Söker enkelt programmerbart nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Söker enkelt programmerbart nätaggregat

Inlägg av mrfrenzy »

För en typ av balanseringsladdning letar jag efter ett lämpligt nätaggregat som automatiskt kan justera strömbegränsningen baserat på spänning.
Exempel: Om spänningen är under 54V så är strömbegränsningen 10A, det hålls konstant 10A medan det batteriet från 50-54V.
Om spänningen är över 54V så är strömbegränsningen 5A, det hålls konstant 5A medan batteriet laddar från 54-58V.

Avstängning finns internt i batteriet så det behöver man inte tänka på, vill bara ha möjilghet att ställa strömmen efter 2-3 punkter.
De färdiga laddare jag hittat (Meanwell NPB-750) har tyvärr bara färdiga kurvor som inte funkar här, även om man kan ändra spänning och ström på kurvorna så låter den inte spänningen stiga efter att steg 2 med lägre ström hittats.

Det kan vara ett labbaggregat eller ett simpelt nätaggregat med öppen källkod. Det närmsta jag hittat är Opendps men där finns inga passande nätaggregat med rätt spänning och ström.
Jag vill helst inte ha en hemmabyggd lösning med mikrokontroller bredvid, utan en färdig produkt.
gkar

Re: Söker enkelt programmerbart nätaggregat

Inlägg av gkar »

Du kanske kan hitta en solcellssimulator där man kan ställa in det du önskar. Alt, dubbla aggregat och två dioder?
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den EEZ-BB3 är fantastiskt fin, tyvärr är det lite för låg effekt för det jag behöver, och onödigt lyxig

Solar simulator var en bra idé, hittar inget i rimlig klass dock.
Dubbla aggregat och två dioder är en mycket intressant fulhacks-lösning! Tål att övervägas.
H.O

Inlägg av H.O »

Programmerbart brukar innebära att det kan styras av något överordnat system via GPIB, Ethernet, RS232 etc.
Jag har aldrig stött på något spänningsaggregat som är programmerbart på det sättet du är ute efter. BB3 kan vara undantaget och det är för klent och för "lyxigt"...

Intressant, låt oss veta om du hittar något!
MiaM

Inlägg av MiaM »

En möjlig work-around kan vara att ha ett par olika nätagg som tål att backmatas med högre än inställd spänning utan att sänka den.

I exemplet så skulle du kunna ha ett nätagg på 54V 5V och ett på 58V 5A parallellt. Under 54V kommer båda driva 5A vardera = totalt 10A. Över 54V kommer endast det ena driva = 5A.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Överordnat styrsystem var det jag tänkte slippa, för att ha en kompakt portabel enhet som kan hanteras av lekmän.
Har faktiskt hittat precis ett sådant aggregat, det är dock orimligt dyrt för syftet: https://www.mouser.se/ProductDetail/XP- ... Lpfg%3D%3D
Detta har möjlighet att ladda in script via SCPI som körs automatiskt av interna mikroprocessorn, precis det jag är ute efter.
Denna utgånga modell kostade dock ca 20k för ett 600W aggregat.

Här är något som kommer väldigt nära:
https://rdtech.aliexpress.com/store/923 ... match_sort
DPS5015/8005 är ett programmerbart nätaggregat DC-DC, tyvärr för låg spänning eller ström (ett alternativ är ju att parallellkoppla 2st 8005). Min erfarenhet säger dock att dessa lätt blir för varma utan aktiv kylning vid maxeffekt.

Till detta finns open source firmware som jag alltså enkelt skulle kunna modifiera för att få önskad funktion: https://github.com/kanflo/opendps

RD6012 klarar lätt effektkraven https://vi.aliexpress.com/item/10050068 ... ry_from%3A
Till dessa finns en "hackad" firmware med mer funktioner, den är dock tyvärr inte opensource så jag kan inte lägga till mina önskade funktioner.
Dock är ju lådan stor så man kunde lätt få plats med en överordnad styrning inuti lådan...

MiaM: yes det är ett alternativ.
Skriv svar