Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 12.17 2020-04-09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 11.56 2019-03-26 

Blev medlem: 18.38 2008-10-01
Inlägg: 127
Ort: Åland
Hej!
Jag har just fått igång min fräs så att jag har börjat fräsa lite.
Det går väl riktigt bra, men jag har ju knäckt några pinnfräsar.
Det som jag lite funderar på just nu är lämpligt skärdata för en 3-skärig 4mm pinnfräs.
Materialet är 6082 och djupet som skall tas är 10mm.
Jag har fräst ett par detaljer redan och det går ju bra men jag skulle vilja öka effektiviteten lite.
Jag knäckte en fräs när den packades full med aluminium när jag kom in i en lite trångare passage. Då tog jag 3,5mm djup och 1,6mm radiellt skär. Skär strategi adaptive clearing i Fusion 360.

Första varvet gick bra, men på andra knäcktes den (när djupet var 7mm).
Om jag minns rätt körde jag med 12000 varv och ca 2,5 hundradelar per tand.
Sen körde jag resten med skärdjup 2mm och det gick bra.
Jag använder tryckluft och skärvätska som blåser bort spånor så den biten tycker jag fungerar bra.
Nedan syns den färdiga biten, fräsen knäcktes där i urtaget mitt på bilden. Det skall också sägas att ja inte tog bort allt material utan hade en ca 8-10mm ränna som jag fräste ur.
Det var nog ingen god ide heller.
Bilaga:
Fräsning.jpg



Det som jag funderar på nu för att öka effektiviteten med den aktuella 3-skäriga 4mm fräsen är
- borde jag ha mindre radiellt skär och ta djupare istället?
- hur inverkar varvtalet, är högre alltid bättre? (har 18000 max)
- är 2,5 hundradelar per tand för lite eller lagom?

Vad det gäller stabiliteten på maskinen så tror jag inte att det är några begränsingar med den lilla 4mm fräsen.
Den går riktigt bra att fräsa i stål med faktiskt.
Förstås kunde jag gå upp till 6mm fräs men eftersom jag byter för hand så är det smidigt att minimera verktygsbytena.

Jag skall också snart ta mig tid och posta lite bilder på bygget :)

/Magnus


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.04 2019-03-26 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 2151
1,6 mm radiellt med en 4mm fräs på adaptive låter mycket tycker jag. Jag kör 0,4 mm radiell och ca 8mm djupt när jag kör med 4mm fräs i aluminium.
Du kanske kan öka effektiviteten genom att köra med en större fräs först och sen köra "rest machineing" med 4mm?

12 000 rpm låter också mycket, om problemet är att det kladdar fast trots kylvätska så behövs nog lägre varvtal.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.00 2019-03-26 

Blev medlem: 18.38 2008-10-01
Inlägg: 127
Ort: Åland
Tack, ska prova så med större djup o mindre radiellt då.
Jag har väl inte haft problem med att det kladdar annars, troligen blev det för lite rum för spånorna helt enkelt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010