Projekt elektrisk rullgardin. - Projekt klart och fungerande

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Projekt elektrisk rullgardin.

Inlägg av orvar-e »

Min tar också ca 10 cm, men jag bygger in dessa centimetrar inga problem bara att hålsåga på rätt ställe.

Bild

Sedan in med motorn i hålet.

Bild

Fick dock göra ett nytt fäste innan det vart bra.

Bild

Det var meningen att jag skulle sätta mig i källaren och börja ta fram styrelektroniken för gardinen, men jag var
så satans trött när jag såg allt som är tvunget att städas bort innan det är möjligt att det blir tidig säng gång istället.
Fy va jobbigt, överst ligger det stora saker och underst motstånd och mindre saker. SUCK.... :(
:sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy:
Bild
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har byggt två olika. En med motor/växellåda från en skruvdragare och en annan med motor/växellåda från en slag slagborrmaskin. Båda är ju mycket billiga. Dock inte helt perfekta.

Nästa gång jag bygger så ska jag testa att med ett "mellanstort" RC-servo.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag äntligen lyckats få till styrningen som jag vill. Av någon anledning så fick jag för mig att jag skulle använda c-mos kretsar :doh: , vette tusan varför för min samling c-mos kretsar är rätt begränsad medans på TTL sidan är jag nästan komplett. Så nu har jag suttit i några timmar vid 4 tillfällen och försökt få till det med rätt begränsad uppsättning c-mos kretsar och transistorer, det gick inte fast på pappret skulle det gå skit bra (enligt mig). Så jag tog fram min TTL samling och fick ihop allt precis som jag tänkt det på mindre än ½ timme. :wall: ... varför ska man va så förbannat envis när man gör fel.
Hade jag börjat med att placera en 7805 på labb-däcket och sedan tagit fram min kära 74XXX kretsar så hade nog hela kalaset varit lött o klart på kort nu. :evil:
Ska se om jag lyckas göra en ritning i morgon.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Sådär ja, nu har sista komponenten blivit fast lödd på kort och det fungerar :shock: ..... Strax dax för slutmontering, schema kommer strax att läggas upp.

Men nu är det dax att sova för mig ...... :sleepy:
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

bilder

resultatet
tack! =)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Trevligt projekt.
Men ska du inte ha något foder alls? Dels ser det ju rätt flummigt ut så, och dels är det inte hälsosamt med öppen isolering då partiklar följer med luften och sen andas du in det. Men det kommer väl med renoveringen antar jag? ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

ääähhh foder är bara för fjollor .... :lol: :D ........ jo då självklart blir det foder, men jag bygger in rullgardinen innanför fodret så det blir mindre ljus insläpp. Sover ju som sagt på dagarna pga av skiftjobb.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Dax att lägga upp lite bilder på resultatet. Men först, jag har skrotat ideén att ha bambusjalusi, det vart för jobbigt för den stackars motorn plus att det var ett litet helvete att få mörkläggnings-rullgardinen och jalusit att dra jämnt. Jag vart så förbannad tillsist över att det inte vill funka till 100% att en liten eldsvåda ute på tomten verkade väldigt vettigt ett tag.
Men så drog jag iväg till jysk o köpte en dyr o fin vit rullgardin med mörkläggande egenskaper. Den var mycket lättare för motorn. Kändes lite fel att sätta saxen i en det första man gör bara.
Så nu har en ny rullgardin kommit på plats, foder också som efter frågades, styrningen är nästan tipp topp. Det fattas bara ett toppgränsläge. Bottengränsläget vart en tangentbordsbrytare med en på limmad flärp (alla vet väl vad en flärp är, dock inte firefox som rödmarkerar ordet). Försökte med både induktivgivare och reedkontat o magnet men inget av dessa var 100%-iga som bottengränslägesbrytare kanske funkar som toppgränslägesbrytare.

Bild

Schema på styrningen. Förklaring.
När man trycker knapp upp så görs först en positiv flank för att ladda kondensator C2. Urladdningen sker genom R2 och därigenom bestäms tiden innan rullgardinen borde vara uppe sett från hela vägen nere från och upp. Signalen drar sedan Q6. Om man trycker på gardin ner innan C2 blivit urladdat så kommer och kretsen Q2 och Q3 ge en nolla till A9 och A10 och vidare dra Q5 som är en PNP. Q5 drar Q9 som gör att C2 och C1 laddar ur. Och på så vis kan man stanna rullgardinen i det läget man vill. Gränsläges brytarna blockerar bara matningen till reläna, enklast så.

Fixar bilder i morgon ......... bråttom iväg...... :doh:

edit/ Märklig svenska.
Senast redigerad av orvar-e 5 juni 2009, 15:31:37, redigerad totalt 1 gång.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Varför har du dubbla transistorer? Går det inte att jorda basen på den första med gränslägesbrytaren och slippa en extra transistor?

Kanske en helt dum fråga, elektronik är inte riktigt min grej men jag försöker lära mig.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag är inte helt säker på vilken typ av gränslägen det skulle bli, så jag tog det säkra före det osäkra.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Några bilder på resultatet har utlovats, här är de :) .

Bild

Styrkortet, mitt måtto är att ha komponenterna så plats effektivt som möjligt.

Bild

En bild till på kortet.

Bild

Rullgardinen går innanför fodret på så vi kommen inge ljus in, gott. :D

Bild

Bild
Rullgardinen på väg ner.

Bild

Bild

Det blir en ljusspringa längs ner, men det fixas lätt genom att göra en ny fönsterbräda. Håller ju ändå på att totalrenoverar sovrummet.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Projekt elektrisk rullgardin. - Projekt klart och funger

Inlägg av orvar-e »

Nu är rullgardinen radio-styrd ...... onödig men kul ..... kan ligga i sängen och köra upp den, tyvärr så lyckades jag nästan göra det av misstag vid läggdags igår, tjejen var inte imponerad då......... :vissla:

Jag visar hur jag har gjort i en annan tråd med bilder och beskrivning när tid finnes.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Och en liten film förstås... :wink:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

orvar-e skrev:..tyvärr så lyckades jag nästan göra det av misstag vid läggdags igår, tjejen var inte imponerad då......... :vissla:
För att hon inte var klädd eller för att det hela låter en massa? :P
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Film ...... har skall inte filmas nått .... :shock: ..... :wink:

Nä den låter inge mer nu än innan...........
I över ett års tid så har jag haft sänglampan på den knappen, så tryckte jag på den knappen igen och då gick gardinen plötsligt upp. Vart bra förvånad själv faktiskt ett ögonblick innan jag kopplade varför.

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=45783
Skriv svar