Ja, jag inser att med t.ex. 1080-upplösning så blir det väl nära 3000 ledningar, varav säkert minst 1000 passerar en spricka stor nog att döda displayen. Väldigt approximativt så lär det väl bli kanske 50 ledningar per millimeter. Det blir en väldigt finmaskig elastomer.
En lite mer teknik-filosofisk fråga: Undrar hur mycket/lite det skulle hjälpa om alla signaler i XY-matriens anslöts från båda sidor? Tänker att merparten av skärmen skulle fortfarande fungera i det läget. Frågan är hur mycket det ökar tillverkningskostnaden? Funderar på om det kan vara något som EU-regler i framtiden skulle kunna kräva?
(Den egentligen korrekta lösningen på problemet med spräckta displayer är att göra displayer av plast, åtminstone som valbart alternativ, och kanske också ha i system att alla som har nån försäkring mot skadad display får en i plast som ersättning även om deras original var av glas, om det inte går att visa att den skadades som del av något större "ärende" typ t.ex. fotgängare/cyklist som blir påkörd av en bil eller liknande).
Sidospår som jag redan varit inne på:
Eftersom displayen refresh:as som en "datorskärm", alltså att den scannas med t.ex. 60 FPS, så borde det i princip gå att åter kombinera signalerna till en videosignal, att mata in till extern skärm.
En annan fråga är i vilken mån det är möjligt att använda "fel" skärm på en mobil? Antar att elektriskt är skärmar med samma upplösning mer eller mindre kompatibla. Men vad händer om man ansluter en skärm med för låg upplösning (säg t.ex. om den har 0,5*0,5 av rätt skärms upplösning så skippar man varannan ledare X/Y, eller så kombinerar man signalerna med motstånd mellan varje par av X-ledare och Y-ledare). Det kommer såklart inte se vackert ut, men det kan vara ett sätt att göra något användbart av dels en mobil med trasig skärm som är modern nog att vara användbar med flertalet av dagens appar, i kombination med en mobil med hel skärm men som inte går att använda vettigt med dagens appar (antingen inte stöds alls, eller om man kan uppgradera OS:et till nyare via tredjepartlösningar (LineageOS för Android osv) så blir den så långsam att den inte går att använda praktiskt. Visst, skärmen från t.ex. en iPhone 4 är också fysiskt mycket mindre än en något sånär modern xPeria för att nämna två mobiler jag teoretiskt skulle kunna göra detta med. Men ändå... (iPhone 4 går för övrigt faktiskt att använda till minst en sak, som GPS-hastighetsmätare )
Jag borde nog läsa på mer om hur skärmarna fungerar. Inser att det kan inte vara 3000 anslutningspunkter utan det lär väl vara mux:ade ingångar på skärmarna. Dessa mux:ar kanske fungerar helt olika på olika typer av skärmar.
Reparera LCD
Re: Reparera LCD
På mina (nyare men) gamla Xperia finns det en utdragbar lapp med telefonens info under luckan till SIMkort/SDkort. Har du kollat om dina telefoner har detta (alltså för att bestämma vilken modell det är).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Typiskt.
Vet att jag haft någon mobil med viss info ingraverat (?) på sidan och baksidan, vansinnigt svårt att utläsa.
Vet att jag haft någon mobil med viss info ingraverat (?) på sidan och baksidan, vansinnigt svårt att utläsa.
Planen är ungefär att gräva fram en lista över alla modeller från ungefär tidsperioderna då jag tror dessa var nya, och googla fram bilder och jämföra detaljer.
Ingen har ännu kommit med det dåliga skämtet att man kan gå in i inställningsmenyn och se va det är för modell.
Men, kom att tänka på att en dator kanske säger nåt väsentligt när man ansluter USB:n dit?
Men, kom att tänka på att en dator kanske säger nåt väsentligt när man ansluter USB:n dit?
Om den har USB-C brukar det gå att ansluta till docka med extern skärm och mus.