Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.22 2019-12-10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 19.18 2019-04-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har nu gått in och sorterat kretsarna i nummerordning.

Mitt gamla kära Excel97 busade dock så det blev till att mer eller mindre sortera manuellt.

Men nu ligger kretsarna i (lådvis) nummerordning och jag har dessutom märkt bl.a de båda SRAM för flytt till skåp4 som jag planerar köpa snart där mina (fåtaliga) obskyra kretsar som legat och skräpat länge kommer att förenas med de fina kretsarna från cosmox och de fina kretsarna från MattisLind.

Fast nästa steg kan bli att jag inventerar mitt HCT-förråd.

MVH/Roger

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 19.26 2019-04-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har nu kommit på vad 74C93 är för nånting men jag kom inte på det förrän jag elektriskt testade den!

1) Det är INTE 4093 (Quad 2-Input Schmitt NAND)
2) Det är INTE 7493 (fast det är nära för den är också en 4-bit binary counter)
3) Det ÄR en C93 där C't inte kan bytas mot nån annan bokstavskombination typ HC/LS osv.

7493 och 74C93 skiljer dock egentligen inte så mycket för de är båda 4-bit binary ripple counters MEN benkonfigurationen är HELT annorlunda!

Mycket knepigt inkonsekvent för tittar man på den krets jag har så står det tydligt stämplat 74C175 OCH CD40175 på kretsen så det här verkar vara lite av en djungel :)

Ibland är alltså 74Cxxx=40xxx, ibland är det inte det utan C är en helt egen "familj" som alltså liknar 74xxx utom vad gäller benkonfiguration.

Lite kul i alla fall att se hur frekvensen halverades när jag bara nyttjade en T-vippa i kretsen, tydligt tecken på att kretsen fungerar och detta trots att jag nog överbelastade den en del för till exempel ligger inte matningen på 7/14 längre utan MITT på kretsen, har aldrig hört talas om sånt och när jag virar virar jag alltid matningen diagonalt utan att tänka men tydligen måste man vara lite försiktig ibland.

MVH/Roger
PS
74C93 har till exempel matningen på 4/11 (+/-) medans 7493 har matningen på 5/10 annars gör dom alltså samma sak :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme