Arduino/Raspberry arkitektur/systemuppbyggnad IoT-projekt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Pontus_epi
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 maj 2013, 13:41:20
Ort: Stockholm

Arduino/Raspberry arkitektur/systemuppbyggnad IoT-projekt

Inlägg av Pontus_epi »

Hej,

i ett projekt vill jag samla in sensordata (temp, avstånd, grindar etc) för att skicka till egen server/databas.

I vår prototyp-uppsättning har vi sensorer kopplade till en Arduino som gör enkel beräkning och skickar en
sträng via USB till en RPi (4B) som processar detta och skickar till vår server. Det handlar om 5-10 sensorer
lite beroende på. Problem uppstår om avstånd är längre, tex 5-10m från RPi till sensorpositionen.
RPi kör WiFi (alt kabel) till ett 4G-modem.

Jag behöver hjälp med val av strategi och komponenter. Exempelvis, ska man istället ha en Arduino och
en RPi Zero ute vid varje position och att de får skicka data till en central RPi som samlar in och vidarebefordrar.
Alternativt Zero direkt till Server. Fördel här är att endast 5V/220V behövs ut till sensorposition. Men dyrare
lösning med många Arduino/Zero istället för en RPi i prototypfallet, plus större risk för störningar antar jag.
Kanske TP och PoE till Zero/Ard?
Kan man köra en Arduino med WiFi-kapacitet direkt till en central RPi kanske (direkt till nätet blir svårt.
Måste gå att fjärrmanövrera/övervaka (ssh/TeamViewer))?

Ett krav kommer vara skalbarhet och någon form av modultänk. Dvs i olika scenario är det olika sensorer som
behövs och de sitter på olika avstånd. Ska man göra flera installationer blir kabeldragning/tillpassning också
ett bekymmer. Bäst vore om man med enkla kontaktdon kan välja lämplig kabellängd och bara plugga in.
Eller trådlöst då förstås. Miljön kommer vara industriell, så krav på robusthet finns.

Möjligheterna är förstås många och jag behöver hjälp med att navigera i IoT-djungeln, vilka komponenter som
kan vara lämpliga att kombinera etc.

Vad skulle ni välja för upplägg? Jag kompletterar gärna beskrivningen om mer information önskas.

Vi är även beredda att ta in detta som ett konsultuppdrag via F-skatt/Frilans.

Pontus.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino/Raspberry arkitektur/systemuppbyggnad IoT-projekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Pontus
Nyss hemkommen från Tomelilla där Jag har pratat med Pontus (1602) om just framtidens kommunikation. Så råkar det sig att Krille Krokodil har kollat in LoRa och Daer har stor kunskap om slikt.
Jag fick även med mig en liten go enhet med RP2040 och WiFi på.
https://www.tindie.com/products/invecto ... 2040-wifi/
Så det finns lösningar kanske med Firebase som DB!

Mer läsning https://www.cnx-software.com/2021/08/10 ... pi-rp2040/
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 1 januari 2022, 17:37:33, redigerad totalt 2 gånger.
Pontus_epi
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 maj 2013, 13:41:20
Ort: Stockholm

Re: Arduino/Raspberry arkitektur/systemuppbyggnad IoT-projekt

Inlägg av Pontus_epi »

Hej,

tack för svaret!
Det skickade iväg mig på lite utforskande i LoRa som jag inte hade koll på innan, men som verkar
väldigt lovande för vad jag är ute efter.

Det jag fastnat för för tillfället är den här enheten
https://www.elfa.se/sv/rfm69hcw-radiotr ... p/30139115 (eller liknande)
vilken man då kan tänka sig i konfigurationen nedan, vilket mycket liknar mitt case.
https://www.digikey.ca/en/maker/project ... 2ddbc06854

Om jag förstår det rätt så kan man med olika ID på sender-enheterna då koppla flera Arduino/rfm69hcw-enheter
till samma Raspberry Pi/rfm69hcw-mottagare, vilket vore lysande.
Tankar om det upplägget?

Pontus.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Arduino/Raspberry arkitektur/systemuppbyggnad IoT-projekt

Inlägg av maDa »

Är inte RPi (med flera 1Ghz+ ARM cores och flera GB minne) helt brutalt overkill för enkla sensorer/givare? Det skalar inte över huvud taget och kommer skapa massor av underhållsarbete. Drar rätt många watt med.

Ardunio + valfri radio-modul skulle jag säga. Vill du prompt använda WiFi så är ESP 8266 kanske bästa kandidaten.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Arduino/Raspberry arkitektur/systemuppbyggnad IoT-projekt

Inlägg av Wirewrap »

Ta en titt på på ESP8266 med Tasmota programvara.
Tasmota hanterar de flesta sensorer man kan tänka sig.

Kanske en MQTT server på din Rpi för att ta emot och distribuera mätdata.
NodeRed för att göra saker baserat på mätdata, är värt att titta på.
Skriv svar