Transformator-brum, byta till modern?
Transformator-brum, byta till modern?
Hej, hjälp!
Jag rev ett par gamla PC-högtalare från -96 och byggde en billig ”soundbar”. Allt funkar som det ska men transformatorn brummar (redan innan operationen). Brummar även när allt är avstängt och oavsett vägguttag som används. Kan jag ersätta den med en ny ”modern”? Kan det istället vara nån uttjänt kondensator?
Är inte så haj på allt detta men byta en komponent bör jag klara. Har multimeter. Se bild på trasslet.
Transformatorn säger
INPUT AC220V
OUTPUT AC24VCT/0.8A
TEMP FUSE-123 UMI
Jag rev ett par gamla PC-högtalare från -96 och byggde en billig ”soundbar”. Allt funkar som det ska men transformatorn brummar (redan innan operationen). Brummar även när allt är avstängt och oavsett vägguttag som används. Kan jag ersätta den med en ny ”modern”? Kan det istället vara nån uttjänt kondensator?
Är inte så haj på allt detta men byta en komponent bör jag klara. Har multimeter. Se bild på trasslet.
Transformatorn säger
INPUT AC220V
OUTPUT AC24VCT/0.8A
TEMP FUSE-123 UMI
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Transformator-brum, byta till modern?
Tror det räcker att du byter till en liknande 24 volts trafo, ev en ringkärnetrafo går också bra. Det är inte riktigt ovanligt att det blir lite brum och knatter i gamla transformatorer utan att det är något direkt fel...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kolla trafon! 24CT betyder 2x12V. Används mitt-tappen?
En tanke hade varit uttorkade elektrolyter men om det durrar även när allt är avstängt - skramliga lindningar i trafon.
En tanke hade varit uttorkade elektrolyter men om det durrar även när allt är avstängt - skramliga lindningar i trafon.
Ja det går ut både 12V och 24V. Påverkar det problemet?
Vad är uttorkade elektrolyter? Menar du i kondensatorerna?
Tack för svaren!
"Ja, han menar elektrolytkondensatorer"
Men om du kör bara trafon utan inkoppling till kortet och den brummar ändå
då är det den som spökar. Ofta så går det att få tyst på den med hjälp av plastspray.
Jag tror att det finns på Biltema. Sen är det bara att spraya på i alla små utrymmen
Själv har jag fått tyst på en hel del gamla trafus på det viset
Men om du kör bara trafon utan inkoppling till kortet och den brummar ändå
då är det den som spökar. Ofta så går det att få tyst på den med hjälp av plastspray.
Jag tror att det finns på Biltema. Sen är det bara att spraya på i alla små utrymmen
Själv har jag fått tyst på en hel del gamla trafus på det viset
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
På fråga 1 svarar jag att många (förstärkar)kretsar matas med både plus- och minusspänning och en jord eller nollvolt mittemellan.
För att en utbytestrafo ska fungera måste den antingen se (elektriskt) ut som den gamla, alltså, antingen 2x12V, eller 0-12-24V eller något sådant. Typ denhär:Electrokit: 41000407.
Fråga 2 besvaras med lite nomenklatur. Kondingar (kondensatorer alltså) kommer i olika teknologier, keramiska, plast (olika plaster), tantal (elektrolyt) eller bara med vanlig elektrolyt som dielektrikum (”isolation”). För att slippa skriva eller säga massa extra stavelser säger man (en aning slarvigt) bara typ av dielektrikum, alltså ”byt elektrolytarna” när man menar ”byt elektrolytkondensatorerna”.
Gamla (billiga standardkondingar) kan drabbas av att elektrolytvätskan diffunderar/torkar och gör att kapacitansen sjunker vilket innebär att kondingen inte förmår reglera/filtrera spänningen så bra och förstärkaren (i detta fall) mattas med en dålig likspänning med överlagrad växelspänning, ergo hum.
Trafon jag länkade till kostar 155 - plus frakt, ett par nya kondingar en tiondel (du kan efterlysa, på Köp/Sälj-delen och i tråden Komponentakuten, några nya kondingar och swisha en rimlig peng (utan expeditions- och importavgifter).
Skrivet på en iPad i surret på en storflygplats. Stavfel och paddans korrektionsfunktion är bortom mitt Ansgar.
För att en utbytestrafo ska fungera måste den antingen se (elektriskt) ut som den gamla, alltså, antingen 2x12V, eller 0-12-24V eller något sådant. Typ denhär:Electrokit: 41000407.
Fråga 2 besvaras med lite nomenklatur. Kondingar (kondensatorer alltså) kommer i olika teknologier, keramiska, plast (olika plaster), tantal (elektrolyt) eller bara med vanlig elektrolyt som dielektrikum (”isolation”). För att slippa skriva eller säga massa extra stavelser säger man (en aning slarvigt) bara typ av dielektrikum, alltså ”byt elektrolytarna” när man menar ”byt elektrolytkondensatorerna”.
Gamla (billiga standardkondingar) kan drabbas av att elektrolytvätskan diffunderar/torkar och gör att kapacitansen sjunker vilket innebär att kondingen inte förmår reglera/filtrera spänningen så bra och förstärkaren (i detta fall) mattas med en dålig likspänning med överlagrad växelspänning, ergo hum.
Trafon jag länkade till kostar 155 - plus frakt, ett par nya kondingar en tiondel (du kan efterlysa, på Köp/Sälj-delen och i tråden Komponentakuten, några nya kondingar och swisha en rimlig peng (utan expeditions- och importavgifter).
Skrivet på en iPad i surret på en storflygplats. Stavfel och paddans korrektionsfunktion är bortom mitt Ansgar.
Plastspray kanske skulle vara det enklaste...? Jag "brukade" doppa knattrande transformatorer i en lack, jag tror det heter zaponlack? Nu var det många år sedan sist så minnet kan svika mig... Men TS, det är nog inte elektrolytkondensatorerna (långt ord) som är grundfelet även om det inte skadar att byta dom så länge dom vänds åt rätt håll och kretskortet inte blir kasst!
Tack för svaren! Lärde mig en hel del.
Klämde och petade på trafon och ljudet förändrades rätt mycket. Så jag fyllde på med Loc-tite överallt där jag kom åt runt spolen. Sen monterade jag trafon med tjock neopren mellan den och MDFen (även krympslang på skruvarnas gängning). Blev väldigt mycket tystare!!
Finns dock lite lite brum som kommer först när jag slår på allt (kanske kondensatorerna då?) eller nån jordningsgrej men det är så lite så det skiter jag i.
Gött!
Klämde och petade på trafon och ljudet förändrades rätt mycket. Så jag fyllde på med Loc-tite överallt där jag kom åt runt spolen. Sen monterade jag trafon med tjock neopren mellan den och MDFen (även krympslang på skruvarnas gängning). Blev väldigt mycket tystare!!
Finns dock lite lite brum som kommer först när jag slår på allt (kanske kondensatorerna då?) eller nån jordningsgrej men det är så lite så det skiter jag i.
Gött!
Nu verkar det ju till stor del löst, men:
Mekaniskt brum i transformatorer kan också bero på att elnätet inte är ren växelpänning utan även har en gnutta likspänning överlagrad.
För en såpass liten trafo som din så kan man prova att ta t.ex. en motorstartkondensator (kan typiskt lånas från t.ex. enfas vattenpump och liknande, typisk komponent att spara när femtioelfte dränkpumpen har skurit för att den inte var riktigt vattentät) i serie. Om brummet tystnar så är felet DC-överlagring.
Mekaniskt brum i transformatorer kan också bero på att elnätet inte är ren växelpänning utan även har en gnutta likspänning överlagrad.
För en såpass liten trafo som din så kan man prova att ta t.ex. en motorstartkondensator (kan typiskt lånas från t.ex. enfas vattenpump och liknande, typisk komponent att spara när femtioelfte dränkpumpen har skurit för att den inte var riktigt vattentät) i serie. Om brummet tystnar så är felet DC-överlagring.
MiaM: Skall man ge sådana råd? Jag funderar på ev farlighet mm. Är man elektronikfreek så är det väl inga större problem men till någon som ligger i början av karriären... Detta känns tom för mig lite... kanske farligt?
Akustiskt transformatorbrum kan antingen komma från kärnans plåtar eller från lindningarna.inteilla skrev: ↑19 september 2023, 19:03:07 Tack för svaren! Lärde mig en hel del.
Gött!
En bra början är att avgöra vilket det är. Kärnan kan behöva klämmas ihop med skruvstäd eller polygrup för atr man ska märka någon skillnad. Resin bör kunna få bort "skakningar" i lindningarna. Om det är järnplåtar som brummar så kan det lösas med att man mekaniskt spänner ihop plåtarna med ett litet "förband".
Det finns många olika produkter från Loctite.
https://www.loctiteproducts.com/en/prod ... ml#/step-1
Många menar anaerobisk gänglåsning när dom säger Loctite.
Om du menar anaerobisk gänglåsning, så härdar den bara i frånvaro av luft, t.ex. inuti en konstruktion, mellan en skruv och en gäng. Den härdar inte i luft.
/Pi
Nättrafon på bild i denna tråd lär väl dra klart mindre ström på primären än vad en motorkonding tål kontinuerligt?