Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Inlägg av merc200dalarna »

Hej igen.

Har avtagbar ljusramp på båttrailern, rund, grön och gul kontakt!
Tröttnat på de små stiften som går av och aldrig funkar när det är dags för besiktning.
Finns det inget alternativ, t.o.m. typ en 6-pins Molex, billigt och enkelt att montera?
Kanske någon annan typ av kontakt som är mer rejäl att sätta i och dra ur vid varje sjösättning?
(Rimligt pris, rimligt lätta av/på)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11365
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Inlägg av Klas-Kenny »

Gillar Deutch DT/DTM/DTP.

Inte superbilliga, men överkomligt. Och finns billiga kopior numera om man så vill. Vanliga på extraljus och liknande nu för tiden.
Stabila och otroligt lättmekade.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Inlägg av merc200dalarna »

Klas-Kenny skrev: 4 maj 2024, 17:57:29 Gillar Deutch DT/DTM/DTP.

Inte superbilliga, men överkomligt. Och finns billiga kopior numera om man så vill. Vanliga på extraljus och liknande nu för tiden.
Stabila och otroligt lättmekade.
Hur många pins behöver man, bakljus, broms, blinkers? 4-pin? Länka gärna till 2st kompletta med tillräckligt med pins, kopior duger åt mig!?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11365
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns massor på Amazon. Tex här har du ett kit med lite olika polantal.

https://amzn.eu/d/j0IpH6D

Sen behöver du en crimptång också om du inte har någon som passar.
merc200dalarna
Inlägg: 66
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Inlägg av merc200dalarna »

Klas-Kenny skrev: 4 maj 2024, 21:30:51 Finns massor på Amazon. Tex här har du ett kit med lite olika polantal.

https://amzn.eu/d/j0IpH6D

Sen behöver du en crimptång också om du inte har någon som passar.
Nice, jag ska prova de där. Krimptång har grannen, men jag brukar löda sedan jag fick prova tallfluss. Lägger på en klick, och allt blir automatiskt proffskvalitet!!
Tack för länken!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14890
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Inlägg av mrfrenzy »

Fordonskontakter ska inte lödas, särskilt sådana som är på rörliga apparater eller kopplas ur regelbundet!

Vibrationer och böjningar gör att tennet spricker.

En korrekt crimpad kontakt håller i evighet.
MiaM
Inlägg: 10068
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Alternativ lampkontakt ljusramp båttrailer?

Inlägg av MiaM »

Vad sägs om vanlig släpvagnskontakt?

Nackdelen är att uttaget inte är vattentätt så om du backar ner i saltvatten så bör du koppla ur släpets kabel ur bilen. Fördelen är att du kan lätt avgöra om eventuellt fel ligger i rampen eller i kablage/kontakter på släpet, genom att koppla rampen direkt till bilen.

Bonustips: Sätt nån låda på kärran nära draget med små lysdioder som indikerar de olika funktionerna (och kanske rent av använd tvåfärgade lysdioder för att indikera backspänning = jordsläpp), så kan du också lätt se om spänning från bilen kommer fram till kärran eller inte.

Också bonustips, kanske: För felsökning så kan det kanske vara bra att ha ett sätt att kunna slå på bromsljuset utan att behöva lägga en "tegelsten" på pedalen. En omkopplare som automatiskt återställer sig varje gång man slår av tändningen, som t.ex. den för dimbakljus, kan kanske vara en bra idé.

Ananrs så är väl kontaktdon som är helt vattentäta svindyra. Minns att jag kollade i ELFA-katalogen på 80-90-talet och såg att de kostade flera hundra per styck.
Skriv svar