Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av ghost_rider »

Köpte lite cnc prylar i fjor, men kom inte riktigt igång. Men nu är suget där igen så det är dags att göra något åt det.
Men hur styr ni era cnc maskiner? Imed att jag enbart har en laptop (dvs ingen skrivarport) så börjar ja titta åt vad som finns för usb.
Det finns enkla 'adaptrar' som gör om usb till ?lp1? men har hört att de tappar signalen o så ibland, vilket inte är så bra. Sen finns det smoothstepper'n, men företaget som tillverkar dessa verkar ligga lite lågt just nu, vad finns det för andra alternativ?
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av PTC »

Kanske köpa en billig stationär :)
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av ghost_rider »

njo. tanken har ju slagit mig. men har varken lust eller råd att samla på mig ännu flera stationära datorer :)
vad är skillnaden på lpt och com portar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27058
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av tecno »

Har du en PCMCIA port så finns det adapters till LPT men jag skulle inte rekommendera bärbart till annat än USB > Smoothstepper alt. Kflop/Kanalog

Läs på Machsupport om minikrav på PCn så vet du mera.

LPT = Paralellport
COM = Seriell port
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av slft »

glöm usb->lpt adapter

de är gjorda för att fungera med printers

mech 3 systemkrav är en stationär dator pga strömsparfunktionerna i laptops
datorer får man inte för mycket av (har själv 7st + övriga i familjen var sin )

//Ola
Oscar
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 april 2005, 23:16:49
Ort: Finnerödja

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av Oscar »

Det finns faktiskt usb->lpt adaptrar som agerar riktig lpt-port så visst fungerar det, man behöver inte glömma den möjligheten men däremot är det kanske ändå inget att rekommendera då de är oerhört sällsynta. Nästintill 100% av alla adaptrar på marknaden verkar som sagt vara till enbart för printers. (Men jag har som sagt sett fungerande adaptrar så jag vet att de finns och att de fungerar 8) )
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27058
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av tecno »

Det finns faktiskt usb->lpt adaptrar som agerar riktig lpt-port så visst fungerar det
Kvalificerat BS, rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14238
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av swesysmgr »

Finns det standardiserat vilken parporttyp det är adaptern skall klara om det skall fungera? SPP, EPP eller ECP?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27058
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av tecno »

TS frågar om kablage i CNC sammanhang.

Det krävs att parporten kan 'styras' långt inifrån OS kärnan dvs mycket timing kritiskt och detta kan INTE fås att fungera via USB > LPT adapter

Man kan köra med USB till extern pulsgenerator som jag skrev tidigare.


Mach3 Minimum Requirements:
◦32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7 Operating System
◦1Ghz CPU
◦512MB RAM
◦Non-integrated Video Card with 32MB RAM
◦Basic Computer Skills (ability to copy/rename files, browse directories, etc)
◦Desktop PC (if using the Mach3 Parallel Port Driver - laptops are not supported because the power saving features of the chipsets disrupt the pulse stream, PCMCIA and USB parallel adaptors will *not* work.)
ds77
Inlägg: 2235
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av ds77 »

Kör man över USB kan inte timingen garanteras så jag ser inte hur det skulle kunna funka bra.
Oscar
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 april 2005, 23:16:49
Ort: Finnerödja

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av Oscar »

Okej ska göra ett försök att bevisa att det finns bättre adaptrar än de som är för skrivare. Hittar dock inte den jag sett som ska funka tillsammans med mach3 men däremot en som påstås funka bra med kcam4. Anledningen till att den inte skulle fungera med mach3 medan den ska fungera med kcam beror tydligen på något i en dll-fil. (inpout32.dll om jag minns rätt).

USB2LPT – Release 1.7:
"# Supports all parallel port modes named SPP, EPP and ECP, 16 Byte FIFO depth
# USB High Speed (480 Mbit/s signaling; 8 kByte/s at input/output instructions) "

High speed versionen baseras på en processor från cypress semiconductor (cy7c68013A-56LFXC) och hemligheten bakom att den ska fungera som en riktig parallellport ligger i mjukvaran...

Vidare om USB2LPT kan läsas följande:

"USB2LPT was developed as a so-called multifunction device with two concurrent functions.

Main function is simply passing direct access commands to the parallel port, in conjunction with USB delays when reading a port. All parallel port extensions (PS/2, EPP, and ECP) are simulated and fully supported by firmware, but extra trapping by Windows driver may be necessary (is off by default)."

"Contrary to all other USB parallel ports which can connect to printers only, this makes connection to most hardware - without adapting the software! The entire circuitry fits into a usual dongle housing."

"This access enables using USB2LPT like a real parallel port (inclusive ECP and EPP if needed), without “dirty” redirection. You don't even need InpOut32.DLL (or similar), you don't need administrative privileges, and you non't open a security hole. Note that InpOut32.DLL opens a security hole by itself; application code may format your hard disk."

Här finns mer info -> USB2LPT samt här

Personligen har jag inte testat varken den här eller den som jag inte hittar nu (som sägs klara mach3) då jag tycker som dom flesta andra att man ska ha en stationär dator med en riktig parallellport när man kör tidskritiska applikationer (cnc osv.)
ds77
Inlägg: 2235
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av ds77 »

Som sagt USB standarden garanterar inte att en enhet får tillgång till bussen inom en viss tid. Visst kan det funka i låg hastighet men pulserna kommer ju inte komma i en jämn ström utan dom kommer ha en hel del jitter. Det går ju att använda USB men vill man ha det bra får man ha själva stegenereringen utanför datorn.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av ghost_rider »

ok, som jag trodde.
Men vad finns det för fler alternativ förutom smoothsteppern och Kflop? eller det finns inte mer på marknaden?
Känns som jag får leta upp en stationär ändå. Men det hade varit sjukt smidigt med en smoothstepper eller liknade
ds77
Inlägg: 2235
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av ds77 »

En stationär dator med parallellport kan du nog få kastad på dig om du verkligen vill....

Ett alternativ om du vill anstränga dig lite är ju att porta EMC2 till att köra på en ARM9 eller liknande, kan vara ett kul projekt om man känner för det...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27058
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad använder ni för kabel mellan datorn och er cnc?

Inlägg av tecno »

Vad ska du använda för program? Mach3?

Föreslår att du går in på Machsupport och forumet där, läser på lite om vad som finns och hur dessa fungerar i dagsläget. Det pågår en ständig utveckling av dessa externa pulsgeneratorer så det gäller att hänga på och läsa om deras för och nackdelar.
Skriv svar