Streama skivspelare till BOSE Soundtoch 10

Berätta om dina pågående projekt.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Streama skivspelare till BOSE Soundtoch 10

Inlägg av Henke_83 »

Har som många andra börjar ha i sina hem ett trådlöst ljudsystem med alternativ som Sonos eller Bose. Det som är mest vanligt är väl troligen Sonos-system.
Det som kan vara lite knepigt är ju om man även vill ha en skivspelare till systemet som oftast vill ha en förförstärkare som sedan ska skicka in det till systemet. Min tanke med detta projekt är att använda en typ av förförstärkare som kopplas till skivspelaren med en raspberrypi som kommunicerar via nätverket - trådat eller trådlöst.

Detta projekt är kanske inte så mycket elektronikprojekt i sig men tycker ändå att en projekttråd för detta skulle passa här. Vet inte i vilket annat forum jag skulle presentera det här projektet på - sweclockers skulle väl så fall vara alternativet..

Enkelt beskrivet kommer jag göra ha det uppsatt på följande sätt:
Skivspelare - kopplad till en förförstärkare med linje in och utgång
Förförstärkare - American Audio Audio GENIE II - som är kopplad till skivspelaren med RCA-kontakter in. Denna kan kommunicera med USB till dator.
Raspberry PI - tar emot en insignal från skivspelare i ALSA som sedan slussas ut direkt till en Output i ALSA. Från RPI kommer jag använda mig av ICECAST2 för att streama en egen lokal internetkanal.
Bose Soundtouch 10 - här lägger jag en preset på den lokala radiokanalen jag skapat med RPI för att kunna strömma skivspelaren utan att behöva göra något mer.

Det känns som detta projekt är ett kort projekt som borde fungera utan större problem. Men ibland missar man det uppenbara - men jag håller själv tummarna för att detta ska fungera :)

Uppdatering kommer ske löpande i tråden...
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Streama skivspelare till BOSE Soundtoch 10

Inlägg av Henke_83 »

2018-04-07
Raspberry PI
Använder Raspian-build som har inbyggt stöd för hardware float FPU, detta är ett måste för att inte överbelasta processorn och få hack i musiken.
1. Ladda ner och installera Raspian härifrån http://www.raspbian.org/
2. Ladda ner och installera mpc mpd icecast2 via apt-get
3. När detta körs kommer du få frågan om du vill konfigurera Icecast2 nu eller senare - välj Ja
4. Nu får du sätta ett lämpligt hostname - jag sätter mitt till music
5. Sedan ska du välja lämpliga lösenord - jag sätter mina till icecast
6. Nu behöver vi konfigurera upp MPD - som är Music Player Daemon från filen som ligger här

Kod: Markera allt

/etc/mpd.conf
Min konfiguration

Kod: Markera allt

audio_output {
  type            "shout"
  name            "RasPi MPD Stream"
  description     "MPD stream on Raspberry Pi"
  host            "localhost"
  port            "8000"
  mount           "/mpd"
  password        "icecast"
  bitrate         "128"
  format          "44100:16:2"
  encoding        "mp3"
}
7.Starta om tjänsterna genom

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/mpd restart
8.Titta vilka output som finns

Kod: Markera allt

mpc outputs
Väldigt mycket av det jag gjort här kommer från denna sida:
https://stmllr.net/blog/streaming-audio ... index.html

Det går nu även komma åt Icecast2 administration från en webbsida på ip-address:8000
Då ser du även om du lyckats få en mountpoint där dina filer ligger och ska spelas upp.

Nu har jag dock upptäckt två utmaningar med det jag gjort.
Utmaning 1: MPD är ju enbart streaming av filer, jag behöver en direkt stream från min American Audio Genie II. Detta tror jag går lösa med DarkICE.
Utmaning 2: BOSE Soundtouch kan inte streama en "lokal" kanal som jag sätter upp utan den måste finnas i någon lista?

Fortsättning följer ...
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Streama skivspelare till BOSE Soundtoch 10

Inlägg av Zhorts »

konfigurera Icecast2 nu eller senare - välj Ja
:D

Annars låter det här som ett intressant projekt... kanske inte 100% elektriskt, men i alla fall elektronikrelaterat, så det passar väl utmärkt. Jag följer detta med intresse!
Skriv svar