T: Adapter till vevaxel
Re: T: Adapter till vevaxel
@Oskar. Trumpeten kan bli rätt bra genom att ta två plyfaskivor och sätta styrbussningar på sen fyra gängstänger som håller ihop dom. Sen justerar du skivorna så dom är parallella och i linjärar. Du skruvar alltså fast trumpetflänsarna på plyfaskivorna.
Tänk på att du kryssvetsar annars slår det sig när svetsarna krymper vid avsvalning.
Tänk på att du kryssvetsar annars slår det sig när svetsarna krymper vid avsvalning.
Re: T: Adapter till vevaxel
Beror på hur starka radialkrafter det blir från kugghjulet i slutväxeln. Sen badar det i oljebad så bra smörjning finns.
Men helt klart kan man få dit en härdad lagerbussning så håller det.
Borde ju kunna gå om man kör ned axeln längre mot splinsen till 22mm och hittar en härdad slipad bussning 25x22 med längd x
Men helt klart kan man få dit en härdad lagerbussning så håller det.
Borde ju kunna gå om man kör ned axeln längre mot splinsen till 22mm och hittar en härdad slipad bussning 25x22 med längd x
Re: T: Adapter till vevaxel
Nu är väl varken rotexkopplingen eller "korset" helt stumt?
Varför ska det då vara så himla viktigt att ett lager nånstans därimellan har såna oerhörda toleranser?
Räcker väl med en tätning tycker jag.. Axeln kommer ändå inte gå garanterat helt koncentriskt.
Varför ska det då vara så himla viktigt att ett lager nånstans därimellan har såna oerhörda toleranser?
Räcker väl med en tätning tycker jag.. Axeln kommer ändå inte gå garanterat helt koncentriskt.
T: Adapter till vevaxel
Kugghjulen i slutväxeln ger upphov till radiella krafter som nållagret skall ta upp. Men som jag sagt tidigare så en bra yta på axeln borde hålla länge i nållagringen.
Nållagret är för att kunna sticka in axeln då den original sitter fast på motorn. Ett kullager är värre att få ihop. Men i denna applikation kan ett kullager vara bättre då det fixar både radiella och axiella krafter.
Nållagret är för att kunna sticka in axeln då den original sitter fast på motorn. Ett kullager är värre att få ihop. Men i denna applikation kan ett kullager vara bättre då det fixar både radiella och axiella krafter.
Senast redigerad av Palle500 27 november 2022, 16:31:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Adapter till vevaxel
Trumpeten assåPalle500 skrev: ↑27 november 2022, 15:00:35 @Oskar. Trumpeten kan bli rätt bra genom att ta två plyfaskivor och sätta styrbussningar på sen fyra gängstänger som håller ihop dom. Sen justerar du skivorna så dom är parallella och i linjärar. Du skruvar alltså fast trumpetflänsarna på plyfaskivorna.
Tänk på att du kryssvetsar annars slår det sig när svetsarna krymper vid avsvalning.
Grejen med plyfan och gängstängerna är att få ihop alla tre delar till 1st objekt medans man justerar genom att få hamra dom försiktigt i plats om jag förstår det rätt. Och sen att man även svetsar när dom är ihopklampade för att minimera risken för att svetsen ska göra så att den slår sig när den svalnar. Jag kommer kryssvetsa!
T: Adapter till vevaxel
Kan ju även ta bort nållagret men behålla packboxen. Sen montera ett kullager 22x47 i trumpeten på slutväxel sidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Du har helt rätt Palle! Tidigare konstruktör har gjort så här för att ha en plats för motorflänsen. Alltså svarvat in en indentering som flänsen bor i.
Riktigt bra illustration här av mig!
Riktigt bra illustration här av mig!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Ok, dom kanske trodde att flänsen behövdes för att hålla motorlagret på plats. Vilket inte behövs.
Re: T: Adapter till vevaxel
Denna idén förstår jag mig på! Jag gillar den... Nu utmanar jag väl ödet här... Men kan jag 3d-printa en hållare för kullagret som platsar inuti röret mot differentialen? Fattar väl då att kanske själva grejen med att byta från nållagret till kullager är att den kommer få ta emot kraft i sidled(?) och då kommer jag här och vill montera kullagret i nån form av plast. Men jag menar lite allvar.
Vänligen notera att jag helt å hållet respekterar "vad som krävs"... Bara att jag utmanar det lite genom att komma med idéer som jag själv kan konstruera utan en metallverkstad.
Re: T: Adapter till vevaxel
Axeln som går in i differentialen är 25mm (22mm vid rotex-kopplingen), och axeln på motorn är 22mm!