock tror jag inte problemet sitter i motorn för den är faktiskt ganska svårstoppad med handen, frågan är emellertid vad som verkligen händer med det vanligtvis mycket exakta varvtalet (synkron med nätet ty synkronmotor) när man belastar lite, jag menar, vid hur pass hög belastning går den exakt och när spårar den ur?
En synkronmotor ska inte kunna gå att få fel varvtal på "i princip"… Den ska antingen gå exaakt eller stanna… Men i realiteten så kan det troligen bli lägre varvtal vid högre belastning. Men på din beskrivning så verkar det snarare som om det slirar? Som sagt svårt att veta var felet sitter då man inte har spelaren framför sig…
Intressant det du nämner om bromskraften/friktionskraften för vad jag tror så är denna kraft samma ytterst och innerst men att man egentligen har Fdv=Fdx/dt=[J/s=W] dvs det går åt mindre effekt från motorn innerst ty periferihastigheten är mindre och går det åt mindre effekt så borde det snurra fortare omm det finns ett problem med att övervinna denna effektförlust, vilket jag tycks ha.
Det stämmer väl med din beskrivning -
"Sen finns det indicier som visar att om man lastar skivtallriken längs ut så går den mer långsamt än om man lastar den längst in. "
Men min erfarenhet är att det inte är så lätt att bygga en skivspelare som man kan tro… Och centrumlagringen är en väldigt kritisk parameter…
--------------------------------------------------

MVH/Roger
PS
Jag tror att en nåls zic-zackande i ett graverat spår hos en LP i praktiken är en del av just friktionen, de andra delarna är nåltryck och nålens utformning (således skrapas det olika mycket mot väggarna), sen är jag dock med på att det går olika snabbt om man t.ex har flera hinder i ett hinderlopp eller kör i en krokig rallybana fast i ett hinderlopp förlorar man fart när man är i luften (kan inte accelerera och hålla farten längre samt blir lite av "hypotenusan" längdmässigt) och i en krokig rallybana förlorar man fart pga att man slirar (samtidigt som man fågelvägen kör en längre sträcka), lite amatörmässiga funderingar bara men jag gillar att fundera :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

YD1150 skrev:Remskivan du har på skivtallriken ser liten ut, den skulle vara 100-150mm i diameter
så får du mer kraft (mer utväxling) och så låter motorn gå på ett "bättre" varvtal.
Nu kanske du kör med bilen i 20km/h på 5:ans växel, då kanske 2:an är en mer passande växel för den hastigheten.
Bara en idé :)
Jag förstår fasktiskt inte alls vad du menar med det här inlägget.

Vadå "Remskivan du har på skivtallriken"?

Vadå "den skulle vara 100-150mm i diameter"?

Vadå "mer kraft"?

Vadå "20km på 5:ans växel"?

Är det möjligtvis den lilla trissan på motorn du menar?

I så fall är en latent plan att öka dess diameter till 40mm för då kan man lägga remmen runt skivtallriken istället och detta är egentligen vad jag ville ha från början men så hittade jag denna lilla motortrissa (från en kasserad bandspelare typ från forntiden), därför fick det bli en skivtallrikstrissa på 43mm, egentligen rätt dumt såhär efteråt fast samtidigt behövde jag ett lager som jag åtminstone nästan har med min skivtallrikstrissa.

MVH/Roger
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Är skivtallrikstrissan bara 43 mm? :shock: :roll: Då tror jag vi har hittat felet.

Att den var liten visste jag, men inte att den var mikroskopisk. :doh:
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

rogerk8 skrev: Jag förstår fasktiskt inte alls vad du menar med det här inlägget.
Vadå "Remskivan du har på skivtallriken"?
Vadå "den skulle vara 100-150mm i diameter"?
Är det möjligtvis den lilla trissan på motorn du menar?

I så fall är en latent plan att öka dess diameter... en skivtallrikstrissa på 43mm...
Helt hypotetiskt för att försöka tänka mig in i logiken i resonemanget. Hur tänkte du behålla rätt varvtal ifall man bytte bara ena trissan? Byta motor eller???
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nej, han funderar på att byta trissa på motorn och lägga remmen runt skivtallrikens ytterkant.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Jo det förstod jag, men visst byter han ju även då båda trissorna, om än den ena samtidigt råkar vara skivtalrik.
KONSTAPEL-MURMEL

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Häftigt bygge! Ska följas med spänning!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

rvl skrev:Jo det förstod jag, men visst byter han ju även då båda trissorna, om än den ena samtidigt råkar vara skivtalrik.
Ja, jag byter den ena samtidigt som jag mycket riktigt även byter den andra MEN den sitter ju där redan, dvs skivtallrikens ytterkant.

Jag är väldigt sugen på att göra detta men först ska jag testa remmen från Svalander, räknar med att få beställt den på måndag för jag går alltid förbi Tele-Hå på måndagar, sen kan det ta två veckor är jag rädd och innan dess kommer det inte hända nåt med min skivspelare förutom att jag nog köper en primitiv lamphållare+lampa och smäller upp i taket ovanför skivspelaren och detta mest för att kunna nyttja 50Hz-strobo.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Gimbal skrev:Är skivtallrikstrissan bara 43 mm? :shock: :roll: Då tror jag vi har hittat felet.

Att den var liten visste jag, men inte att den var mikroskopisk. :doh:
Varför är 43mm sån stor källa till problem?

MVH/Roger
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

För att du driver den med någon gumiaktig rem. Och minsta svaj i den remmen blir förstärkt ca 7 gånger när drivtrissan är ca 7 gånger mindre än tallriken.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Med synkronmotor så är du låst med utväxlingen. Det är sant.

MEN....

Om du testar med en liten DC-motor t.ex. från en skrotad kassettbandspelare/kassettdäck.
så kan du låta motorn t.ex. gå på 2400rpm och skivtallriken med 33/45 rpm.
Du får ett högre vridmoment på ett lägre varvtal, den blir starkare, som att växla ner vid en uppförsbacke med cykeln.
Orkar uppför brantare backar men det går långsammare.

Motorn är gjord för ett visst varvtalsområde där den "trivs bäst".
Mabuchi (ett motorfabrikat) var ofta märkta med 2400 rpm med möjlighet att
med en lite skruvmejsel kunna justera varvtalet inom ett begränsat område.
Synkronmotor är en bra idé men hur hög effekt/vridmoment har den du använder?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här har du motorn (Type 1 är vad jag har):

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns en anledning till att ”trissan” på skivtallrikar är ca 15cm i diameter, och den på motorn bara några mm, och att man använder breda platta remmar.
I ditt fall med förhållandevis liten skillnad mellan trissorna är det superviktigt med lagringen.
Gör du inget åt den kommer det svaja även om du skulle använda kugghjul och kedja...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Om jag bara som räkneexempel hittar på lite siffror ur luften så kan man se vad som händer.

Säg att pickupen bromsar med 1N till och från beroende på spåret (vilket den naturligtvis inte gör, men igen, bara som exempel). Och säg att remmen fjädrar 1mm vid 1N belastning.

Om då remmen sitter ute vid tallrikens ytterkant ungefär vid pickupen så belastas den med 1N och fjädrar ca 1mm. Vi låtsas att ett gung på 1mm är svårt att höra.

Men minska trissan till en sjunde-del av tallriken och remmen belastas istället med 7N, och fjädrar då 7mm. Men 7mm där inne vid remmen blir 7ggr större ute vid pickupen. Så där gungar det med 49mm sving. Nu låter det för förmodligen inte lika bra. :humm:
Skriv svar