Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JanErik »

En eker bytt på cykeln och hjulet riktat. Brukar gå några per år, fördelat på fyra-fem hjul (två cyklar och ett vinterframhjul). Börjar få slut på ekrar, måste hitta ett skrotat 28".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Köp nya och grövre ekrar. Kostar inte mycket och håller mycket bättre.

Jag hade samma problem på min lastcykel och då jag bytte till en tjocklek tjockare slutade de problem att komma.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Vattenkranen på husvagnen, som var av typen med brytare när man vrider lite på vredet för att starta pumpen.
något hade hänt så den gick inte stänga av, så efter att ha plockat isär hela, böjt om lite delar i brytare, monterat tillbaka allt, och sedan bytt packningar i den, så fungerar den som ny ingen.
Användarvisningsbild
elshorto

Inlägg av elshorto »

Amiga 500 är inte mycket att ha utan fungerande joystick portar. Bytte U15 efter lite koll på Amiga forum. Nu fungerar den perfekt!
Kul att spela med barnen men fan vad meckigt att byta diskett hela tiden.

Förra reparationen var bökigare. Batteriet på extraminnet hade läckt och sabbat kortet. Fick montera en krets på undersidan istället och ta upp ett hål i luckan under. Tänk er en amerikansk muskelbil med kromade prylar som sticker upp genom huven. Fast huven är av gulnad plast, hålet ojämnt och kretsen är sådär matt och tråkig som bara en gammal IC krets är...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min jordfräs.

När vi köpte huse stod det kvar en jordfärs, förra ägaren sa att den inte varit startad sen 80-talet, och nu inte gick igång.

Testade att slanga ur bensinen och fylla i en skvätt färsk redan då, men utan resultat, den gick på startgas/snaps men inte mer.

Efterssom den i princip såg ny ut (hade bara använts ett fåtal gånger efter den köptes sa förra ägaren) så ville jag ha igång den.

Plockade loss förknasaren förra veckan efter att ha letat rätt på tumverktyg ( @€$${{ briggs & stratton) och kunde konstatera att den var RIKTIGT igensatt, både kanaler, munstycke och silar, dessutom pajade tankpackningen och membranet var väldigt styvt.

Gjorde rent och satte ihop, nä, funkade fortfarande inte.

Jag beställde membran och packning från briggsparts.se och bytte nu igår, konstaterade samtidigt att tanken var fylld av nån brun sörja, så mesta tiden lades på att göra rent den, bäst funkade hetvatten och yes :) ..sen sprit och sen bensin :)

I med membran och packning, ihop med allt och japp, tände på första draget, startade på andra!

Väl investerade pengar på reservdelar med andra ord.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Råkat ut för samma på farsans gamla jordfräs från 60-talet, vi tog isär tanken och rengjorde med bensin, sedan funkade den igen. :)
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Timerknappen till öl-lampan på fallskärmsklubben hade fått något knas, så reläet surrade och tiden höll i några sekunder istället för 8 timmar. Bytte filterkonding så blev det bra igen. Den är tyvärr under spänning konstant, även när timern är av.

Eftersom fallskärmshoppning och öl inte ska blandas, tänder vi denna lampan (2× grön xenonblixt, även det min reparation) för att visa att hoppningen är slut för dagen.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Brevbäraren kom så äntligen med den efterlängtade säkringen till en 500W elektronisk last som jag renoverat genom lite komponentbyten,
en "form101" på 50A 500V, stor som en prinskorv :)

Bild

12V, 10A last och lite ljummen luft från fläkten.. nu fungerar den!
Bild
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

den typen av säkringar har jag en drös av som jag inte vet vad jag ska göra med.... ingen koll på vilka värden , dock.
melsec

Inlägg av melsec »

Fipplat till Tassimon hemma. Frugan köpte en och gömde undan, den fick jag i födelsedagspresent ett halvår senare.
Allt den producerade var ett högt vibrerande ljud.
Nåväl inga garantisedlar i sikte så jag plockade isär den.

Inte en svullen konding så långt ögat såg men i botten sitter en pump. Denna plockades isär. Såg inget men vid provblåsning
i inloppshålet tog det stopp, ett specialverktyg förfärdigades och sekunden senare hade jag lyckats trycka igenom gemet
genom vad det nu var som satt ivägen.

Nu funkar den som den ska och jag har en egen kaffemaskin i verkstaden :D
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Gött, då blev det lite kaffe då :) Grattis förmodar jag att man kan säga? :P

Välkommen till forumet också! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Igårkväll när jag skulle titta på ett inspelat program på samsung TV-boxen så sket det sej, båda LED'arna (standby och REC) blinkade med typ 2Hz och den startade inte, norsk reset hjälpte inte heller.

Detta kan ju inte få fortgå! jag skulle ju titta på "Tänk om" !

Så isär med boxen, jag tyckte felet tydde på nätagget, så jag tittade på det och såg att en 1500uF konding lyft på hatten, ett par andra såg lite bulliga ut också.

Men jag hade ju ingen korrekt konding hemma, vad göra ?

Jo, jag kom på att jag hade en nästan identisk box - fast för kabelsystem (C istället för T i modellbeteckningen) när jag bodde i lägenheten, den sparades förstås för att kunna titta på allt inspelat material på den, så jag rotade fram den, öppnade den och konstaterade att nätdelen såg identisk ut, så loss med båda och in med den från kabelboxen till boxer-boxen och teststart, wee, allt fungerade igen. I med alla skruvar och ställa tillbaka boxen brevid TV'n.

De tär ju det jag säger, man ska alltid spara prylar :)
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Lyckades att skrämma igång en gammal (1983) Brookes&Gatehouse Hercules 190-processor vars A/D-omvandlare (AD7530) gått åt pipan.

LeCanard
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Glenn: tack för den heads upen. :)
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Ett lite äldre bredbandsmodem från Comhem. Upptäckte i fredags att jag inte längre hade någon kontakt med omvärlden.
Felsökning idag. Modemet visade sig innehålla ett antal elektrolyter av något som verkade vara ett väldigt billigt fabrikat.
Mycket riktigt hade en av dem bullig topp. Kapacitansen var hälften av vad det borde varit och högt ESR.
Efter byte fungerade modemet igen och kontakt med omvärlden är återupptagen.
Skriv svar