Strömsnål AM-mottagare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Testat att köra tonhuvud som spole i mottagarsystemet som då bara består av avstämt tonhuvud+10nF+Piezo i en tankkrets.

Känsligheten när jag matar med samma referenssändareffekt blev faktiskt ganska lika referensmottagarsystemet (bred stor spole på ferritstav, aka "stora spolen") men nån förbättring skedde inte.

I klartext, tonhuvudet fungerar lika bra som "stora spolen" när det gäller mottagare (beroende på sändartyp, knepigt nog).

Sen fick jag för mig att jag skulle bygga om sändaren och avstämma raderhuvudet, här fick jag ta till 850nF (1uF i serie med 6,8uF) som avstämningskonding för raderhuvudet har en såpass mycket mindre induktans.

I praktiken är ju faktiskt raderhuvudet en sändare för det raderar bandet, tonhuvudet är dock en mottagare för det snappar upp vad som finns på bandet.

De visade sig att raderhuvudet fungerade mycket bra som sändare, helt i paritet med referenssystemet.

MEN det funkade bara bra om den "stora spolen" användes som mottagare, om man använde tonhuvudet som mottagare hördes nästan ingenting.

Lite skumt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tagit ett foto på hur signalen ser ut över sändarspolen.

Jag får idag ett ganska högt pip med originalmottagarspolen jag lindade för hand mha en kollega för flera år sedan.

Jag får detta höga pipet när jag sänder med den signal jag bifogar bild på.

Pipet hörs på c.a en meters avstånd men är ändå inte tillräckligt bra, jag vill att det skall höras tydligt på två meters avstånd.

Fomellt behöver jag då gå upp minst en faktor fyra i sändareffekt men för tydligheten behöver jag nog gå minst en faktor fyra till så nånstans 20 gånger nuvarande effekt behövs.

Med nuvarande mottagarspole/mottagaravstämning/q-värde, alltså.

Men vad har jag då för sändareffekt idag ifrån ett par små 4,5V-batterier i serie?

Bilden visar alltså ungefär 5kHz med 4Vp, d-c är dock bara runt 10% och hur mycket effekt blir det av det?

Jag vet inte ens om det är relevant men spolen jag pressar denna spänning över har en reaktans på runt 1 Ohm, en lekfull effektuppskattning vore att effektivvärdet är 1/10 av 4V likt PWM dvs 0,4V^2/1=0,16W.

Hur rätt eller fel har jag med det?

Har jag rätt så känns en 20-faldig ökning inte omöjligt med samma batterier.

Så kanske jag satsat krutet på fel ända, kanske en effektivare sändare är lösningen?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat om min sändare och avser testa den asap.

Jag är dock tyvärr ganska övertygad om att den inte kommer bli nåt bättre men jag vill i alla fall testa.

MVH/Roger
PS
Jag älskar diskret elektronik för att kan man sånt så kan man elektronik (dock kan jag inte ett skit om sånt :D ) men det är faktiskt inte bara därför jag bygger den på detta viset, det är ju även mycket enklare att montera grejerna på en bräda med mässingsspik för föreställ er IC i det fallet...

EDIT: Infört motstånd på utgången
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på och tar fram en "spikmatta" för min nya sändare.

Jag vill gärna ha den på spikformat för den blir så robust och mobil plötsligt, ett veroboard med två 2st hängande 4,5V-batterier är ju inte lika smidigt så trots att min lösning är klumpig så är den faktiskt smidigare.

Jag har kommit på att ferritkärnan man kan trimma spolen med skall bort så jag har skruvat ur den, jag gör detta för att vad jag egentligen vill göra är att trycka i så mycket ström som möjligt i en spole med så många varv som möjligt för då får jag många så kallade Ampere-varv och därmed stort H.

Men för att kunna göra detta gäller faktiskt att reaktansen är så LITEN som möjligt samtidigt som spolen har så många varv som möjligt.

När man har signaler av pulsform är det lätt att bli förvirrad men jag tror mig förstå hur man kan undvika det, en periodisk signal kan nämligen ALLTID delas upp i en Fourierserie och då med lägsta frekvensen motsvarandes grundtonen dvs 1/T, utseendet på signalen är således egal vad gäller grundtonen för det enda som händer med andra typer av signalutseenden är att övertonshalten varierar i både frekvens och amplitud MEN dom är alltid mindre i amplitud än grundtonen.

Jag nyttjar sedan detta lite när jag avstämmer spolen för då blir den resonant för en enda frekvens OCH allt blir genast sinusformat ;)

Jag har mätt upp den typ 1000-varviga spolen till 4,5mH utan kärna, vilket nu när permeabiliteten är linjärt vakuum, är enkelt, vid 4,7kHz krävs då teoretiskt 255nF över den och jag kommer att börja med 220nF och diskret-trimma till andra sidan av 255nF.

Trimkonding på en halv uF kan man ju drömma om :D

MVH/Roger
PS
Listar slutligen lite fler data så att jag har det uppskrivet och ifall någon är intresserad: Rdc~45 Ohm, XL(5kHz)~140 Ohm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en bit på väg med mitt nya VLF-sändarbygge :)

Jag har nu monterat alla oscillations-komponenter och lyckats ställa in frekvensen till dom kritiska 4,7kHz.

Signalen ser mycket bra ut, har väl typ 60-40 i d-c vilket är bra och till och med bättre än förväntat samtidigt som den tycks bli ännu mer symmetrisk med högre frekvens vilket är en enigma för amatören mig :)

Nu ska jag prova att belasta CMOS-steget med ungefär 10mA pull down, funkar detta utan katastrof så kommer jag koppla in spolen också fast först kommer jag försöka att diskret avstämma spolen.

Jag har beräknat 255nF för resonans men jag både mäter och räknar knasigt ofta så jag vill se resultatet först innan jag kopplar in tankkretsen.

Som tillfällig åtgärd kommer jag således addera 1k i serie med spolen och börja med 220nF som avstämning, därefter tänkte jag addera typ 10nF åtgången för att försöka få fatt i maximal puckel.

Först skall jag dock testa att dra ner matningen från nedanstående bilds 12V till mina önskvärda 9V och observera d-c, jag har i huvudet räknat ut att d-c tom borde bli ännu bättre med lägre spänning MEN som sagt räknar jag ofta fel.

Ett par bilder:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här blev ganska mycket av ett fiasko :)

Frekvensen gick att ställa in, resonansfrekvensen lyckades jag också att ställa in, utsignalen över spolen blev knepigt nog ungefär dubbla matningsspänningen.

Piezo kunde dock inte höras på mer än c.a en halv meters avstånd.

Men sen hände nåt intressant, jag provade mitt gamla system dvs den gamla referens-sändaren och referens-mottagaren och jag kom faktiskt upp i nära 5 meters hörbarhetsräckvidd!

Fattade ingenting varför jag inte hade provat det förut.

Men gissa om man tänker att man knappast bygger optimalt DVS det borde finna optimeringsmarginaler.

Eller har jag haft sån röta att jag träffat "rätt" likt den amatör jag är?

Knappast, säger jag bara.

Här finns att göra!

MVH/Roger
PS
På fem meter hör man knappt pipet och skulle det ligga en kudde över "smatfånen"... Dvs det krävs mer kräm för att detta skall bli en storsäljare :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu börjat bygga KAM_D som i mångt och mycket liknar senaste bygget ovan.

Det blir samma koppling sånär som på slutsteget/spolen.

Jag provade ju senast mååååååååååååånga varv men fick då problemet att induktansen sköt i höjden och stoppar effektivt ström genom spolen och därmed sändareffekt.

Det funkade ganska bra trots allt men hörbarheten blev dålig, cirka en meter om jag minns rätt.

Ordinarie sändare är lite annorlunda uppbyggt men den skiljer sig egentligen mest på att där har jag en mycket fåvarvig (typ 20 varv) spole runt en ferritstav istället där jag inbillat mig att ferritstaven motsvarar passiv förstärkning av signalen.

Ordinarie sändare har alltså en hörbarhet på runt 5 meter.

Detta låter ju bra om det inte var för att mottagarspolen är stor.

Jag vill få ner mottagarspolens storlek OCH behålla hörbarheten.

Vad som är tämligen säkert här, innan jag designar en optimal mottarspole, är att OM jag kan designa en bättre sändare så behöver jag inte lägga så mycket krut på mottagarspolen.

Och jag har försökt med olika mottarspolar men inte fått ordning på dom.

Så min omvända approach nu är att få till en ännu bättre sändare (för där spelar sändarspolens storlek ingen roll) och det vill jag försöka göra genom att nyttja PRECIS samma koppling som senast FÖRUTOM slutsteg/spole där jag nog mest tänker HÖG ström i relativt få varv för det verkar funka bäst.

Ack vilken amatör jag är :D

MVH/Roger
PS
Kör förresten med två 4,5V-batterier i serie, gissar att uppemot 5A går att dra ur dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av YD1150 »

Har du dina spolar i RESONANS :?: :)
Då kan du få stora cirkulerande strömmar i resonanskretsen fast du bara matar in lite.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, dom är i resonans.

Du kom väl ihåg hur jag avstämde en uH-spole med bipolära lytar på typ 100uF :)

Jag har mycket dålig koll på RF men jag fick lära mig en gång att att det går typ Q gånger högre ström i endera "benet" hos en parallellresonanskrets.

Stämmer det?

MVH/Roger
PS
Kul att du följer mig i denna rätt menlösa tråd :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Letade upp det principiella schemat.

Här gäller det nu alltså att optimera sändareffektiviteten på nåt sätt.

Jag lutar åt få varv och hög ström, vad tror du?

MVH/Roger
PS
Självklart skall spolen vara i resonans men det är inte så lätt att trimma med 100uF :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar lite roliga bilder på projektet.

Allt är nu klart och genomtestat förutom vad det gäller spole som antenn.

Sluttrissan (BDX34, hfe~1000) får 20mAp som basström utan problem, ingen last hänger dock på kollektorutgången men teoretiskt skall last understigande 20A inte vara några problem.

Mina feta 4,5V-batterier gissar jag att man kortvarigt kan få ut 10A ur (ett klent 9V-batteri har jag fått ut 2A ur).

Nästa test kommer emellertid bli ett 4-ohmsmotstånd (25W) på utgången för jag vill se om fyrkanten ut till last är lika "snygg".

Hade lite tur med d-c denna gången för signalen är nära 50% d-c, tippar 40%-60%.

Allt ser bra ut :)

MVH/Roger
PS
Jag noterar en 5%-ig minskning av frekvensen när matningen minskar 20%. Sen noterar jag också att frekvensen minskar 1% när sluttrissan kopplas in (20mAp in i emitter och ut på bas), förmodligen pga att batterispänningen sjunker en aning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag testade resistivt simulerad antenn hos LV-sändaren.

Dessa tester gjorde jag:
1) 7Vp_ut, drivet av 9V från agg, i 2 Ohm=>3,5Ap
2) 5Vp_ut, drivet av batterierna på 9V tot, i 2 Ohm=>2,5Ap
3) dU=2V@batt(2,5A) =>Ro~2/2,5=0,8 Ohm~1 Ohm

dU är spänningstappet (hos batterierna) som blir vid last, Ro är den inre resistansen hos två feta 4,5V-batterier i serie.

Ungefär 2V tappas annars pga Darlington.

Slutsats: 5Ap nånstans är max vad batterierna kan leverera (Uout_batt~U_norm/2~5V).

MVH/Roger
PS
Power-signalen ut var väldigt fin fyrkant, vid batt-matning fanns dock lite "takstigning" :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu testat skarp antenn i form av en högtalarfilterspole (150uH, något avlindat dvs typ 135uH pga 5,0kHz@4Ohm).

Följande resultat får jag:
1) 5uF//135mH=>30mVpp
2) Ferrit fullt i (5uF//135mH)=>100mVpp
3) Ferrit fullt i (5uF+100uF i serie)=>110mVpp

"Ferrit fullt i" syftar till att högtalardrosseln har ett monteringshål på typ 4mm men åt ena hållet så är plasten "platt" medans den åt andra hållet är typ 15mm i diameter så att spolen kan skruvas fast med ordinär skruv i högtalare.

Jag har ställt in systemet så at "ferrit fullt i" innebär absoluta maximat vad beträffar utsignal men jag kommer ändra det så att man liksom går upp, över och ner runt resonanstoppen beroende på hur pass långt in i hålet man skjuter ferritstaven.

Detta är inte nödvändigt för jag ligger på max nu när ferrit vilar mot botten, men jag tycker det är roligare att både se och höra.

Nästa steg blir nog 47uF i serie med 5uF (10uF+10uF i anti-seriell koppling) istället, lite får man nog tänka på polaritet här, även om "antennen" pulsas DC-mässigt.

Tonen är relativt hög nu men fortfarande en bra bit från optimalt.

Känner dock att högtalardrossel är mitt bästa drag hittills vad beträffar sändarspole (Q~26).

MVH/Roger
PS
Eventuellt lägger jag till en video jag tagit, det beror på om jag lyckas lägga upp den på tuben. Vänligen avvakta :) I bilderna ligger förresten högtalardrosseln uppochner så "platta" sidan visas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

För man sändare helt emot mottagare (typ 0,5dm mellan sändarspole och mottagarspole) så blir tonen väldigt hög och detta trots att polarisationen är fel (mottagarspolen är orienterad horisontellt medans sändarspolen är orienterad vertikalt om man inte aktivt vrider sändaren dvs).

För man sedan sändaren en halv meter från mottagaren så hör man knappt ljudet från piezo.

Om man leker med tanken att sändaren kan beskrivas som en punktkälla på dessa låga frekvenser (och små dimensioner) så har man att intensiteten sjunker som 1/R^2 och det är intensiteten som man snappar upp.

Man kan se det som att punktkällan strålar och att man har ett sfäriskt "hölje" om 4piR^2 som är arean av en sfär som typ tar hand om utstrålad effekt dvs effekten fördelas på 4piR^2 så att man får att intensiteten är P/4piR^2 dvs intensiteten minskar med kvadraten på avståndet (R).

I mitt praktiska exempel är alltså R1=0,5dm med högt ljudtryck medans R2=5dm med lågt ljudtryck.

Teoretiskt sjunker alltså intensiteten med 100ggr eller 40dB (ty E-fältamplitud) i detta fallet.

Tydligen är alltså en sänkning med 40dB för mycket för man kan knappt höra piezo då.

20dB tror jag kan accepteras (tom med prylen under kuddar).

Jag behöver alltså upp 20dB i intensitet/effekt.

Jag kommer försöka trimma/mäta fo(piezo) och fo(tank-krets) för att hitta max känslighet.

Men jag har blivit att tänka på en sak.

Jag vill att min prylhittare skall få plats i höljet till en (avstängd) smartphone MEN dimensionerna med typ mH på spolen är alldeles för stora.

Verkar inte att gå att få ner dom riktigt.

OM man inte går över till "hackad bärvåg" (HB).

Med HB så kan man gå upp i frekvens hos bärvågen (som inte fanns innan) vilket definierar spolens dimension, ty meddelandet (fm=4,7kHz) finns där men bara som ett sidband dvs aktuell frekvens är nu fc+/-fm där fc är bärvågens förhöjda frekvens och fm är meddelandefrekvensen i detta fall tonen på 4,7kHz (som jag planerar göra fyrkantmässig).

Men vad vinner man på det här förutom dimensionen?

Effektivitetsmässigt vinner man PRELIMINÄRT ingenting.

Energiöverföringen blir nämligen densamma, tror jag.

MEN Q-värdet för tankkretsen blir nåt helt annat!

Q-värde för LF-kretsar/spolar verkar vara svåra att få höga medans Q-värde för HF-kretsar/spolar går att få höga.

Q-värdet styr sedan hur stor "förstärkning" man får av tillsatt ström i vardera benet hos tank-kretsen dvs hur mycket ström som går igenom min nu mycket mindre spole.

Som jag råkar säga här så har alltså spolen blivit mindre (dvs färre varv) medans Q går upp (dvs högre ström) men kanske detta går på "ett ut" dvs hela min ide' kan skrotas?

För som jag ser det är det den magnetiska intensiteten (H-fältet) som är proportionellt mot NI som skickar ut signalen i etern.

Dvs skall man nalla på N så måste man öka I och vice versa.

Min vision har hela tiden varit att trycka i så mycket ström det går i så många varv det går, problemet här har dock varit att många varv ger hög induktans och därmed reaktans vilket får till följd att batteriet inte klarar av att leverera den spänning som krävs för hög ström.

Nån som har en ide' hur jag kan gå vidare?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu trimmat mottagarbiten in i absurdum och vill påstå att den inte kan bli känsligare.

Senast gjorde jag som så att jag kopplade loss piezo från spolen och skickade in en signal i piezo och lyssnade på maximalt ljuddtryck och fann att den var som känsligast för 4,44kHz.

Resonansfrekvensen med spolen ihopkopplad med piezo var dock på 4,8kHz som bäst (högst topp), då försökte jag sänka den resonansen till 4,4kHz och lindade i omgångar på ett antal hundra varv (hade typ 700 från början, slutade med typ 1000).

Till slut kom jag ner till 4,4kHz MEN på skåpet kunde man se att när jag jiddrade med ferritstaven i spolen så hände INGENTING med toppvärdet.

Allt jag hade var en ton som jag tom upplevde var svagare än utan spolen.

Då började jag leka lite och snedställde frekvensgeneratorn till 4,7kHz och jiddrade med ferritstaven, PLÖTSLIGT fick jag en jättehög topp och en ljudstyrka som var bäst på länge.

Fattar bara inte varför piezo lät så starkt (solo) på 4,4kHz medans när man försatte den i resonans så hände ingenting varken ljudmässigt eller på skåpet.

Detta alltså samtidigt som jiddrande av ferritstav vid 4,7kHz innebär STOR skillnad.

Jag tycker således att mottagarbiten är så bra den kan bli, eventuellt kan dock bättre Q-värde skapas men jag anser det tveksamt (Q-värde nu är runt 20) för det är en balans mellan val av tråddiameter och kärnmaterial.

Samtidigt har jag precis räknat ut att my_r för min ferritkärna vid denna låga frekvens är runt 18 vilket känns lågt.

Så kan man komma upp i my_r och ner i varv så kan man få bättre Q-värde och mera "skrik".

Induktansen är nu väldigt approximativt (1000/700)^2*25mH~50mH, ärligt talat är spolen lite för stor för jag måste dra ut nästan hela ferritstaven för att få resonans vid 4,7kHz (där alltså piezo är runt 55nF vilket ger L_opt=21mH).

Man kan eventuellt göra nåt åt Q, sen nyttjar jag ingen antenn för jag kan inte sånt dvs jag kör bara axiell spole med ferritstav, där kan man kanske göra nåt också.

Sändarna kan man naturligtvis göra nåt åt, det går alltid att öka effekten.

Nu har jag hörbarhet på ynkliga 1m, 2m är ett minimum samtidigt som om det skall vara praktiskt användbart är nog 5m ett minimum för betänk att nu ligger inte piezo under kuddar i garderob...

Om vi tänker punktkälla som sändare innebär detta en ökning av sändareffekten med 25 ggr.

Och jag fattar inte hur man bygger en ULF-sändare, nu driver jag en avstämd spole med en fyrkant men när jag mäter över spolen så får jag inte sinus.

Hur är det möjligt när det är ett resonant system?

Är Q-värdet så dåligt, eller?

Jag fattar inte men bifogar mät-bild.

MVH/Roger
PS
För att få bättre Q-värde kan det ju vara frestande att linda på toroider... :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar