Mikroskop för lödning

Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Mikroskop för lödning

Inlägg av Shimonu »

Idag fick jag ett tillfälle att använda vårat stereomikroskop på jobbet för att löda lite 0402-motstånd och fann det ganska tillfredställande.

Nu är jag lite nyfiken på om det finns några liknande mikroskop tillgängliga för en hobbyist inte allt för galna summor. Jag skulle helst vilja ha något som fästs med arm i skrivbordet eller möjligen väggen.

Har ni några tips?
gkar
Inlägg: 1456
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mikroskop för lödning

Inlägg av gkar »

Jag rekommenderar en stereolupp istället för ett stereomikroskop för lödning! En del av kinasakerna är ganska OK. Se till att ha mycket ljus från flera vinklar.

Annars kolla efter ett beg. Nikon eller Leica. De brukar ligga runt 5000:- sek eller så mot 20-30 tusen för nya.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45477
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mikroskop för lödning

Inlägg av TomasL »

Beg Leica, ligger väl på unt 25k, nya uppemot 100k. beroende på konfiguration
agehall
Inlägg: 428
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Mikroskop för lödning

Inlägg av agehall »

Jag har ett AmScope som gick loss på rung 7k när jag importerade det själv från USA. AmScope är ju kina-prylar men som har lite kvalitetsgranskning. Skulle jag köpa igen skulle jag leta upp lämplig säljare på AliExpress och handla därifrån.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34018
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mikroskop för lödning

Inlägg av Glenn »

Viktigt är ju att det är just stereo, det finns riktigt billiga som inte är det (jag har ett själv) och man blir förvånad hur mycket svårare det är att löda utan stereoseende.

Använder dock mitt mono till att avsyna lödningar.

För att löda smått använder jag pannlupp :)
E Kafeman
Inlägg: 3298
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mikroskop för lödning

Inlägg av E Kafeman »

Att fästa mikroskopet i labbänken är ett krav jag har på min egna utrustning. Detta av flera skäl. Dels har min labbänk kraftigt stålstativ så det går bra att bulta fast saker stabilt.
Saker ska inte falla ur focus bara för att armen sviktar när huvudet nuddar mikroskåpet, så stabila saker ska det vara.
Rekommenderar att fästa armen i ett bakre hörn. En annan av fördelarna är att jag inte vill ha en stor blaffa till fot som täcker arbetsytan, en fot som ändå är otillräckligt stabil.
Med en lång arm så kan jag flytta mikroskåpet över större del av arbetsbänken och kan svänga undan det helt när jag inte vill ha det i vägen.
Armens vill jag ha stabil men lite motverkande är att jag vill ha en relativt högt placerad arm. Detta för att armen ska gå fri ovan grejor på arbetsbänk och lödpennor.
Bästa armen för man tillverka själv. Det finns armar avsedda att montera på bordskant som är bättre än alternativet där arm saknas, mikroskåpet är monterat ovanpå en platta där man få se till att hålla sej på en försänkt minimal yta som enda arbetsyta.

Nästa sak är belysning som är viktig. I enbart rumsbelysning ser man inte alls bra då ljuset minskar i takt med förstoringen och bra lamppositioner betyder mycket för djupseendet samt för hur reflexer syns i färska lödningar. Reflexer i lödningar kan vara irriterande då det blir svårare att se lödningens kvalitet
Har tre separata belysningar fast monterade på mikroskåphuvudet, en cirkel och två punktbelysningar. Man kan säkert köpa sådant men det är lätt att tillverka själv.
Använd lysdioder med god färgåtergivning då det ger bättre detalj-seende om saker framträder i varierande färger.
Att belysningen är fast monterad, inklusive rattar att dimma ljuset och kablage för kamera.

Kameran, eller en 3:e port på mikroskåpet för att ansluta en kamera är inte nödvändigt för egen räkning men det är bra när man vill visa andra över videomöten eller spara bilder för dokumentation. Det finns två-ports stereomikroskåp som är billigare där man som nödalternativ kan stoppa dit en kamera istället för en av tittgluggarna.
Det gäller även vansinnigt dyra märkes-mikroskåp, de flesta har usla anslutningar för videokamera om priset ska vara under 100k.
Nikon med flera kör med fattig-lösningar med switchad 3:e port. Man får slå om ett vred så att ljuset i ena tittgluggen omriktas till videokameran. Riktig 3:e port kostar fantasi-summor.
På lågprismikroskåp kostar det ca en tusen-lapp att få fullt 3 portar, dvs tre olika strålgångar går genom bottenlinsen, Barlowlinsen.

Barlowlinsen är billigt att byta vilket är bra. Dels kan man lätt skifta förstoringsområde och dels kan det ju hända olyckor som gör att man kan ersättta den linsen, det är en billig skyddslins. Amscope med fl. har alla samma gänga på denna lins och kan köpas på AliX för under 100-lappen. Dessutom kan man lägga till olika tillsatslinser såsom polariseringsfilter för specifika ändamål.
Förstoringen som denna linsen ger bestämmer arbetshöjden. Stor arbetshöjd och man kan släpa in en rörradio för inspektion men för hög arbetshöjd och det egna huvudet räcker inte upp till att bekvämt sitta vid mikroskåpet.

Där finns en annan sak, utbytbara ögonlinser. Jag föredrar låg förstoring, 10x, då det annars blir samla siktlinje och svårt att ställa in bra stereo-seende. Individuell skärpejustering är bra. På dessa ögonlinser sitter inte alltid gummipluppar för att stänga ute omgivningsljus samt ge stöd så att man lättare har ögonen på rätt avstånd för att få bra skärpa.
Gummiplupparna är ett för mej måste för att kunna arbeta längre stunder bekvämt och snabbt hitta tillbaka när man tittat på annat vid sidan om.

Totala förstoringen kan lätt justeras i efterhand. Lämpligt zoom-området 3,5 - 90 är ok. Det är 3,5 som är avgörande. Ju större förstoring, ju mindre dela av kretskortet ser man och ju svårare är det att hitta fram med lödpenna utan att köra in den i andra saker.

Videokamera eller adapter till systemkamera är lätt att fixa i efterhand och jag har i efterhand byggt om kameraoptiken så att man får ett bredare siktfält med ökat område med bra skärpedjup. Min rekommendation är att se till att mikroskåphuvudet har fullt tre portar så kan man komplettera med annat senare.

Samma med belysning och stativ, är man lite händig så kan man fixa sådant i efterhand.

Köpa mikroskåp på AliX går nog. Jag har själv köpt helt ok linser den vägen, men som med allt annat kan lågt pris sammanfalla med låg kvalitet.
Prisskillnaden är inte så stor att köpa direkt från Amscope och förmodar att man får en mer välpaketerad produkt som inte hanterats så hårt i transporten.

Som exempel på vad jag tycker är lämplig lagom ekonomisk start är att köpa detta mikroskåp:
https://amscope.co.uk/products/sm-3tpzz-1
Tull och skatt tillkommer från England. Den saknar belysning men löd temporärt ihop några lysdioder med integrerad lins till en ring så har du en bra start. Lysdioder med inbyggd lins är t.ex. helt vanlig 5 mm runda lysdioder.

Foten är inget skoj men du kan börja löda direkt och sedan efterhand bygga dej ett egen-anpassat stativ.

Vill man inte alls efterbygga så kan mycket köpas till i efterhand.
Någorlunda hyggligt stativ att montera på bordskant: https://bolioptics.com/microscope-boom- ... t02051201/
Jag har själv exakt det stativet men armen var lite för kort för att räcka från bakkanten på arbetsbänken, men om man monterar det på en kortände kan det nog fungera bättre.
Själva bordsklämman är tillräckligt kraftig men det blir svikt i bordskivan som gör att jag föredrar infästning i ett bordsben.

Som jämförelse kan man köpa sakerna på AliX: https://www.aliexpress.com/item/32462444826.html
Det blir billigare än att köpa samma saker från England och inkluderar tull och skatt.

Alternativet att köpa dyrare märkesprodukter kan ge bättre optik, bättre ljusvärden, bättre garantier men som med det mesta kommer det ändå oftast från Kina.
Citerar en bit från Amscopes text på hemsidan:
It is OEM'd by the same technicians and on the same production line that makes optical instruments for Leica, Zeiss, Nikon and Olympus.

Särskilt Zeiss är anrikt märke som gärna framhäver att man har tillverkning och utveckling i Tyskland, vilket stämmer till viss del.
Från https://pandaily.com/zeiss-builds-first ... nvestment/ :
Zeiss has two major production bases in China – one around Shanghai and Suzhou in the Yangtze River Delta, which mainly produce equipment, and the other in Guangzhou, which produces lenses, including the newly established production base of intraocular lenses.

Det är samma med alla dessa större märken, det är svårt att undvika produktion i Kina och vill man vara underleverantör till t.ex. mobiltelefon-industrin med kameralinser så är det ofta ett krav från mobiltelefontillverkaren att underleverantörer ska finnas nära huvudfabriken för enklare logistik.
Zeiss satsar hårt för att få så stor del av denna kakan, mobilkameralinser, som möjligt och bygger nu nya fabriker i Kina.

Ungerska Nikon bygger också nya lins-fabriker fast man har valt Thailand.

Leica är kanske den som trots allt producerar rätt mycket i Tyskland och Portugal. Man hävdar att man inte har någon Kines-produktion fast det beror lite på hur man definierar "egen produktion". Mycket tillverkas i Kina med Leica's namn på produkten men det utförs av andra. Leica överlåter t.ex. en stor del av egna kameraproduktionen till andra tillverkare såsom Panasonic, som i sin tur för Leica's räkning tillverkar kameror i Kina. Det är Panasonic som står för OEM utveckling och produktion och hjälper Leica att sätta på deras namnskylt.
Det är lite lustigt hur man kan rida på ett märke och få folk att betala dubbelt upp för en kamera det står Leica på än om samma kamera sålts under ursprungliga kinatillverkade Panasonic-namnet.
kameror.jpg
Leica pris: https://www.amazon.se/Leica-D-LUX-7-3-M ... B07KZLZ88Y
Panasonic pris: https://www.elgiganten.se/product/outle ... era/334302

Detta är inte unikt för Leica utan man ser samma sak på många andra produktområden, telefoner, bilar mm som utvecklas och produceras i Kina men brandas till t.ex. Nokia.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Mikroskop för lödning

Inlägg av bos »

Jag har detta mikroskop sen tre år tillbaka och det är värt varenda krona. Nu verkar de ha höjt priset en tusing sen jag köpte det, men det är ändå i rimlig prisklass om man - som jag - löder dagligen.
ToPNoTCH
Inlägg: 4908
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mikroskop för lödning

Inlägg av ToPNoTCH »

Har exakt samma.
Det var massa fler linser bara i mitt paket (vilka jag aldrig använt ändå).

Jag är nöjd jag med med brasklappen att jag aldrig haft något annat att jämföra med.
Skriv svar