Dax att lägga upp lite bilder på resultatet. Men först, jag har skrotat ideén att ha bambusjalusi, det vart för jobbigt för den stackars motorn plus att det var ett litet helvete att få mörkläggnings-rullgardinen och jalusit att dra jämnt. Jag vart så förbannad tillsist över att det inte vill funka till 100% att en liten eldsvåda ute på tomten verkade väldigt vettigt ett tag.
Men så drog jag iväg till jysk o köpte en dyr o fin vit rullgardin med mörkläggande egenskaper. Den var mycket lättare för motorn. Kändes lite fel att sätta saxen i en det första man gör bara.
Så nu har en ny rullgardin kommit på plats, foder också som efter frågades, styrningen är nästan tipp topp. Det fattas bara ett toppgränsläge. Bottengränsläget vart en tangentbordsbrytare med en på limmad flärp (alla vet väl vad en flärp är, dock inte firefox som rödmarkerar ordet). Försökte med både induktivgivare och reedkontat o magnet men inget av dessa var 100%-iga som bottengränslägesbrytare kanske funkar som toppgränslägesbrytare.
Schema på styrningen. Förklaring.
När man trycker knapp upp så görs först en positiv flank för att ladda kondensator C2. Urladdningen sker genom R2 och därigenom bestäms tiden innan rullgardinen borde vara uppe sett från hela vägen nere från och upp. Signalen drar sedan Q6. Om man trycker på
gardin ner innan C2 blivit urladdat så kommer och kretsen Q2 och Q3 ge en nolla till A9 och A10 och vidare dra Q5 som är en PNP. Q5 drar Q9 som gör att C2 och C1 laddar ur. Och på så vis kan man stanna rullgardinen i det läget man vill. Gränsläges brytarna blockerar bara matningen till reläna, enklast så.
Fixar bilder i morgon ......... bråttom iväg......
edit/ Märklig svenska.