Glenn skrev: ↑10 september 2024, 10:45:04
Var inte problemet attd et var en integrerad box som förutom motorn styr andra saker ? ..Därav att man behövde en från en bil av nästan samma årsmodell, då hjälper det ju inte om det finns boxar från andra bilar med samma motor.
Eller snarast ett fordon med samma utrustning, ifall det ingår "body-modul"-grejer (vilket det inte verkar vara fråga om?).
Sidospår apropå detta med återanvändbarhet: Önskar att vi hade mer pragmatiska miljöaktivister som verkligen greppat fördelen med återanvändning istället för återvinning.
Specifikt borde det t.ex. vara krav (inklusive retroaktivt) att när fordonsmodeller är ett visst antal år gamla så måste tillverkarna släppa spec för all kommunkation, alla signaler osv, fritt helt utan avgift. Tillverkarna kan åläggas att betala vad det kostar att ha någon anställd på myndighet i syfte att granska att informationen är vettig, och den personen får i sin tur hög lön men starkt tjänstemanansvar med risk för långa fängelsestraff ifall dokumentationen är bristfällig. Dvs en välbetald paragrafryttare. Poängen är alltså att myndigheter då skulle sitta på informationen och släppa vid beslutad tidpunkt, även om tillverkaren ändrar sig, går i putten, hamnar på andra sidan om sanktioner eller liknande.
Det kan omöjligt finnas något i bilar som konkurrenter inte redan vet om denna typ av info släpps till alla och envar inom en viss tid.
Kan förvisso se någon poäng med att hålla viss stöldskyddsinfo hemligt, men frågan är om det ens hjälper? Den som verkligen vill stjäla en viss bil kan ju dels bara vinscha upp den på slutet släp, och/eller ta med komplett elsystem från en likadan skrotbil. Random pundare som bryter sönder lås kommer knappast skaffa "stjäla-bil-elektroniklådor" att ha med sig, eller så kommer de göra sig av med den på nolltid eftersom de kan byta bort den mot droger eller vad de för stunden villhöver, ungefär...