Jag menar alltså att det inte längre är en gängtapp utan bara en smalare stav närmare fästet. När jag tänker efter så är det väl 2-3 cm som faktiskt skapar gängor, men ändå.Glenn skrev: ↑24 augusti 2024, 13:47:54Om man tycker att den delen som möter hålet först är den första delen (för det är den ju) så smalnar en vanlig tapp aldrig av, tvärt om, den är ju smal i början bara.
Jag har sett sådana som smalanar av efteråt, men det är väl sådana som är avsedda för atti ett svep borra och gänga med skruvdragare tror jag.
Borra och Gänga i metall -Val av olja?
Re: Borra och Gänga i metall -Val av olja?
Jag tänker att ytterligare en anledning att det behövs smörjning är väl för att spånorna inte ska fastna?
Det är bara skärfasen som skapar gängor.
Hur lång den gängade delen på tappen är beror på dimension och typ av tapp.
Spiralskurna tappar för bottenhål brukar ha kortast gänga.
Gängade ett par M16 hål idag. Och utan fett hade det inte gått, det var trögt nog som det var.
Fett olja vad som helst som drar ner friktionen.
Fett olja vad som helst som drar ner friktionen.
en sak vid aluminium, Tsprit är bra
men handsprit i gelform är bättre
men handsprit i gelform är bättre
Sidospår:
En varning är att det klassiska rådet att använda gängtapp för att rensa gängor är inte jättebra på skruvar och muttrar som har nån slags ytbehandling, eftersom man då lätt tar bort ytbehandlingen varpå risken för rost ökar markant.
En varning är att det klassiska rådet att använda gängtapp för att rensa gängor är inte jättebra på skruvar och muttrar som har nån slags ytbehandling, eftersom man då lätt tar bort ytbehandlingen varpå risken för rost ökar markant.
Ja, det är ju samma sak när man filar. Har aldrig behövt använda filkarda efter att ha filat mässing, men filar man mjuk aluminium blir det ofta klumpar som sitter kvar på filen.
Fast behöver man rensa gängorna så är det väl oftast redan kört vad det gäller rost ?
Det beror ju på vad man behöver rensa? Typ locktite/gängtätning eller liknande sunk bör ju rensas men leder inte till rost.
I en förzinkad mutter finns det nog inte mycket till zink inne i gängan.
Minns inte riktigt vad för muttrar eller skruvar jag provade detta på, men ytan tenderade att rosta efteråt. Bultarna och/eller muttrarna, vilket de nu var, var antingen original på Saab 9-5 eller kom från Ford Granada Ursäkta luddigheten, men ändå
"Metall" anses vara mässing i de flesta fall när inkompetensen styr. Välja skärvätska/"olja" är enkelt, det är viktigare med skärhastighet..
/J
/J