Kylning av radioskåp.
Re: Kylning av radioskåp.
Stäng av radion och låt kranföraren köra från hytten.
Då kanske det kommer fram pengar.
Då kanske det kommer fram pengar.
Re: Kylning av radioskåp.
En möjlig men halvknäpp lösning är en ränna som fylls med flottör osv, längs hela längden traversen rör sig, och suga ur denna ränna (typ enklare pump som kan få igång häverteffekt).
Re: Kylning av radioskåp.
Nu är vi väldigt långt bort från praktiska lösningar.
Att försöka implementera en vattenkylning uppe på en travers blir garanterat dyrare än en liten kylanläggning.
Att försöka implementera en vattenkylning uppe på en travers blir garanterat dyrare än en liten kylanläggning.
-
- Inlägg: 1138
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Kylning av radioskåp.
Jag tror inte man i allmänhet förstår miljön. Jag har varit med om att städföretag har tagit ned 5 ton ståldamm från en större skänktravers. Man vadar i damm. Man väljer värmetålig gummikabel med strålskyddsplåtar, man lägger gips i botten på kabelrännor o.s.v. Gummisulorna på skorna smälter. Mycket närmare helvetet kan man inte komma.
Dessa Rittalaggregat kräver endast håltagning i dörr eller tak. Ett hål för luft in och ett hål för luft ut, samt bulthål. Anslut el. Inget besök av kyltekniker.
Dessa Rittalaggregat kräver endast håltagning i dörr eller tak. Ett hål för luft in och ett hål för luft ut, samt bulthål. Anslut el. Inget besök av kyltekniker.
Re: Kylning av radioskåp.
Med reservation för temperaturområdet så skulle i princip ett "monoblock" från Jula fungera. Det är i princip en fönster-AC fast man har två ventilhål istället för ett fönster för uteluften.
Undrar om det går att ta en sprillans ny sån till en kyltekniker och låta den ändra mängden köldmedel eller ändra något annat för att passa högre temperaturer?
Tänker att Rittal är säkert bra men låter dyrt.
Verkar ju dock extremt dumsnålt att inte lägga tillräckligt med pengar på detta...
Undrar om det går att ta en sprillans ny sån till en kyltekniker och låta den ändra mängden köldmedel eller ändra något annat för att passa högre temperaturer?
Tänker att Rittal är säkert bra men låter dyrt.
Verkar ju dock extremt dumsnålt att inte lägga tillräckligt med pengar på detta...
Re: Kylning av radioskåp.
Det är garanterat omöjligt att göra.Undrar om det går att ta en sprillans ny sån till en kyltekniker och låta den ändra mängden köldmedel eller ändra något annat för att passa högre temperaturer?
Re: Kylning av radioskåp.
Är det den stora traversen som går på längs utanför varmsidan på ugnarna?
Mellan varm och kallsida finns det väl ingen travers?
Re: Kylning av radioskåp.
Det verkar som allt gnäll från min avdelning har gett resultat. Ny kylanläggning skall installeras, vet inte om de är smarta nog att betala några extra kronor för isolering av skåp men tror ju inte det.
Re: Kylning av radioskåp.
Hur är det, har man transformator uppe på traversen?
Jag antar att långlinjen är 500V?
Jag antar att långlinjen är 500V?
Re: Kylning av radioskåp.
500 volt på långlinje, jepp.
Sedan finns det en manövertrafo ner till 220 volt eller 2 x110 kan det också vara på gamla traverser.
Men manövertrafon brukar rätt ofta vara rejält överdimensionerad, den ska ju bara driva några kontaktor (som oftast inte är dragna) spolar och radioutrustning.
Sedan finns det en manövertrafo ner till 220 volt eller 2 x110 kan det också vara på gamla traverser.
Men manövertrafon brukar rätt ofta vara rejält överdimensionerad, den ska ju bara driva några kontaktor (som oftast inte är dragna) spolar och radioutrustning.
-
- Inlägg: 1138
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Kylning av radioskåp.
Oftast, i princip alltid, brukar man ha en trafo för manöverspänning och en annan trafo för belysning, vägguttag, AC m.m. Belysningstrafon var ofta på 2x110V med mittpunktsnolla. Beror ofta på kundkrav, vad som önskas.
Oavsett om man har 400V eller 500V matning har man alltid trafo på traverser för att erhålla manöverspänning, även vid 230V, detta eftersom man aldrig matar ut någon nolla.
Ett annat skäl till dubbla trafos är att man vid reparation vill kunna bryta manöverspänningen, men fortfarande ha tillgång till spänning i vägguttag och belysning.
Oavsett om man har 400V eller 500V matning har man alltid trafo på traverser för att erhålla manöverspänning, även vid 230V, detta eftersom man aldrig matar ut någon nolla.
Ett annat skäl till dubbla trafos är att man vid reparation vill kunna bryta manöverspänningen, men fortfarande ha tillgång till spänning i vägguttag och belysning.