Molntjänster idag?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Molntjänster idag?
Vad finns det för "vettiga" molntjänster idag? Främst kanske betalda men ev också gratis?
Vår förening lägger upp dokument på en molntjänst, Dropbox, som en medlem abonnerar privat och även om tillgång delas ut har jag ännu inte lyckats få åtkomst till den. Känner att det är läge att skaffa en tjänst i föreningens namn och där alla har enkel access.
Men frågan är generell, vilka "vettiga" molntjänster finns.
Vår förening lägger upp dokument på en molntjänst, Dropbox, som en medlem abonnerar privat och även om tillgång delas ut har jag ännu inte lyckats få åtkomst till den. Känner att det är läge att skaffa en tjänst i föreningens namn och där alla har enkel access.
Re: Molntjänster idag?
Hur långt är snöre?
Det berör på behovet, kravet, osv.
För filer dropbox brukade vara ok, annars Google shared drive kan vara lösning. Där kan man dela hur man vill och sätta permissioner och annat per behov. Microsoft har sin OneDrive som gör exakt samma, sen finns massor med andra med, Backblaze, Amazon S3 osv.
Det berör på behovet, kravet, osv.
För filer dropbox brukade vara ok, annars Google shared drive kan vara lösning. Där kan man dela hur man vill och sätta permissioner och annat per behov. Microsoft har sin OneDrive som gör exakt samma, sen finns massor med andra med, Backblaze, Amazon S3 osv.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag har sedan många år Dropbox. Inte gratis,men funkar stabilt med alla mina enheter (både telefon/platta och mer stationära saker).
Microsoft har väl något motsvarande med Onedrive, men eftersom delar av den är dum i huvudet sist jag kollade så är det inte ett alternativ för mig.
Microsoft har väl något motsvarande med Onedrive, men eftersom delar av den är dum i huvudet sist jag kollade så är det inte ett alternativ för mig.
Om man har egen server och kan tänka hosta det själv, jag kan värmt rekommendera Nextcloud som bra lösning. Har kört den i många år nu
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Precis!
Man kan ju ta det generellt och lista några "vettiga" molntjänster och vilka fördelar/nackdelar de har, vad de passar till och hur du funkar om en grupp männsikor, eller bara en, ska ha tillgång till dem.
(Vi är 10+ i vår förening som bara sparar textdokument (.doc och .pdf).)
Molntjänster idag?
Kör gratis dropbox max 3 enheter så du behöver köpa licens. Har kört i 5 år och delar bara en fil
men fungerar perfekt på W11, iPhone och iPad.
Behöver du en viewer funktion för Worddokumenten eller har alla det program som behövs?
Vill du ha push funktion när dokumentet uppdateras, nytt läggs upp?
Kanske även SMS, mail notering?
Edit
Dropbox för tex 10 personer kostar 20000 kr/år är dyrt för att få läsa lite pdf:er.
Eller är det bara en person (kontoägaren) som kan lägga upp filer som sen dela ut som länkar till de 10 andra?

Behöver du en viewer funktion för Worddokumenten eller har alla det program som behövs?
Vill du ha push funktion när dokumentet uppdateras, nytt läggs upp?
Kanske även SMS, mail notering?
Edit
Dropbox för tex 10 personer kostar 20000 kr/år är dyrt för att få läsa lite pdf:er.
Eller är det bara en person (kontoägaren) som kan lägga upp filer som sen dela ut som länkar till de 10 andra?
-
Vid val av molntjänst vill jag bara nämna det här med GDPR. Var försiktig med personuppgifter, eller rent av undvik dem, om det eventuellt skulle vara aktuellt. Jag ser att du skriver tillgång till dokument, och då kan du helt ignorera det jag skriver nedan.HUGGBÄVERN skrev: ↑6 februari 2025, 12:04:45 Vad finns det för "vettiga" molntjänster idag? Främst kanske betalda men ev också gratis?
Enligt Storegate skall man tänka på följande.
Dataskyddsförordningen GDPR
GDPR är en central del av dataskyddslagstiftningen i Europa och har en direkt påverkan på hur svenska företag behandlar personuppgifter. GDPR syftar till att ”…skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.”.
När det kommer till molntjänster måste svenska företag se till att information som innehåller personuppgifter lagras på servrar inom EU om inte mottagande företag i USA åberopat Data Privacy Framework samt att du som kund gjort en bedömning företaget i fråga och sett till att krav avseende laglighet, säkerhet och lämplighet är uppfyllda.
Flera amerikanska leverantörer har löst det genom att placera servrar i Europa.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Frågan var både generell och speciell.
Våra, för att ta vårt fall, handlar mest om protokoll och skrivelser. Personuppgifter ligger redan på en server hos förbundet.
Våra, för att ta vårt fall, handlar mest om protokoll och skrivelser. Personuppgifter ligger redan på en server hos förbundet.
Jag föredrar Onedrive eftersom jag använder MS Office mycket och integrationen med Word och Excel är suverän.
En fördel med Onedrive eller Google Drive är att ni har tillgång till webbversioner av Word/Excel/Sheets/Docs där alla du bjuder in kan redigera dokument gemensamt och samtidigt med full versionshistorik.
Fungerar även bra att skriva och ändra via appversionerna i telefonen, väldigt smidigt om man kommer på något när man sitter på bussen eller tåget.
En fördel med Onedrive eller Google Drive är att ni har tillgång till webbversioner av Word/Excel/Sheets/Docs där alla du bjuder in kan redigera dokument gemensamt och samtidigt med full versionshistorik.
Fungerar även bra att skriva och ändra via appversionerna i telefonen, väldigt smidigt om man kommer på något när man sitter på bussen eller tåget.