BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

AndLi skrev: 23 november 2020, 18:14:22 >Jag vill gärna ha koden online och då kunna koda tillsammans med utvecklare och se hur de utvecklar den.
Det är exakt det github och Co gör, så där är du redan i hamn!

Sen handlar det ju bara om att anlita någon som kan fixa till problemen med Visual Studio 2019 till dig.

Vad är det du vill få ändrat i koden?
Jag vill bla ändra koden så att den laddar upp poäng till min egen scoreboard på min egen server, istället för originalets global scoreboard
http://www.blockout.net/blockout2/world ... /index.php
för jag vill ha mer koll på poäng som laddas upp och lära mig analysera variablerna i poängkoden ,
för att kunna filtrera ut fuskpoäng från äkta samt försöka utveckla bättre metoder för att analysera poängkoden osv osv.

Liten hobby bara.

Jag har nämligen utmanat alla på alla arbetsplatser jag jobbat på sedan 1990 talet och ingen har ens varit i närheten av att slå mig.
De bästa jag mött kan hamna på ca 40 000 till 50 000 poäng på level "Out of control".
Själv ligger jag alltid runt 100 000 poäng.
Här är en video där jag visar hur jag spelar originalkoden från 1989 i en DOS emulator i en webbläsare.



Jag ligger nu på plats 29 på level "Out of control" på deras server.
http://www.blockout.net/blockout2/world ... etupid=458

MagI
----
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

hummel skrev: 23 november 2020, 18:24:28
magi5 skrev: 23 november 2020, 18:08:15 ---

MagI
----
Det är därför du använder git! Det gör att flera utvecklare kan arbeta med kodbas och utveckla!
Jupp.

Men jag vill försöka hitta en online där jag kan jobba med koden samt få tex både AI, IDE och editor i samma online system samt kunna få en körbar fil att kunna starta,
båda genom att ladda ner och att starta direkt i webbläsaren.
Båda ska ladda upp koden till min egen server för att kunna analysera fusk och utveckla filter osv.

Detta är ett litet hobbyprojekt jag har.

MagI
----
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av hummel »

Jag förstår inte anledning till att bygga koden online, förutom att det är krångligare och troligen tar längre tid. Är jobbigare för utvecklarna helt enkelt.
Kan nog inte hjälpa dig mer här utan önskar dig lycka till med det jag anser är ett "tossigt" arbetsätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av AndLi »

Har du följt koden och försökt lista ut hur du ändrar high score server?

https://gitlab.com/jlivingstonsg/BlockO ... anager.cpp

rad 114 strcpy(httpHome,"www.blockout.net/blockout2");

Skulle jag gissa helt utan ha orkat kompilera eller clona ner koden...
Var kan jag skicka fakturan? :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Kör med VS2019, om du skall göra program för Windows, allt annat är korkat.
VS2019 har direkt implementerat GIT, så commits kan göras problemfritt, likaså updates direkt från VS.
När du försökt bygga koden i VS, posta felmeddelandena här.
Sluta krångla med sunkiga online prylar, de funkar för det mesta inte.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--
Har nyss updaterat till vs2019 version 16.8.2

Fick detta tips.

Try closing VS, then opening your project directory in File Explorer and deleting the .vs folder.
The .vs folder may be hidden by default, it is on my machine.
Hidden items in the View tab should be checked.


Ska prova....

Om någon test intallera den i sin vs2019 och sedan berätta hur man ska göra skulle jag bli glad . :mrgreen:

MagI
----
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Skapa projektet från start i VS2019, se till att alla filer hamnar i projektträdet, vid behov importera dem osv, som man normalt gör i VS.
Gör sedan en update till GIT, så får du med allt.
Alla andra kan sedan problemfritt öppna projektet i VS.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

På denna sidan står något om hur man installerar koden.
https://sourceforge.net/p/blockout/code/
-------------------------
About CVS
CVS is an old system for managing code. In order to access a CVS repository, you must install a CVS client.

Readonly Access Only
SourceForge only supports readonly access to CVS now. For more information see our blog post about decommissioning CVS commit support. If you are a project admin, you can convert your repository to SVN or Git with these instructions.

CVS Access
This CVS repository can be checked out through anonymous (pserver) CVS with the following commands. The module you wish to check out must be specified as the modulename. See the names of the modules in this repository.

cvs -z3 -d:pserver:anonymous@blockout.cvs.sourceforge.net:/cvsroot/blockout co -P modulename

------------------


Någon som vet hur man installerar koden i en editor som kan kompilera detta?

MagI
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Tja, installera VS, ladda ned koden, skapa ett projekt och importera all kod till det, om det inte redan är ett VS-projekt, för då räcker det med att öppna projektfilen i VS.

Dessutom står det ju i klartext hur du skall göra
How to compile the source ?
===========================

- BlockOut II source can be donwloaded from sourceforge http:/sourceforge.net/projects/blockout

Windows:

- You need Microsoft VS2013
- Install SDL 1.2.15 development libraries (from http://www.libsdl.org)
- Install SDL Mixer 1.2.12 development libraries (from http://www.libsdl.org/projects/SDL_mixe ... e-1.2.html)
- Set all appropriate include and lib paths in the project properties
(for ImageLib,SDL and SDL_Mixer)
- Set the working directory to the BlockOut project root
Svårare än så är det inte.

Dessutom
Någon som vet hur man installerar koden i en editor som kan kompilera detta?
En editor kan aldrig någonsin kompilera någonting, det behövs en kompilator för att kompilera kod.
I en editor redigerar du koden, dvs en editor är en ordbehandlare och inget annat.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

---

Lyckas kanske lägga upp C++ källkoden nyss.
https://github.com/jlivingstonsg/BlockO ... l-bl25-src

Fick in den i GitLab
https://gitlab.com/jlivingstonsg/BlockO ... l-bl25-src

Kan någon testa och sätta upp den från GitHub/GitLab , köra den, kompilera den och testa så spelet funkar i en dator
och ladda upp vad som behövs igen, på GitHub eller var som helst, så att jag kan få igång koden någonstans.

Kan någon förklara hur denna ska sättas upp i Visual Studio eller vad som helst?

Eller vet någon och kan förklara för en nybörjare, hur man kan börja kompilera koden koden till ett eget spel?

MagI
-----
Senast redigerad av magi5 1 december 2020, 22:02:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Eller vet någon och kan förklara för en nybörjare, hur man kan börja justera och kompilera koden koden till ett eget spel?
Hur långt är ett snöre.
Nej det finns ingen som kan förklara för dig över vilka ändringar du vill göra i koden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Kan någon förklara hur denna ska sättas upp i Visual Studio eller vad som helst?
Du har ju en VS-projektfil, öppna den i VS
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

Har försökt installera den i VS men får bara en massa error.

-----------------

Jag undrar om det hjälper, om någon installerar koden i sin Visual Studio från min GitHub länk, ställer in allt så den kompilerar och kan skapa ett fungerande spel igen
och sedan laddar upp allt igen till GitHub.

Skulle det på något sätt göra det enklare för mig att installera den i min Visual Studio om någon på något vis uppdaterar den efter en installation i sin dator och sedan laddar upp koden igen på GutHub?
Eller kommer koden fortfarande att behöva detta
------
- You need Microsoft VS2013
- Install SDL 1.2.15 development libraries (from http://www.libsdl.org)
- Install SDL Mixer 1.2.12 development libraries (from http://www.libsdl.org/projects/SDL_mixe ... e-1.2.html)
- Set all appropriate include and lib paths in the project properties
(for ImageLib,SDL and SDL_Mixer)
- Set the working directory to the BlockOut project root
-----
För att jag ska kunna installera den korrekt i min Visual Studio?

Skulle någon kunna installera den i sin Visual Studio och på något sätt förenkla all källkod så att alla andra sedan kan installera koden från GitHub utan en massa extra ?


MagI
---
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av TomasL »

Förutom VS 2013 eller senare installerad, så skall du göra allt som står i texten, naturligtvis.
Du måste ju ha ALLA biblioteket som används installerade, annars funkar det naturligtvis inte.
Skulle någon kunna installera den i sin Visual Studio och på något sätt förenkla all källkod så att alla andra sedan kan installera koden från GitHub utan en massa extra ?
Öh, nej, det funkar inte riktigt så.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?

Inlägg av magi5 »

--

Så det går inte att ladda ner koden och alla bibliotek och sedan ladda upp alltihop till GitHub som en färdig kod att installera i Visual Studio utan extra bibliotek?

Hade visst lagt upp fel länk till koden i GitHub.
Här är den rätta
https://github.com/jlivingstonsg/BlockO ... l-bl25-src


MagI
---
Senast redigerad av magi5 1 december 2020, 22:03:47, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar