Häftig klocka! (kedjeroterande motor)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Re: Häftig klocka!

Inlägg av stoffe »

Jo fast man måste ju börja i någon ända oxå :)

Stegmotorer är inte någon häxkonst, kika här hur de är kopplade

http://www.piclist.com/techref/io/stepper/wires.htm

En billig byggsats med en stegmotorkontroller hittar du på elektrokits webshop eller ebay. Då kan du ställa hastigheten med en potentiometer och byta håll med en liten brytare på kretskortet.
Jag har byggt växellådor med drev från kuggteknik.se vilka oxå rekomenderas.
Användarvisningsbild
el34

Re: Häftig klocka! (kedjeroterande motor)

Inlägg av el34 »

Tack för alla tips! Kul att läsa om alla ideer och förslag som skrivs. Jag fick en ide´om att man kanske skulle göra en så att kedjan visar heltimmar och en liten leddisplay eller liknade visar minuter. Om man nu t.ex skulle använda sig av en stegmotor och stegmotorkontroller,då behöver man en microkontroller som styr det hela?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Den där har vart uppe tidigare men snygg är den och bygga är väl egentligen inte så svårt alls. Tänkte själv bygga en så småningom men då göra nedväxlingen mha frästa kugghjul.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Om du är sugen på att bygga en klocka, har du kikat på en nixie-klocka någon gång? googla på nixie clock för att se vad jag menar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag är inte så mycket inne på rör och sånt tyvärr, där föredrar jag hellre LED-displayer (hoppas man inte blir bannad nu :mrgreen: )

Byggde ju denna och den tickar och går ännu! Gillar denna lite mekaniska stil.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Häftig klocka!

Inlägg av Walle »

stoffe skrev:Det finns annars färdiga 230V synkronmotorer (tror jag det var) att köpa med utväxling där axeln roterar två varv per dygn. Borde vara absolut enklaste lösningen för dig?
Två varv på drivhjulet ger ju inte ens en timme (i klockan på bilden), så då måste man ju hänga på en växellåda som växlar UPP varvet ganska mycket, säkerligen inte det absolut enklaste. Med två varv per dygn kan man helt enkelt inte ha kedjan, det blir som timvisaren på en vanlig klocka.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Men den går långsamt och man skulle kunna gradera till 24 timmar istället, eller varför inte en hel vecka med timsteg? :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det någon som vill ha ett synkronverk? hittade ett jag köpte för 30 år sedan, helt oanvänt, kommer aldrig att användas då det finns fina med batteri så om någon känner för det.

Protte
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

jag tar det gärna om du vill bli av med det. Kom och tänka på att jag har en gammal klocka modell "pendelur". Urverket är ur-läckert att se på :wink: ,undra om jag ska plocka det och använda som motor. Snacka om mekaniskt isåfall! Nackdelen är ju att man måste dra upp det men det kan man leva med.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

PM:a

Protte
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Är det någon som orkar länka till en liten billig stegmotor som skulle passa för denna klocka. Finns juh olika typer och jag vet inte vilken som är enklast att styra med en microcontroller (PIC i mitt fall).
Och vad behöver jag mer för att driva en stegmotor. Jag gissar att jag inte kommer så långt med att driva motorn ditekt från Microcontrollerns pinnar. Så vad behövs det för drivare för en stegmotor.

Som sagt, om någon orkar och kan. Jag är på påskledighet och myser och kan bara söka från mobilen och det går sådär.

Trots att jag aldrig styrt an stegmotor känns deta som ett kul, relativt enkelt projekt att lära sig det på.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det bara jag som tycker att den går åt fel håll? Kugghjulet snurrar åt samma håll som visarna på en klocka, men det gör ju att siffrorna rör sig åt höger. Normalt läser man ju åt höger, och siffrorna ska då gå åt vänster...
Ser man en visare på en vanlig klocka som en statisk punkt, åker ju siffrorna förbi åt vänster.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

UL2003 Stepper Motor Driver Board Test Board Four Phase

http://bit.ly/HXQeXC

DC 5V Gear Stepper Motor 4 Phase Reduction Step Motor

http://bit.ly/HXQC8C

Antar att dessa två skulle funka. Plus en PIC.
Frågab jag ställer nu är, är någon av dessa två produkter på något sätt direkt olämpliga? Alltså onödigt svåra att styra med en PIC.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

De där delarna ser bra ut, inga problem att köra med en PIC.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Men frågar du mig är kortet för stegmotordrivningen extremt onödigt då det bara tycks bestå av en ULN2003, kontakter och lysdioder med motstånd..

Snyggare, billigare och enklare att bygga eget tillsammans med PIC'en.
Skriv svar