Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Fråga om svetsvagn
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=95471

Författare:  tecno [ 16.03 2019-06-29 ]
Inläggsrubrik:  Fråga om svetsvagn

https://www.biltema.se/verktyg/svetsnin ... 2000035288

Bild

Finns det någon här som köpt denna och kunde ge mig måttet på översta hyllan vore jag tacksam.
Denna uppgiften finns inte att uppbringa via Biltemas sidor tyvärr.

Författare:  Lasp [ 16.30 2019-06-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fråga om svetsvagn

Vad säger deras kundtjänst? Billigare kan du ju inte ordna ett slikt fordon!

Författare:  tecno [ 16.44 2019-06-29 ]

Finns ingen relevant data i deras system vad gäller just det begärda måttet tyvärr.

Måste framöver åka till Katrineholm och be dom sprätta upp en förpackning och mäta.

Författare:  Bonehead [ 18.24 2019-06-29 ]

Tjena!

Den är cirka 29.5cm bred(mellan dom uppvikta kanterna" och 45cm djup.
Jag har sett en betydligt större svets ovanpå som istället får stå på dom uppvikta kanterna.

Ingen superkvalité men funkar för mina två svetsar med tillhörande 10 och 11 liters tuber med minimal ombyggnad.

Författare:  tecno [ 19.02 2019-06-29 ]

TACK!

Min svets är 23 bred och 56 djup och det är väl överhänget framtill som oroar mig en aning samt placeringen av gas in på baksidan som ju självklart är mitt i nertill så hur går slangen förbi gasflaskan men det löser sig. Min AR flaska är 8 liter dvs aningen högre än våra vanliga 5:or.

Blir väl att skarva i översta hyllan en bit i värsta fall.

Kvallan är vad den är ;)

Författare:  MNorrgren [ 18.24 2019-06-30 ]

Jag gjorde en egen svetsvagn, köpte 25x25mm profilrör och svetsade ihop på en em. Köpte hålplåt till hyllplanen. Var hos lokala plåtverkstaden, de tog 30kr/kg för vanligt svart... så betalade nog runt 300kr totalt.. har plats för 2x20L om de skulle behövas...

Gjorde en egen gasvagn till gassvetsen också, kostade log 150kr och ett par timmar... plats för 5L acetylen och 2x5L oxygen. Hållare för slang och handtag

Författare:  tecno [ 18.40 2019-06-30 ]

Vart tog bilderna vägen ;)

Författare:  MNorrgren [ 18.57 2019-07-01 ]

Klart, bilder kommer. Ska ju säga att de är byggda efter ren funktion och vinner ej några priser för varken design eller form. Men de gör vad de ska, var billiga och snabba att bygga. Duger åt mig och slår att ha maskinerna på marken utan hjul!

I den stora saknas tig-svetsen just nu, på annat håll ett tag till. Kvar är bara den stora trefas-mig’en. Både mig’en och tig’en är trefas, varför jag har en byggcentral med separata säkringar till vardera...

Har just nu 3x5L stående i vagnen. 5L argon, 5L argon/co2 mix 18%, samt ren co2. Tar lätt av plåten och flyttar byggcentralen så sväljer den 2x20L flaskor.

Skulle kanske flytta lite krokar osv i efterhand men men... det går!

Bifogar dock en gammal bild för att visa när två svetsar står i den. En gammal enfas MIG där...

Gassvetsen, vad ska man säga? Funktion över form men som sagt, det går!

Författare:  stenD [ 07.25 2019-07-02 ]

Jag håller med, svetsa en egen. Jag gjorde en lyx variant i aluminium. en sak blev fel, alldeles för små hjul.

Författare:  tecno [ 08.51 2019-07-02 ]

Är inne på det, har en *dolly* som troligen använts av flyttgubbar med 4 rejäla fritt roterande hjul under. Denna är byggd av en rörram med två plattjärn som hjulen sitter monterade på dvs. bara att kapa och skarva rören för lämpligare längd.
Var först inne på att göra den utan plats för gasflaska (kort vagn) men livet blir nog enklare med gasflaskan på vagnen.

Ska försöka fixa en bild under dagen.

Författare:  stenD [ 09.26 2019-07-02 ]

små hjul är dåligt, minsta lilla korn på betonggolvet och det "fastnar". 10cm gummihjul borde vara det minsta.
vore kanske ett litet sommarjobb att uppgradera min vagn hmmmm...

Författare:  Glenn [ 09.40 2019-07-02 ]

Ja, jag vill ha två stora hjul och två "svivelhjul", just för att slippa att vagnen välter när man kör på nåt litet.

Gasflaskan gör ju det hela lite dumt tyngdmässigt.

Min plan är också att svetsa ihop nåt själv men det "är på G".. tills vidare bär man grejerna = jobbigt.

Författare:  CPMS [ 11.26 2019-07-02 ]

Nu är den här visserligen byggd för gassvetsen men ett enkelt sätt att göra en smidig vagn för en invertersvets eller annan mindre är att ta en billig pirra och modifiera. Fick denna utan hjul och gjorde om plattan fram för tuberna och gjorde en hållare för väskan på baksidan.
Man skulle ev kunna sätta tuben på baksidan och göra en hylla på framsidan istället för tig/mig/el.

Bilaga:
2019-01-20 12.05.16.jpg

Författare:  tecno [ 11.41 2019-07-02 ]

Citera:
eller annan mindre

Jo jag har spanat på den lösningen men min TIG är för stor.

Författare:  tecno [ 13.16 2019-07-02 ]

Så här ser mitt underlag ut. Kommer *bara* att ha TIGen på mitt bygge och har lång slang till Argon flaskan som nu och flaska står säkrare där den står nu.

Bilaga:
DSC_0053.JPG

Bilaga:
DSC_0052.JPG

Författare:  tecno [ 13.54 2019-07-02 ]

Här en snabbt ihoprafsad skiss, vill ha lutande front på ca 15° och botten/front på TIGen ca 600mm över golv.

Bilaga:
vagnskiss.JPG

Författare:  tecno [ 17.22 2019-07-02 ]

Klurat lite mer här på kammaren ;)

Bilaga:
vagn + argon.JPG

Författare:  stenD [ 17.47 2019-07-02 ]

jag valde att göra en vagn med två hyllor. På den undre står TIG'en, den översta för elektroder, kåpor, gaspedal mm på.
bakom finns en 5L flaska. detta ger en låg tyngdpunkt. Jag rattar väldigt lite på min front så jag tycker inte jag behöver ha den
vinklad.

Författare:  MNorrgren [ 21.49 2019-07-02 ]

Så svårt att ge råd om vad och hur man ska göra sin vagn, jag gjorde min generöst tilltagen ifall jag behöver byta maskiner, det finns plats för större om jag byter i framtiden.

Det finns så många olika varianter, det är ju bara att titta på andras varianter, ta det bästa från dem och sätta ihop sin egen.

Jag har fjärrkontroll på min tig, så jag rattar sällan på maskinen i sig. Behöver inte ha den vinklad heller
Pga detta. Jag har pedal, samt en handhållen pot, 8meter sladd för att ställa strömmen. Flyttbar extern display så jag ser från alla håll vad jag har för svetsström. Smidigt!

Gäller ju att tänka genom vad man behöver, vad som behövs och vad som kan tänks behövas i framtiden. Jag har t.ex gjort plats redan för en vattenkylare. Ska snart börja använda mitt vattenkylda slangpaket, så det är bara att koppla in och montera i vagnen.

Jag har flaskorna högt , men den stora MIG’en väger något helt galet, ingen inverter detta... så den kompenserar vikten från flaskorna flera gånger om, ingen risk att den välter.

Jag hade två fasta hjul och två svängbara på min förra vagn, helt värdelöst. Skitsvårt att köra...

Jag skulle därför som jag har nu, ha alla fyra hjulen helt svängbara och som alla säger, rejält tilltagna i storlek. Mindre risk att välta.

Men som sammanfattning, ta det bästa från flera olika varianter och designa en egen. Personligen hade jag nog undvikit att ha flaskor liggandes, de ska förvaras stående, bra förankrade! Allt för att minimera risken att ventilen kan skadas. En liggande flaska exponerar ventilen och kan orsaka en enorm skada!!

Författare:  tecno [ 22.06 2019-07-02 ]

Citera:
de ska förvaras stående

ska och ska.

Författare:  säter [ 09.36 2019-07-03 ]

MNorrgren skrev:
Personligen hade jag nog undvikit att ha flaskor liggandes, de ska förvaras stående
Detta gäller bara acetylen.

Författare:  ajje [ 12.15 2019-07-03 ]

Stående flaskor gäller även gasol.

Författare:  tecno [ 13.02 2019-07-03 ]

Gäller väl CO² också?

Författare:  ajje [ 14.20 2019-07-03 ]

Ja, men det är väl mer att du inte vill få ur kolsyresnö ur anslutningen.

(Jämför med att en kolsyresläckare har ett dykrör som tappar ur flaskan från botten)

Författare:  MNorrgren [ 16.44 2019-07-03 ]

Acetylen japp, co2 japp, för att slippa flytande upp i slangen. Dock tänker jag mer på säkerheten, att det inte ska finnas någon som helst risk att man tappar något på regulatorn. Har ni sett en flygande flaska någon gång förstår ni varför. På jobbat bar det en kollega som tappade en oxygenflaska, 2,5L, på regulatorn så den knäcktes av... kan säga att den fick rätt bra fart. Spräckte 30cm betongvägg!
Ren tur att ingen dog, flaskan studsade runt inne på rummet...

Men för gasen skull kvittar det!

Författare:  tecno [ 17.29 2019-07-03 ]

Jodå jag har sett förödelsen av en 10liters/200bar dykflaska som ramlade och slog av halsen, två tegelväggar senare tog det stopp på den färden.

Tro nu inte att jag inte tänker på säkerheten OM flaskan hamnar så som jag skissat.

Kapat till lite 25x25 = premiär med nya sågen :tumupp:

Bilaga:
DSC_0055.JPG

Författare:  MNorrgren [ 18.47 2019-07-03 ]

Ja ta det på rätt sätt här, inget illa menat utan bara så det inte händer något!

Kan nog bli ett kanonbra bygge! Skissen såg riktigt fin ut, bra design för övrigt.

Författare:  tecno [ 18.54 2019-07-03 ]

Hur lugnt som helst. Inte alls fel att tjöta om säkerhet :tumupp:

Jag hoppas att denna vagnen blir OK då den skapats av 'man-tager-vad-man-haver' material.
Fler 'design-features' är på G men mera om detta framöver.

Författare:  tecno [ 16.09 2019-07-04 ]

Har då fått ihop 'hyllan', här testar jag med hjälp av magneter för att se att jag har sågat alla vinklarna på benen rätt så bry inte om texten.

Gillar TIGen mer och mer :) så det köpet ångrar jag inte.

Bilaga:
DSC_0056.JPG

Författare:  stenD [ 18.59 2019-07-04 ]

vilken tig var det?

Författare:  tecno [ 19.15 2019-07-04 ]

http://tiny.cc/04c07y

Författare:  hawkan [ 19.19 2019-07-04 ]

Din hylla ser nästan sned ut?

Författare:  tecno [ 19.36 2019-07-04 ]

Ja då är det som sig bör :D

Författare:  tecno [ 15.06 2019-07-05 ]

Då är grovgörat gjort och funktions duglig svetsvagn blev det.

Kvar att göra är några upphängnings krokar för kablaget och plats för 3 tuber tillsats materiel.
Hyllplan längst ner för fotpedal och en Raaco låda med alla tillbehören.

Tvätta av allt sedan och på med lite färg, troligen hammarlack.

Bilaga:
DSC_0060.JPG

Författare:  MNorrgren [ 19.07 2019-07-05 ]

Perfekt ju! Tjusigt!! Bra jobbat där!

Bra pris jämfört med att köpa?

Författare:  tecno [ 19.37 2019-07-05 ]

Tack

Pris vete 17, det mesta hade jag liggande.

Författare:  tecno [ 15.02 2019-07-14 ]

Så nu är vagnen i stora drag klar. Ett hyllplan längs ner fattas.

Bilaga:
DSC_0072.JPG

Författare:  tecno [ 18.32 2019-07-14 ]

Bara tvungen att printa ut denna knoppen för att inte riva sönder kläder mm.

Bilaga:
DSC_0073.JPG

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme