Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av ghost_rider »

ja 0.3 skall det vara.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Då jag försöker lära mig mer om alla fräsning för att kunna utöka repertoaren för min maskin så ställer jag en till följdfråga.

När du säger 90 graders V-spets.

Menar du någon av dessa "Typer"? Jag menar alltså rent visuellt hur fräsen ser ut, jag har inte läst om någon av dessa fräser utan bara gjort en bildgoogling.

Bild1
vbit1.jpg
Bild2
vbit2.jpg
Bild3
vbit3.jpg
Det är en djungel med feed, speed,, fräsdiameter, frästyp, deflection (Flex?), DOC, WOC, mm, mm. =) Kul som tusan. =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27052
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av tecno »

Gravyr stickel är det du söker, finns med olika spetsvinklar.

Bild2 är det som ligger närmast men normalt använder man HSS
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av CPMS »

Bild 3 är försänkare för skruvar.
Går även att användas för att fräsa av/grada hörn i 45 grader men den tar inget i spetsen så man måste ligga på kanten av försänkaren hela tiden.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Så här blev mitt test med någorlunda samma skärdata.

Hade en fräs med betydligt spetsigare vinkel men där spetsen gått av. Trodde inte att testet skulle gå så bra, trodde att spetsen skulle gå av mera.
Måste testa med en fräsch spets.

Dålig mobilbild men det blev helt ok förutom att själva spåret blev för brett.
DSC_0720.JPG
Tack för hjälpen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Helgesson »

Vart ett litet snabbprojekt på kvällen, började runt 18:00 och rita och ca 02:00 så var den provmonterad :)

1-flute 3.175mm fräs som snurra på i ca 12K 500mm/min och fegade på 0.7mm i taget.
Ramen är 2mm och armarna är 3mm alu. Ramen vart helt okej men när jag körde armarna så började kylvattnet ta slut så fick snåla lite vilket gjorde att aluminiumet smetade lite så får lägga en liten stund på o skära rent.
IMG_20160117_002439.jpg
IMG_20160117_022840 (1).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Matthew
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 juni 2009, 15:14:55
Ort: Karlstad

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Matthew »

Senaste fräsningen som gjordes var en snarlik kopia av plastknoppen som sitter på våra lilla IKEA kaffepress. Orginalknoppen har spruckit så därför var jag "tvungen" att göra en ny i Aluminium istället.

Blev ju riktigt bra

//Matthew
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Meduza »

Lite mer fancy än min lösning på samma problem:
https://www.youmagine.com/designs/ikea- ... ement-knob
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Matthew
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 juni 2009, 15:14:55
Ort: Karlstad

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Matthew »

Vi kanske skall börja producera "Hållbart" åt IKEA :mrgreen:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Purre »

Eller så köper man en pressobryggare från Bodum som kostar 140-200kr mer. Har själv en från bodum som jag haft flertalet år utan minsta problem med den. Skulle kannan gå sönder finns den som reservdel dessutom, tveksamt om IKEA har reservdelar till sin modell.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5326
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av MNorrgren »

Senaste fräsningen är ett halsband till en vän och kollegas dotter, i doppresent. Ska sätta fast ett par stenar i den också, de tomma hålen ska få vars en liten Zirkon-sten i sig. 2mm, som referens...

Fräst ur en 5mm plåt, aluminium faktiskt, även om det är en ganska oädel metall så kan de bli rätt fint ändå. Svårt att få en bra fin bild, men den är riktigt högglanspolerad så det ser ut som silver. Ska klarlackas sedan när stenarna är på plats! Tunt lager polyuretan eller liknande!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Matthew
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 juni 2009, 15:14:55
Ort: Karlstad

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Matthew »

Purre skrev:Eller så köper man en pressobryggare från Bodum som kostar 140-200kr mer. Har själv en från bodum som jag haft flertalet år utan minsta problem med den. Skulle kannan gå sönder finns den som reservdel dessutom, tveksamt om IKEA har reservdelar till sin modell.
Mäh...tråkigt. Din kommentar i tråden "Visa upp vad vi fräst" tillför absolut ingenting. Håll dig till ämnet om du skall kommentera.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Eller så köper man den där Bodum reservdelsglaskannan och fräser/bygger reseten själv! :roll:
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5326
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av MNorrgren »

Blev en lite låda i Ek... till tidigare gjorda halsband... bara för jag kan och det är kul. De som ska få det är ovana till denna typen av maskiner och uppskattar sådant mycket när det är hemmagjort på detta viset... Så lite kul!

Lådan är fräst i Ek som sagt, solida bitar eller limmat eller så. I locket har jag fräst ur för att kunna fälla in en bokstav, E... Sedan fräst ut bokstaven och limmat fast den. Blev faktiskt ganska bra måste jag säga... Bokstaven är i Valnöt om någon ville veta...

Det är sedan behandlad med Osmo Hårdvaxolja som är en kombination av bivax och en olja. Blir en mycket hård och tålig finish som även ser mycket bra ut! Olja en gång, slipa och olja igen. Polera... Snyggt! Helt säker också för människor, kan olja in skärbrädor med den utan att det är farligt för hälsan. Så den ska vara säker för småbarn också!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Purre »

Matthew skrev:
Purre skrev:Eller så köper man en pressobryggare från Bodum som kostar 140-200kr mer. Har själv en från bodum som jag haft flertalet år utan minsta problem med den. Skulle kannan gå sönder finns den som reservdel dessutom, tveksamt om IKEA har reservdelar till sin modell.
Mäh...tråkigt. Din kommentar i tråden "Visa upp vad vi fräst" tillför absolut ingenting. Håll dig till ämnet om du skall kommentera.
Ursäkta konstapeln
Skriv svar