Fusion 360 - Volym
Fusion 360 - Volym
Tänkte göra en "sked/skopa" som ska rymma exakt 15ml. Men jag vet inte riktigt hur.
Vill inte ha en kub eller cylinder, kan man se i Fusion hur stor volym ett objekt har?
OK, jag vet hur man ser hur stor volym ett objekt har. Men jag vill ju sätta ett FIXED mått på volymen precis som jag kan säga detta sträck är exakt 10 mm.
Vill inte ha en kub eller cylinder, kan man se i Fusion hur stor volym ett objekt har?
OK, jag vet hur man ser hur stor volym ett objekt har. Men jag vill ju sätta ett FIXED mått på volymen precis som jag kan säga detta sträck är exakt 10 mm.
Re: Fusion 360 - Volym
Om inte volymen finns som en variabel/Parameters så har jag svårt att se att den kan vara med i lösaren för dimensioner.
Om du kan skapa en egen formel för volymen går det bra men det är för simpelt förstår jag.
Det än nog bara att prova sej fram.
Om du kan skapa en egen formel för volymen går det bra men det är för simpelt förstår jag.
Det än nog bara att prova sej fram.
För många år sedan letade jag efter detta på SolidWorks, men det slutade med att jag fick prova mig fram.
Jag tvivlar på att Fusion360 är något bättre.
Jag tvivlar på att Fusion360 är något bättre.
Om du har ritat skeden redan, så skapa en body som är fyllvolymen i skeden. Sök volymen av denna kropp.
Skala sedan skeden med en faktor som är tredje roten ur kvoten mellan beräknad volym ovan och önskad volym.
Skala sedan skeden med en faktor som är tredje roten ur kvoten mellan beräknad volym ovan och önskad volym.
Jag gjorde en "kub" som var exakt 15 ml, eftersom jag inte ville ha en kub som mått så började jag dra lite i ena ändan och trycka lika mycket i andra. Till slut så hade jag något som var lite mer skopformat. Inget mästerverk precis.
Om man gör en sökning på mätkopp eller liknande så förstår man att nästan alla är en cylinder med handtag.
Om man gör en sökning på mätkopp eller liknande så förstår man att nästan alla är en cylinder med handtag.
Jag har nog fattat fel vad du är ute efter.
Har du problem med att rita själva skopan?
Har du problem med att rita själva skopan?
Jag menade ett flöde som bifogat exempel.
Det är en .f3d fil, du får döpa om den från .txt till .f3d.
f3d filer fick inte bifogas inlägget.
Det är en .f3d fil, du får döpa om den från .txt till .f3d.
f3d filer fick inte bifogas inlägget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo, så kan man ju göra. Men det blir ju lite manuell beräkning.
Jag tänkte mer att det fanns något som finns i de flesta 3d program.
Ex:
Jag tänkte mer att det fanns något som finns i de flesta 3d program.
Ex:
Vi tar ett enklare fall.
Om du ritar en sfär, eller ett klot, då vill du alltså måttsätta detta genom att ange volymen?
Om du ritar en sfär, eller ett klot, då vill du alltså måttsätta detta genom att ange volymen?
Det kan man göra. Man gör en formel som säger att diametern = <formel för sfär>
och använder sedan diametern eller radien när man skapar sfären.
Problemet här är att han vill krångla till det och inte ha en sfärliknande sked utan en mer friformad.
Och där är det omöjligt för oss dödliga att göra en formel som relaterar volymen till någon dimension.
Underskattar er kanske, så om man är supersmart och klarar att göra en sådan formel/formlar så går det.
och använder sedan diametern eller radien när man skapar sfären.
Problemet här är att han vill krångla till det och inte ha en sfärliknande sked utan en mer friformad.
Och där är det omöjligt för oss dödliga att göra en formel som relaterar volymen till någon dimension.
Underskattar er kanske, så om man är supersmart och klarar att göra en sådan formel/formlar så går det.
En sked är mer åt en elips och det finns ekvationer för att räkna ut volymen på en sådan, har dock inte den ekvationen i huvudet längre.
Detta är ju en bra lösning
Det går väl att göra volymen som en parameter(där man kan skriva 15ml, 100ml eller vad man nu vill att skeden ska rymma) och sen använda den tillsammans med volymen som den ritade skeden har(som kan vara vad som helst) för att skala om skeden. Går förmodligen att göra i en ekvation eller macro om man vill göra många skedar som rymmer olika.
Om alla skedar ska ha samma skaft oavsett volym så kan man nog skala bara "skeden" och behålla storleken på skaftet. Bara man tänker till lite runt var man har skalningspunkten så bör man kunna få skaftet att sitta på rätt plats oavsett skalning.