Arduino Uno + GSM + GPS

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
vilhelm
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 december 2020, 14:48:20

Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av vilhelm »

Hej!

Jag vill med en Arduino Uno samla GPS data med någon form av GPS-modul för att sedan med hjälp av GSM-modul (2G) skicka detta till en server som jag hostar. Är det någon som vet ifall Arduinon skulle klara detta eller om det finns ett bättre sätt att göra det på?

Tanken är att Arduinon ska med hjälp av GPS-datan kartlägga vart Arduinon har färdats (hur långt, hastighet o.s.v.) och skicka detta till servern som ska kunna visa grafer och andra analyser utifrån datan. Är det någon som har tips på relativt billiga moduler man kan köpa som åstadkommer detta?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Jag har ingen tips på moduler men väl andre:
* Hur har du tänkt dig att mellanlagra insamlade data? Ska du spara datum & tid samt georef blir det till slut en kännbar mängd data som ska lagras. Jag skulle använda en seriell FLASH som finns, då kan det samlas en seriös mängda data innan de ska sändas.

Med ett GPS-modul har du datum, tid och plats.
Med ett GSM-modem har du tillgång till nätet.

MEN båda använder serieporten och det finns bara en efter vad jag vet på en Uno.
Det ska även finnas en FTP-stack eller liknande och då kan programminnets brist på storlek kanske bli ett kännbart problem.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av swesysmgr »

En tänkbar lösning är att välja ett dotterkort som har både GSM och GPS på sig vilka kommunicerar via samma serieport: FONA 808 Shield - GSM/GPS for Arduino https://www.lawicel-shop.se/fona-808-sh ... or-arduino

Adafuit är nog inte billigast men de brukar ha hyggligt välutvecklade bibliotek för Arduino med körbara exempel vilket gör det snabbt att komma igång.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av _R_ »

Icecap skrev: 15 december 2020, 19:19:25 ...MEN båda använder serieporten och det finns bara en efter vad jag vet på en Uno....
#include <SoftwareSerial.h> ger en extra serieport på valfria pinnar, fungerar bra för mig.

/R
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av Skogen »

Om man nu vill använda Arduino så finns ju Mega, den har väl 4 serieportar om jag minns rätt.
Kostar ju inte mycket mer.
Användarvisningsbild
vilhelm
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 december 2020, 14:48:20

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av vilhelm »

Icecap skrev: 15 december 2020, 19:19:25 Välkommen till forumet.

Jag har ingen tips på moduler men väl andre:
* Hur har du tänkt dig att mellanlagra insamlade data? Ska du spara datum & tid samt georef blir det till slut en kännbar mängd data som ska lagras. Jag skulle använda en seriell FLASH som finns, då kan det samlas en seriös mängda data innan de ska sändas.

Med ett GPS-modul har du datum, tid och plats.
Med ett GSM-modem har du tillgång till nätet.

MEN båda använder serieporten och det finns bara en efter vad jag vet på en Uno.
Det ska även finnas en FTP-stack eller liknande och då kan programminnets brist på storlek kanske bli ett kännbart problem.
Hej! Extremt sent svar men "better late than never". Data är tänkt att skickas till en server, så den ska ha internetuppkoppling och kommer inte att behöva spara särskilt mycket på egen hand.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av WhyNotOnMars »

Finns en färdig Arduino med inbyggd GSM/3G om det kan vara till någon hjälp, Arduino MKR GSM 1400. https://www.electrokit.com/produkt/ardu ... an-antenn/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av Icecap »

Helt OK att det är TÄNKT att den ska ha kontakt konstant - men med trådlöst är det 100% säkert att det tappas kontakt då o då - i kortare eller längre tid.

Därav min fråga.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av swesysmgr »

Med GSM-modulerna kopplar du upp dig via GPRS, skickar data över t.ex. http och kopplar sedan ner.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av Icecap »

Nu framgår det ju att det ska vara en tracker vilket medför att det vill vara tider där det inte finns kontakt med mobilnätet.

Alltså KAN enheten vid de tillfällen inte koppla upp och dumpa data.

Och då måste man avgöra om mellanliggande data ska kastas eller buffras för senare uppkoppling.

Att något kan kopplas upp mot mobilnätet betyder att det OFTAST är kontakt, inte att det ALLTID är kontakt.
Användarvisningsbild
vilhelm
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 december 2020, 14:48:20

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av vilhelm »

WhyNotOnMars skrev: 22 januari 2021, 20:10:36 Finns en färdig Arduino med inbyggd GSM/3G om det kan vara till någon hjälp, Arduino MKR GSM 1400. https://www.electrokit.com/produkt/ardu ... an-antenn/
Tack, detta är ju en väldigt bra lösning på det vi behöver :)
Icecap skrev: 23 januari 2021, 08:43:31 Helt OK att det är TÄNKT att den ska ha kontakt konstant - men med trådlöst är det 100% säkert att det tappas kontakt då o då - i kortare eller längre tid.

Därav min fråga.
Ja, det är ett problem vi ännu har att lösa. Det kanske går att buffra en del lokalt, om det överstiger vad minnet klarar får det helt enkelt kastas. Det viktigaste är att den funkar när den väl har uppkoppling :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino Uno + GSM + GPS

Inlägg av Icecap »

Helt OK. Om planen är att buffra upp till de senaste X meddelanden är det en strategi som är definierat och det är bra.
Skriv svar